Mal invalzaag

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Beste mensen,

Ik moet een wandkast onder schuin dak maken.
Waarvan de zijde aan de bovenkant een graden hebben van 49,9.
Nu is het met de festool invalzaag maar mogelijk tot 45 graden.
Is er iemand die al eens een mal gemaakt heeft om te zorgen dat je verder kan gaan als de 45 graden.
Beetje lastig uit te leggen, maar ik zoek eigenlijk iets een soort wig waar ik dan mijn geleider op vast kan schroeven en zo hoeken scherper als 45 graden kan zagen, en iets wat ook in te stellen is.

Nu zat ik te denken aan 2 platen van 1400 x 250 breed, en voorzien van drie binnendeur scharnieren die je zo in de juiste hoek kan zetten ?
Ik ben wel eens benieuwd naar jullie mening, ervaring of oplossing.

Tekening van de kast
Wandkast tekening.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Gaat niet, want de andere kant is dus de kopse kant...
Wat je moet doen is de plaat recht op lengte zagen, dan een balkje plat tegen de zijkant aan klemmen waar je de zaag op de bovenkant onder de juiste hoek ingesteld eroverheen moet halen.

Ik heb dit al eens eerder beschreven met tekening maar kan m zo snel niet vinden.
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Jullie willen dus eigenlijk zeggen vanuit gaan van 90 graden - aantal graden wat je nodig hebt. Dat is dan de hoek die je moet zagen om toch aan de juiste graden te komen.
En eigenlijk wat afval word, om daar de geleider op te leggen en langs te zagen ipv geleider leggen op het paneel wat je juist nodig hebt ?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Je zal je geleiderail moeten uitvullen, vanaf de andere kant zagen werkt niet, zoals eerder geschreven dan moet je vanaf de kopse kant zagen, teken maar uit.

Ik heb even op je website gekeken, en wat er ontbreekt of ik kijk erover heen is de plaats of regio waar je werkt.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Waarom een verstelbare wig? Als je er 1 van bijv. 15 graden maakt kan je de rest weer verstellen met de zaag. 49-15 wordt dan 34 graden instellen op de zaag.

Door een paar zeskantbouten van de juiste maat op tactische plaatsen in de wig te schroeven kan je de wig in het van onderen bereikbare T-slot van de liniaal schuiven, dan kan de liniaal niet van de wig afschuiven.

En door een paar meter rubberstrip van Festool onder de wig te plakken verschuift deze ook niet.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.