Creëren van houten puzzels (advies: materiaal & gereedschap)

Hamers

Nieuw lid
1 mei 2017
2
0
Beste woodworking forum leden,

Ik heb op de computer een aantal 3D puzzels ontworpen en wil deze graag gaan maken in hout. In de afbeelding staan voorbeelden van het type puzzel stukjes dat ik wil maken. een gemiddeld puzzelstukje kan gemaakt worden uit een hout van 10x10x100 mm
voorbeeld.jpg

de vereiste aan de stukjes zijn:
- exact op 0.1 mm
- weinig tot niet flexibel
- een staafje van 2x2x100 mm kan op de grond vallen zonder kans op breken

Wat ik zelf al gehoord had:
- beuken is wellicht een goed materiaal, aangezien houten speelgoed daar meestal van gemaakt is.
- een figuurzaag machine gaat niet werken, beuken is te hard.
- met de hand figuurzagen gaat niet werken, niet exact genoeg.
- kleine hoekje kunnen misschien worden bijgewerkt met een graveerpen
- grotere stukken maken met een frees.

Nu is zijn mijn vragen aan jullie:
1. Is beuken een goed idee?
2. Wat denken jullie van een figuurzaag machine?
3. indien frezen een goed idee is, wat voor machine?
4. met een budget van ongeveer €500 wat voor (2e hands) machines kan ik het beste kopen?
5. Nog advies voor overige zaken waar ik op moet letten bij dit project
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Leuk plan! Ik heb in het verleden een aantal van dit soort puzzels gemaakt. Had toen moeite om het nauwkeurig te krijgen. Hoeveel ervaring heb je zelf met houtbewerken? Wat voor gereedschap heb je?

Het beste gebruik je een houtsoort met fijne nerf. Ik heb vooral lindehout gebruikt. Beuken kan wel, maar is lastiger te bewerken. Het hoeft geen harde houtsoort te zijn. Misschien is het beter met een zachtere soort (zoals Linde) te beginnen.

Wil je het met de hand maken, of vooral met machines? Het zijn kleine objecten, de veiligheid is een aandachtspunt. Eventueel maak je malletjes. Dat kan ook helpen bij de snelheid van werken en nauwkeurigheid.
 
P

Pel

Guest
Dit kun je m.i. alleen maar maken in hardhout, en dan is beuken een uitstekende keuze, je hebt een cirkelzaag machine nodig die op 0.1 mm nauwkeurig zaagt. Die zijn behoorlijk prijzig, ik denk niet dat je met het budget wat je voor ogen hebt komt, en een CNC freesmachine is nog duurder?

Groet Pel.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Wil je er 1 of 100 maken?
Als je er een maakt kun je ook wel e.a. pas schuren.

Ik zou als ik jou was met een lief gezicht en een appeltaart naar een timmerbedrijfje stappen.
Dan vis je uit de afvalbak een paar stukjes meranti (overal beschikbaar waar kozijnen worden gemaakt en makkelijk bewerkbaar).
Met een beetje geluk en eventueel een 2e taart zagen ze het voor je in vierkante stokjes.

Daarna fiets je naar een gereedschapswinkel voor een verstekbak met zaagje. kun je netjes afkorten.
Het maken van de uitsparingen gaat het makkelijkst op een freestafeltje denk ik.
 

Hamers

Nieuw lid
1 mei 2017
2
0
even een offtopic vraagje...
Heb je die tekening nou in Minecraft gemaakt?

Ja, ik heb de puzzel zelf ontworpen, dit is een olifantje, het is lastig om een goed beeld te krijgen van de bewegingen van stukjes. In minecraft kan je half doorzichtige stenen in verschillene kleuren gebruiken, en om je werk heen lopen. Ontwerpen van dit soort puzzels is dus heel makkelijk op die manier

Leuk plan! Ik heb in het verleden een aantal van dit soort puzzels gemaakt. Had toen moeite om het nauwkeurig te krijgen. Hoeveel ervaring heb je zelf met houtbewerken? Wat voor gereedschap heb je?

Het beste gebruik je een houtsoort met fijne nerf. Ik heb vooral lindehout gebruikt. Beuken kan wel, maar is lastiger te bewerken. Het hoeft geen harde houtsoort te zijn. Misschien is het beter met een zachtere soort (zoals Linde) te beginnen.

Wil je het met de hand maken, of vooral met machines? Het zijn kleine objecten, de veiligheid is een aandachtspunt. Eventueel maak je malletjes. Dat kan ook helpen bij de snelheid van werken en nauwkeurigheid.

Hoeveel ervaring heb je zelf met houtbewerken? - geen, dit is mijn eerste project

Wat voor gereedschap heb je? - een goedkope hand cirkel zaag, afkort zaag en een zaag tafel(tje). Ik heb ook nog een hand frees, maar die is een beetje groot en lomp hiervoor denk ik

Wil je het met de hand maken, of vooral met machines? Nou ik wil graag een hele dierentuin aan puzzels ontwerpen, Ik denk dat machines dus uiteindelijk het meest praktisch is.

Eventueel maak je malletjes. Hoe zie je dit voor je?Een plaat met opgehoogde zijkantjes om een frees tegenaan te houden? of iets anders?
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Met een figuurzaagmachine kun je wel platte puzzels maken, vrij nauwkeurig zelfs met een Hegner, maar voor ruimtelijke 3d puzzels zijn ze niet echt geschikt. Tenzij je de puzzel speciaal ontwerpt voor de figuurzaagmachine. Dan moet je denken aan bv alle stukjes 1cm dik en je hout nauwkeurig op dikte gemaakt.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Het eerste wat in mij opkomt voor dit soort kleine werkstukken is een Proxxon cirkelzaagmachine. Wordt veel gebruikt in de modelbouw. Je zou eens kunnen kijken op modelbouwfora wat voor ervaringen mensen hiermee hebben.

groet,

Tom
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Ik heb toen ook wat eenvoudige malletjes gemaakt. Bv. voor de maatverdeling. Ik heb de mijne met een slechte kapzaag in een verstekbak en met niet scherpe beitels gemaakt. Dat kan ik tegenwoordig iets beter :rolleyes:

Je kan een mal maken om repeterende handelingen makkelijker te maken, en om kleine onderdelen veilig te kunnen vasthouden/bewerken. Met een mal kan je een klein onderdeel met een "grote" machine bewerken. Zoals met een normale zaagtafel, afkortzaag en freestafel.

Bij onderstaande puzzel kan je met een frees ter dikte van de helft van het stukje de inkepingen maken. Je hebt dan een malletje nodig wat de tear-out beperkt (is daar een goed NL woord voor?), en waarbij je een index hebt om telkens een freesdikte op te schuiven. Het malletje moet passen op je freestafel.

chinesekooipieces.jpg

Kan ook met andere machines, en zelfs met de hand. Met een cirkelzaag kan het lijken op een box-joint-jig. En zoals zovaak heeft Matthias er ook een gave oplossing voor: https://woodgears.ca/box_joint/motor_jig.html :D

Ik heb al heel wat van dit soort puzzels gemaakt

Wat voor houtsoorten gebruikte je?

Een ander noemde meranti, maar dat splintert te snel voor dit soort kleine werkstukjes.
Ergens anders las ik nog een houtsoort waar puzzels vaak van gemaakt worden. Zou dat eucalyptus kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.