Bewegingsensor en hotelschakelaar

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Wie kan me vertellen of en zo ja dit is op te lossen:l
trapgat verlichting is nu met hotelschakelaar geschakeld. Mijn vrouw heeft de klusjes de opdracht gegeven de aftimmering op het achtergedeelye van de Zolder te vervangen en ook de verlichting aan te pakken.

Nu mag ik in een dag een oplosing vinden om led verlichting msg bewegingsensor op een hotelschakelaar aangesloten krijg. Iemand tips?
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Een hotelschakelaar als in: knop indrukken en de lamp blijft een tijdje aan ?

Dan zou ik de bewegingssensor gewoon parallel over de knop zetten.

Kris
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
In de volksmond wordt een wisselschakeling vaak hotelschakeling genoemd. Deze term slaat echter op een andere schakeling, namelijk de zogenaamde slaapkamerschakeling, die toepassing vindt in met name hotels, vandaar de naam hotelschakeling. De schakeling is bedoeld om in een kamer een lamp voor algemene verlichting of een lamp boven een wastafel, maar nooit gelijktijdig, in en uit te schakelen, en zodoende energie te besparen.
welke is het juist?
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
De schakelaars vervallen bij het plaatsen van een sensor, plaats je sensor in het plavond zodat die altijd zicht heeft op beweging.
Maar weet wel dat een sensor ook stroom verbruik ook al staat het licht niet aan dus de vraag is hoeveel stroom zal je minder verbruiken?, je kan beter een ledlamp gebruiken als je dat nog niet hebt.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi mk23,

Wat is de bedoeling van de bewegingssensor en hoe moet e.e.a straks gaan werken?
Blijft de wisselschakeling zoals die nu is bestaan en wordt die uitgebreid met de bewegingssensor. Of moet de bewegingssensor (een deel van) de huidige schakeling vervangen?

Thomas
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Wordt led. Mijn vrouw wil niet steeds licht uizetten als ze cursisten heeft.
Besparen kent ze niet����
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Even een update

Het zijn toch gewoon LED inbouwspotjes geworden nadat ze een lamp met sensor had gekocht:)
Deze gaat in de opslag of terug naar de bouwmarkt. Heerlijk om met een vrouw met een hardcore alfa instelling getrouwd te zijn........
Belangrijkste is wel dat zij tevreden is over wat nu gemaakt wordt.

De makkelijkste manier om volgens mij het op te lossen was het plaatsen van een blinde afdekplaat op zolder en een nieuwe enkelvoudige schalaar op de eerste verdieping. De schakeling had ik dan overbrugd.

@Thomasz: Het was de bedoeling om de wisselschakeling in combinatie met de bewegingssensor te gaan gebruiken.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Je kunt de bewegingssensor parallel aan de bestaande wisselschakelaar zetten.
IMG_4608.jpg
Klein nadeeltje: je weet niet of de schakelaar of de sensor de lamp aangedaan heeft maar dat zie je vanzelf :)
 

Richwood

Nieuw lid
21 mrt 2017
4
0
Jammer van de LED verlichting, anders was dit iets voor je geweest :p
Misschien heeft iemand anders er nog iets aan ;)

Busch Jaeger Comfortschakelaar
Het is een bewegingsmelder en schakelaar in één (voor gloei- en halogeenlampen).
Van de bewegingsmelder kan de lichtsterkte (1) en afschakeltijd (2) ingesteld worden. De lichtsterkte bepaalt bij hoeveel 'duisternis' de lamp aangaat zodra een beweging is gedetecteerd.

Capture.JPG

Naast de bewegingsmelder functie kan deze module ook als wisselschakelaar fungeren! (zie de handleiding via de link)
De module kan een wisselschakelaar van de hotelschakeling vervangen. Ik weet niet of er twee modules kunnen worden toegepast om een hotelschakeling te maken met comfortschakelaars.

Aansluiting:
Bekijk bijlage 63810

Deze schakelaar is even groot als de 'wipper' van de wisselschakelaar, dat maakt het een elegante oplossing. Ik heb deze toegepast in de hal en het toilet, erg handig en het lijkt op een gewone schakelaar.
Om het compleet te maken, alleen de bewegingsmelder is niet genoeg. Er hoort een basismodule bij, een complete set is als volgt:

Bewegingsmelder: 6800-0-2272
Basismodule: 6800-0-2270

Wellicht komt er een module die geschikt is voor ledverlichting.
Om wat meer info te winnen:
hier staat de hele familie met comfortschakelaar basismodules
hier staat de hele comfortschakelaars

p.s. ik heb geen aandelen in Busch Jaeger maar heb het veel toegepast in ons klushuis.
Ik ben elektrotechnisch tekenaar/engineer van beroep en kon op de zaak aardig wat voorbeelden bekijken, vandaar dat ik hier het e.e.a. van weet en graag deel ;)
 

Bijlagen

  • Capture1.jpg
    Capture1.jpg
    46,2 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Kijk dat is precies wat ik nodig had. Ik kan hem altijd nog een keer inbouwen op zolder en beneden gewoon de schakelaar op de overloop laten zitten.
Thx
 

WR1944

Oud hout
Het is misschien niet helemaal wat je bedoeld maar ik herinner me van tientallen jaren terug een systeem in het huis van Duitse kennissen. Ze hebben een huis met twee verdiepingen en meerdere kamers die uitkomen op de gangen op die verdiepingen. Ja, het is een groot huis. Naast elke deur op de gangen was een drukknop waarmee je het licht op die gang mee aan kon schakelen. Er zat een soort van wisselrelais aan vast (een flip-flop schakeling voor de electronici) en een tweede druk schakelde het licht weer uit. Je kon een ongelimiteerd aantal schakelaars toepassen. Ik denk dat Duitse fabrikanten dit spul wel in hun assortiment hebben.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
WR1944 dat is eentrappenhuisschakelaar. Hier een linkhttp://www.elektrototaalmarkt.nl/paladin/trappenhuisschakelaar/trappenhuisschakelaar-4155590/pt-emp-004-pt-emp-004/
 

Richwood

Nieuw lid
21 mrt 2017
4
0
Dat is inderdaad ook mogelijk. Een hotelschakeling is (oneindig) uit te breiden met een kruisschakelaar.
Zoek maar eens op Wikipedia naar kruisschakelaar. Het is vrij ingewikkeld toe te passen.
Tegenwoordig zijn er inderdaad allerlei methoden om dergelijke schakelingen te maken.
Pulsschakelaars bijvoorbeeld.
keuze is een reuze ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.