Welke draaibank kopen?

Evy Wisse

Nieuw lid
3 mei 2017
8
0
29
hey iedereen!
ik ben opzoek naar een nieuwe draaibank (geen tafelmodel maar met onderstel). Ik zoek iets van relatief betere kwaliteit (degelijk, niet zo'n draaibank van 500 euro) maar heb geen flauw idee welke richting van prijs ik moet kijken. Iemand die mij kan helpen wat de juiste prijs is of tips voor een model?

Het is de eerste draaibank die ik zelf koop, maar heb wel redelijk wat ervaring met draaiwerk. Ik wil vooral stijlen draaien voor bv trappen, secretaires enzovoort, maar ook schalen en dergelijke.
 
Laatst bewerkt:

Evy Wisse

Nieuw lid
3 mei 2017
8
0
29
ik heb me net ingeschreven op dit forum dus moet het nog een beetje uitzoeken :p maar zal indd eens kijken!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De vraag is zo wel heel algemeen.

Ben je op zoek naar een nieuwe omdat de oude niet voldoet?
Weet je wat je wil gaan draaien?
Heb je voldoende ruimte voor een grote(re) draaibank?
Tussen relatief betere en de beste kwaliteit zitten draaibanken van 800 tot 8000 en meer euro...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Evy, waar woon je? Je kunt ook adviezen krijgen van houtdraaiers in je omgeving en waarschijnlijk gelijk diverse machines bekijken bij hun.
Je keuze zal ook afhankelijk zijn van wat je ermee wilt, de ruimte die je hebt en het budget dat je ervoor over hebt.
Heb je al ervaring met houtdraaien of wordt dit je eerste draaibank?
 

Doorgedraaid

Nieuw lid
25 apr 2017
18
0
Arnhem
Hallo Evy,

Zelf heb ik begin vorig jaar een HBM 1100 aangeschaft om te kijken of houtdraaien zou bevallen in de praktijk.
Natuurlijk heb ik geen vergelijkingsmateriaal en natuurlijk zal een duurdere zwaardere draaibank een enorm verschil zijn, echter ik ben van mening dat dit een prima bank is om mee te beginnen. Wel is het belangrijk dat je werk goed in balance is anders gaat de bank aan de wandel.
Het enige nadeel voor mij is eigenlijk dat het laagste toerental 450 rpm is, dat is wat snel voor grotere en minder gebalanceerde stukken boom.

Inmiddels orienteer ik me wel om een zwaardere draaibank aan te schaffen.
Bij Baptist goed de Killingers kunnen bekijken maar zoals het er nu uitziet gaat mijn voorkeur naar een Stratos , budget technisch de FU 230, of ik spaar nog even voor de XL.

mvg Edwin
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hbm heeft even in mijn garage gestaan, blij dat ik er van af ben (ellendig ding en omslachtige/geen service bij HBM)
Stratos is een mooie bank
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Evy om stijlen te draaien of tafelpoten heb je aan 800 mm tussen de centers meestal wel voldoende wil je schalen draaien zou je de diameter kunnen aangeven om wat gerichter merken te noemen, ook de uitvoering van de kop is belangrijk met een vaste kop moet je voor schalen meestal uitwijken naar de achterzijde (dat kan lastig zijn want dan moet daar wel een steun voorziening hebben.

de betere machines met verschuifbare kop nemen minder ruimte in omdat je de kop 90 graden kan draaien of opschuiven naar het einde.

zie bijvoorbeeld de killinger 1450

Killinger_KM 1450_tafelmodel.jpg

deze kan je ook met gietijzer onderstel krijgen standaard tussen de centers 710 mm en 200mm centerhoogte lijkt mij voldoende kost nieuw €2550 incl btw en je kan een verlengbed eventueel meebestellen.

prijzen en voorbeelden vindt je hier. http://www.capellemanmachines.be/houtdraaibank.htm

een ander voorbeeld is de Jet jwl1642

[h=1]jet1642_features.jpg[/h]Hier kan de kop alleen maar verschoven worden naar het bijna het einde heb je nog voldoende ruimte voor leunspaan, centerhoogte ook 20 cm tussen de centers 1 meter

kost €2000 voldoet ook aan je eisen mits je schalen van max 350 mm voldoende vindt.

linkje hier http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/draaibanken/jet-jwl1642-houtdraaibank-230v/



een stabiele gebruikte draaibank met draaibare kop vindt je niet zo snel en zijn gewild en dus relatief duur.
 

fibratucci

Nieuw lid
13 mei 2017
1
0
Ik wil ook een goeie draaibank. Teknatool is echt een super machine. Draait op 220 maar gedraagd zich als een 380 machine. Record power heeft ze ook.
 

Endeavorist

Nieuw lid
24 aug 2017
1
0
Ik wil ook een goeie draaibank. Teknatool is echt een super machine. Draait op 220 maar gedraagd zich als een 380 machine. Record power heeft ze ook.

Ik had ook mijn oog ook op de Teknatool, heb je het over de Nova 1624-44?
En zo ja, wat zijn je ervaringen? Alvast bedankt :)
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Kijk ook eens naar Harvey, die maken ook erg mooie draaibanken! Roestige Spijker hier op't forum heeft er zo eentje :)
 

tuoh

Oud hout
1pk op 220V of 1 pk op 380V is volgens mij hetzelfde vermogen, alleen gaat er op 380V een kleinere stroom (Ampère) zijn.
Ronny

Dat zou je cijfermatig wel mogen verwachten maar de praktijk wijst toch iets anders uit. Een X pk motor op 400V heeft meer uithoudingsvermogen dan zijn broertje op 220V lichtnet. Onder (zware) belasting gaat de eerste langer door terwijl de andere sneller stopt als het te zwaar word.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Alle waar naar zijn geld. Ik heb (als beginner) de Teknatool 1642-44 incl supernova chuck voor 1500 euro en ik denk dat ik er vele jaren en vele werkstukken mee vooruit zal kunnen. Neemt niet weg dat ik met 500 - 1000 euro meer een ander zou kopen en daar ook blij mee zou zijn. Wellicht dat ik dat ga doen over 5 jaar of zo als ik ook weet wat ik precies voor moois, groots en zwaars ik ermee ga maken en waar dan de beperkingen liggen van die Teknatool. Soms liggen die minder bij de machine en meer bij de vent.. puur prive gesproken:) Over een tijdje meld ik mij wel weer als ik schalen en borden van forse afmetingen heb gemaakt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat zou je cijfermatig wel mogen verwachten maar de praktijk wijst toch iets anders uit. Een X pk motor op 400V heeft meer uithoudingsvermogen dan zijn broertje op 220V lichtnet. Onder (zware) belasting gaat de eerste langer door terwijl de andere sneller stopt als het te zwaar word.

Ja, maar dat is geen vermogen maar koppel ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.