Hoe poten bevestigen aan Iepen bijzettafel

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hallo Forumleden,

Ik heb toch nog even weer jullie hulp nodig. Ik ben bezig om van een plak onbekant iepen een bijzettafel te maken. Beetje gekopieerd van een bijzettafel die we zelf hebben gekocht. Ik heb al eens op het forum gevraagd hoe de verbinding te maken van de bestaande tafel. Ik heb geconcludeerd dat ik met mijn machines dat niet ga redden. En ik denk niet dat ik op dit moment de skills heb om dat handmatig te doen. Dus mijn vraag nu, wat zou de beste/mooiste oplossing zijn om de poten nu strak onder het blad te krijgen. Zelf dacht ik aan een pen/gat verbinding die tot ongeveer 3/4 in het blad komt. Is dat sterk genoeg. De poten koud/kops op het blad lijmen lijkt mij niet sterk genoeg.
Als er nog een andere leuke oplossing is hoor ik het graag.
Of als er iemand in de buurt van Groningen woont die wel die mooie verbinding kan maken is dat ook een optie.
Alvast bedankt voor de reacties


IMG_1563.jpg
Groet Roelof
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Een bijzettafel komt weinig kracht op. Elke verbinding is dus al snel goed genoeg.

Heb zelf een tafeltje gemaakt met als verbinding één verticale lamel. Een slechte verbinding volgens de regels van de houtbewerking, maar het functioneert al 8 jaar prima.

tafeltje.jpg

tafeltje_.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Zou de bovenkant inkepen en daar een plaatje multiplex inschroeven wat iets groter is. Dan het multiplex vast schroeven aan de tafel.

Tafelpoot schroeven.jpg

Ja ik weet het verhouding schroeven poot is niet echt je van het, sorry
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Zelfde principe als hierboven maar dan met een metalen plaat zie je in dit topic beantwoord

geharde-Montage-plaat.jpeg


Zit ik potje moeilijk te doen met sketchup, en bedankt. :D
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Een bijzettafel komt weinig kracht op. Elke verbinding is dus al snel goed genoeg.

Heb zelf een tafeltje gemaakt met als verbinding één verticale lamel. Een slechte verbinding volgens de regels van de houtbewerking, maar het functioneert al 8 jaar prima.

Bekijk bijlage 63566

Bekijk bijlage 63567

Halo,

Esthetisch vind ik dit een mooie oplossing. De poten "breken" de structuur van het blad. Dat is bij de originele versie ook het geval.
Waarschijnlijk wordt het tafeltje ook misbruikt als krukje (er komen zwenkwielen onder) kan deze verbinding die krachten ook hebben?
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Zou de bovenkant inkepen en daar een plaatje multiplex inschroeven wat iets groter is. Dan het multiplex vast schroeven aan de tafel.

Bekijk bijlage 63570

Ja ik weet het verhouding schroeven poot is niet echt je van het, sorry

Aha, Duidelijk. Mooie sketchup. Dit is inderdaad een oplossing. Maar wat ik was vergeten te melden is dat er zwenkwielen onder komen.
Kan deze constructie ook die zijwaartse krachten aan?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Bij zijwaartse bewegingen zoals van een tafel met wielen zou ik zeker voor de metalen plaat gaan, die kan dat zeker hebben, als je maar zogrt dat je schroeven in de poot zelf lang genoeg zijn.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Bij zijwaartse bewegingen zoals van een tafel met wielen zou ik zeker voor de metalen plaat gaan, die kan dat zeker hebben, als je maar zogrt dat je schroeven in de poot zelf lang genoeg zijn.

En ook nog wat lijm tussen de hout/hout stuk? of heeft dat geen zin. Gevoelsmatig komt het dan strakker tegen elkaar.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Esthetisch vind ik dit een mooie oplossing. De poten "breken" de structuur van het blad. Dat is bij de originele versie ook het geval.
Waarschijnlijk wordt het tafeltje ook misbruikt als krukje (er komen zwenkwielen onder) kan deze verbinding die krachten ook hebben?

