hout van Mammoetboom ?

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

Vandaag weer eens mijn parachute moeten uitgooien tijdens de reis naar huis :D

20170502_171653_1493744064539.jpg

20170502_171632_1493744079874.jpg

Volgens de eigenaar is dit hout van een mammoetboom.
Als ik foto's van internetvergelijk zou dit best kunnen kloppen, zeker gezien de grote naalden van de boom.

Heeft iemand ervaring met dit hout ?

Peter.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
Volgens de eigenaar is dit hout van een mammoetboom.
Als ik foto's van internetvergelijk zou dit best kunnen kloppen, zeker gezien de grote naalden van de boom.
Peter.
De naalden zijn klein en groeien spiraalsgewijs uit de takken
naalden.JPG
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die naalden van de foto hierboven doen me erg denken aan een Japanse cypres, wat ik wel eens onder handen gehad heb - de Cryptomeria Japonica.
Vervelend hout, erg zacht en het barstte ook erg gemakkelijk. Het rood kleurde tijdens het drogen saai bruin.

Maar een echte mammoetboom is een andere soort.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Mammoetboom = Sequoia sempervirens = Redwood als handelsnaam voor het hout
Takken naalden zien er uit als op dit plaatje:
Sequoia sempervirens.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb even wat foto’s opgezocht die het wel een beetje duidelijker maken tussen de drie Sequoia species, de grootste en langste is de Sequoiadendron en groeit lager waar het vochtiger is, de naalden/bladeren zitten meer plat tegen de twijgen.

De kortere en meer wijdere stam is de Sequoia , deze groeit veel hoger op de bergen waar het veel warmer en droger word in de zomer, de naalden/bladeren groeien uitstaand aan de twijgen.

De derde in deze family de Metasequoia, groeit in China en nu op vele plaatsen, deze verliest zijn naalden in de winter, groei vlugger en kan best groot worden, maar lang niet zo groot als de andere twee.

Een plaatje hier met alle drie er op, kun je het verschil wel beter zien.

All three in this family.jpg

Dan deze van de drie verschillende hier, Sequoiadendrum, Sequoia, Metesequoia.

Immature cones on Sequoiadendron branch.jpg Sequoia leaves.jpg Metasequoia leaves.jpg
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat verwarrend is is dat wat de Amerikanen een (giant) sequoia noemen wetenschappelijk Sequoiadendron heet, en wat wetenschappelijk Sequoia heet in het normale spraakgebruik een (giant of coastal) redwood genoemd wordt. Sequoia sempervirens (redwood) vind je aan de westkust, voornamelijk in de 'mistwouden' van westelijk noord-Amerika, Sequioadendron giganteum vind je verder het binnenland in, in de Sierra's. Beiden zijn het cipressen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wat verwarrend is is dat wat de Amerikanen een (giant) sequoia noemen wetenschappelijk Sequoiadendron heet, en wat wetenschappelijk Sequoia heet in het normale spraakgebruik een (giant of coastal) redwood genoemd wordt. Sequoia sempervirens (redwood) vind je aan de westkust, voornamelijk in de 'mistwouden' van westelijk noord-Amerika, Sequioadendron giganteum vind je verder het binnenland in, in de Sierra's. Beiden zijn het cipressen.

Yes en het reclassifying in 1939 helpt ook niet met de in volksmond gebruikte namen die gewoon door gebruikt blijven, en het gebruik van die oude namen aan bestaande oude maps en official documents.

Distribution of the Sequoia.jpg

Goede info here.

http://homeguides.sfgate.com/difference-between-sequoia-sempervirens-sequoia-giganteum-90373.html
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Het lijkt mij watercypres. Via de gemeente wel eens bemachtigd. Snijdend draaien gaat prima. Verrassende effecten bereik je door het roterende werkstuk met b.v. een staalborstel te bewerken en daarna te oliën of beter nog te patineren.
Zo te zien heeft deze stam stormschade opgelopen - door de wind getordeerd waardoor een binnenring heeft losgelaten.
De Duitse kunstenares/houtdraaister Christine Wenshofer bewerkt (zandstralen) dit hout als volgt:

https://www.drechsler-forum.de/phpbb/viewtopic.php?p=331058&highlight=#331058

Ben benieuwd wat jij er van maakt.
vr.gr. Jan Pranger.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ik heb eens van een restant stuk sequoia, een schijf van ca 60cm doorsnede en 15cm dik, bij wijze van experiment een grote kopshouten schaal gedraaid met het hart als middelpunt, met inderdaad zeer scherpe beitels.
Het drogen ging prima, op een paar haarscheurtjes na geen problemen. Het resultaat was een schitterende schaal, het middendeel prachtig warm rood met een brede gele rand, waarbij de brede jaarringen geweldig uitkwamen.
Vanwege dit succes een aanbod van 3 metaseqouoia's graag geaccepteerd. Op het zachte hout na, helaas totaal niet te vergelijken. Bijna alle kopshouten schalen heb ik opgestookt omdat ze 1 of meerdere enorme barsten vertoonden. De langshouten schalen waren wel heel gebleven, maar waren tijdens het drogen al veel gelijkmatiger en saaier van kleur geworden. De meeste heb ik voor een appel en een ei weggedaan want na blootstelling aan het licht en verloop van tijd was het kleurverschil bijna verdwenen.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
9
Weet ik nog niet helemaal zeker.
Wordt zowiezo een gedeelte aan platen gezaagd ,wil ze straks als blad van tafel of keuken onder de veranda plaatsen
Wat ik begrepen heb moet je hem pas laten zagen als je hem gaat bewerken ,dus nog even wegleggen dus
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.