Zelfbouw CNC

erikcramerjr

Actieve deelnemer
27 mei 2016
61
0
IK vroeg mij af of er mede woodworking leden zijn die zelf een cnc hebebn gebouw.
Een Xcarve of helemaal van scratch.

Ik was zelf van plan om deze te bouwen
http://www.thingiverse.com/thing:1750276
131a3efff2a39a1da74cc50e474022ac_preview_featured.jpg
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Niet zelfgebouwd maar wil in het bezit van een CNC, ik heb er 1 uit China laten komen.
De machine is volledig uit elkaar geweest en loopt nu mooier/beter en de controller is ook aangepast :)
Als er een andere CNC komt dan wordt het wel volledig zelfbouw.
 

erikcramerjr

Actieve deelnemer
27 mei 2016
61
0
Niet zelfgebouwd maar wil in het bezit van een CNC, ik heb er 1 uit China laten komen.
De machine is volledig uit elkaar geweest en loopt nu mooier/beter en de controller is ook aangepast :)
Als er een andere CNC komt dan wordt het wel volledig zelfbouw.

Wat gebruik je voor de aansturing qua controller en software ?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Aha! Dit is een mooi thema:D Sluit mooi aan bij de oproep van Jaap voor de Open Dag Hout, waar we graag wat meer forumleden zien demonstreren en CNC een aparte hoek verdient waar de ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Aanmelden dus!
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Dit is ook een mooie zelfbouw CNC, de plannen kosten €50,- maar dan heb je volgens mij wel echt een mooi ding (kosten voor alle hardware zijn dan helaas nog steeds wel een paar honderd euro daarbovenop)
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb zelf meerdere cnc machines gebouwd, gebruik mach3 voor de aansturing en fusion 360 cad en cam.
met stappenmotoren is het allemaal vrij makkelijk en goedkoop te maken. ( mits je beschikt over goede gereedschappen natuurlijk )
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Wat gebruik je voor de aansturing qua controller en software ?
Het standaard LPT bordje wat er in zat heb ik vervangen voor een andere LPT controller (Mach3 Interface board) omdat ik hiermee de spindel ook kan aansturen en Mach3 staat ook op de pc die dat ding aanstuurt.
Voor het tekenen gebruik/probeer ik nu Aspire maar wil Fusion 360 gaan proberen/gebruiken.
Grbl zal binnen kort ook hier zijn intrede doen voor een laser geval.
 
Laatst bewerkt:

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
En hier ook een zelfbouwer, eerst een paar onderdelen gekocht en daar een werkend verhaal van gemaakt, zeer leerzaam en niet al te duur. Daarna de opensource van cnzone.nl gebouwd.

@Eric het gaat er maar net om wat je wilt frezen, welke snelheden, en vooral welke herhaalbare nauwkeurigheid. Zoals met iedere hobby je kan het zo duur maken als je wilt ;)

deze is met closed loop stappenmotor (geen stappenverlies mogelijk), volledig van aluminium, 2,2kw frees, pokeys aansturing, mach4 als software. Ik teken/ontwerp met vectric aspire.

ik zou iemand in je omgeving opzoeken (ik weet niet waar je woont) die je wat kan laten zien in praktijk, dan kan je beter beoordelen of jouw ontwerp goed voor je is.


feb0.jpg
feb2.jpg
 
Laatst bewerkt:

erikcramerjr

Actieve deelnemer
27 mei 2016
61
0
wat gebruiken jullie als spindle motor ?
Ik zat zelf te denken aan een kress 1050, of is dit overkill, hoorde wel dat deze lekekr stil is :)

Ik heb er zelf een ontworpen en gebouwd (http://ronaldverhage.nl/index.php/diy-cnc-portaalfrees/).

Als controller gebruik ik Grbl op een Arduino Uno. Gcode stream ik via een zelf geschreven programmaatje.

Het was in ieder geval een heel erg leuk hobby-project waar ik nog steeds heel veel plezier aan beleef. Een aanrader voor iedere hobbyist :D
Richard, is beton niet een beetje overkill als bed ?


En hier ook een zelfbouwer, eerst een paar onderdelen gekocht en daar een werkend verhaal van gemaakt, zeer leerzaam en niet al te duur. Daarna de opensource van cnzone.nl gebouwd.

@Eric het gaat er maar net om wat je wilt frezen, welke snelheden, en vooral welke herhaalbare nauwkeurigheid. Zoals met iedere hobby je kan het zo duur maken als je wilt ;)

deze is met closed loop stappenmotor (geen stappenverlies mogelijk), volledig van aluminium, 2,2kw frees, pokeys aansturing, mach4 als software. Ik teken/ontwerp met vectric aspire.

ik zou iemand in je omgeving opzoeken (ik weet niet waar je woont) die je wat kan laten zien in praktijk, dan kan je beter beoordelen of jouw ontwerp goed voor je is.
Ik woon in lelystad, Maar reis voor het werk het land af, werk in Waddinxveen en Amsterdam.
De jouwe ziet er ook best groot en stevig uit, maar geen stof afzuiging? of kijk ik verkeerd?
 
Laatst bewerkt:

erikcramerjr

Actieve deelnemer
27 mei 2016
61
0
Ja zeker, ben bezig geweest een root cnc te bouwen. Maar dan met trapezium aandrijving IPV belt e.d. heb een kress 1080p frees motor gehaald.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.