Eens. Zeker zo'n klein tafeltje wordt anders erg saai. Dat plankje onderin maakt het steviger. Ik zou de volgende keer het anders doen. Met een paar flinke deuvels of met een stokschroef (demontabel):

41207_detail_tafel_1.jpg


Als het blad nog niet in één geheel is, kan je in twee richtingen de poten met deuvels vastzetten. Bij mijn tafeltje komt het hout van een oude dikke salontafel.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Eens. Zeker zo'n klein tafeltje wordt anders erg saai. Dat plankje onderin maakt het steviger. Ik zou de volgende keer het anders doen. Met een paar flinke deuvels of met een stokschroef (demontabel):



Als het blad nog niet in één geheel is, kan je in twee richtingen de poten met deuvels vastzetten. Bij mijn tafeltje komt het hout van een oude dikke salontafel.

Zou dan wel een ring er achter maken van een half stukje pijp. Zoals met aanrechtblad verlengers / koppelaars. Ook met een verlengmoer heb je meer kracht om vast te zetten.

1454472845_8711332109928_00.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Op glad laminaat of strakke vloerbedekking zal je geen problemen met zwenkwielen hebben.
Maar op een grovere ondergrond, of als je tegen een tapijt aanrolt, zullen de poten los gaan zitten. Op welke manier je ze ook vast zet.
Alleen een ingewikkelde lasconstructie zal dan op de lange termijn goed blijven.
Als je met zwenkwielen met een houten tafeltje geen problemen wil krijgen, moet je de poten aan de onderkant onderling verbinden.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Allemaal bedankt voor de tips!
Uiteindelijk heb ik besloten om toch maar de verbinding te maken zoals het origineel. Ik ga het gewoon proberen. (afkortzaag, frees en beitels met het te doen zijn) Ik begin met de poten, ik heb genoeg lengte om het een paar keer te proberen, daarna kan ik altijd nog beslissen om het met een plaat of schroef te doen.
Ik hoop over een poosje het resultaat te kunnen laten zien.

Roelof
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Op glad laminaat of strakke vloerbedekking zal je geen problemen met zwenkwielen hebben.
Maar op een grovere ondergrond, of als je tegen een tapijt aanrolt, zullen de poten los gaan zitten. Op welke manier je ze ook vast zet.
Alleen een ingewikkelde lasconstructie zal dan op de lange termijn goed blijven.
Als je met zwenkwielen met een houten tafeltje geen problemen wil krijgen, moet je de poten aan de onderkant onderling verbinden.

Allemaal bedankt voor de tips!
Uiteindelijk heb ik besloten om toch maar de verbinding te maken zoals het origineel. Ik ga het gewoon proberen. (afkortzaag, frees en beitels met het te doen zijn)
Ik begin met de poten, ik heb genoeg lengte om het een paar keer te proberen, daarna kan ik altijd nog beslissen om het met een plaat of schroef te doen.
Ik hoop over een poosje het resultaat te kunnen laten zien. Roelof

Ga je het advies van SunRayes hier ook nog in verwerken?
Mvg, :).
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ga je het advies van SunRayes hier ook nog in verwerken?
Mvg, :).

Ik neem alle adviezen ter harte. Maar wat ik dus toch ga doen is die ingewikkelde Lasconstructie. Zie mijn foto op de eerste post. Ook die bijzettafel heeft wielen.
Wat namelijk ook nog invloed heeft is het formaat van de wielen. Er komen grote rubberen zwenkwielen onder. Het origineel is van Pilat en Pilat.
http://www.pilat.nl/en/famylje-collection/small-tables/dorus

Roelof
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Op glad laminaat of strakke vloerbedekking zal je geen problemen met zwenkwielen hebben.
Maar op een grovere ondergrond, of als je tegen een tapijt aanrolt, zullen de poten los gaan zitten. Op welke manier je ze ook vast zet.
Alleen een ingewikkelde lasconstructie zal dan op de lange termijn goed blijven.
Als je met zwenkwielen met een houten tafeltje geen problemen wil krijgen, moet je de poten aan de onderkant onderling verbinden.

helemaal mee eens, met stevige pen-gat verbinding....

jaap
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ter afronding een paar foto´s van het eindresultaat.
Uiteindelijk toch gemaakt zoals ik het voor ogen had. (geïnspireerd door pilat en pilat)
Het was een lang proces, van onbekant schaaldeel iepen naar bijzettafel, maar de moeite waard.
Heel veel van geleerd, af en toe bloed zweet en tranen, maar zeer leerzaam en leuk.
Als je van dichtbij bekijkt nog genoeg schoonheidsfautjes, maar ik ben zeer tevreden (en mijn vrouw, opdrachtgeefster, ook.;))
Op naar het volgende project.
bijzettafel1.jpg

bijzettafel3.jpg

bijzettafel2.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.