mij allereerste zwaluwstaarten

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
vandaag ben ik eensgaan proberen om een zwaluwstaartverbinding te maken
en hier is het resultaat



ik heb nog een lange weg te gaan :roll:

groeten bas

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
tips genoeg. de belangrijkste : koop een goed zaag, zorg voor messcherpe beitels, strak aftekenen en aan de goede kant van de lijn zaag. mocht je een foutje maken vul deze kan op met een dun stukje hout, lijm erop en later weer wegsteken.

dit is toch een heel goed begin. leuk he dat zwaluwstaarten!!!!

rick
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ja en vooral omdat het handwerk is
het is bijna een soort therapie ik kwam helemaal tot rust toen ik ze aan het maken was

had vandaag nieuwe beitel gekocht (een bahco 12)
mijn oude had al een verleden en het slijpen lukte ook nog niet helemaal

wat voor een zaag zou je adviseren een japanse trekzaag of een toffelzaagje?

groeten bas
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
knutselaar zei:
ja en vooral omdat het handwerk is
het is bijna een soort therapie ik kwam helemaal tot rust toen ik ze aan het maken was

had vandaag nieuwe beitel gekocht (een bahco 12)
mijn oude had al een verleden en het slijpen lukte ook nog niet helemaal

wat voor een zaag zou je adviseren een japanse trekzaag of een toffelzaagje?

groeten bas


Waarom lukte het slijpen niet? Lag dat aan jou of aan de slijpsteen?
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
voornamelijk aan mij denk ik ik heb een wetsteen is al een oudje maar ik ben er zelf nog niet zo bedreven in

groeten bas
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zoals Barry Stevens zou zeggen. Vooral doorgaan.

Het is een kwestie van veel oefenen en rustig je tijd er voor nemen.

Op youtube staan enorm veel filmpjes over zwaluwstaarten en slijpen. Ook op dit forum is hier genoeg over te vinden.
Investeer ook in een aantal goede slijpstenen (en eventueel een slijphulp zoals de veritas MKII), die zijn echt onmisbaar.
 

harmenhardeman

Nieuw lid
21 sep 2010
19
0
hardemanmeubelenambacht.nl.
Hallo Bas,

Gefeliciteerd met je eerste zwaluwstaart. Je komt er wel.
Er is niet een meest geschikte zaag. De zaag moet in ieder geval een fijne vertanding hebben, en een lichte zetting. Zetting: dit houdt in dat de tanden van de zaag om en om iets naar buiten gedrukt staan, zodat je breder zaagt als de zaagbladdikte dik is. Een lichte zetting betekent dus ook een fijne zaagsnede en dat je zaag een strakke zaaglijn heeft.
Verder zijn de meeste zagen, hardpoint zagen, niet erg geschikt voor dit werk. Mocht je een toffelzaag hebben waarvan je de zetting iets te grof vindt, kun je dit verhelpen door een wetsteen langs de zijkant van de tanden (met de tanden mee) te halen. Doe dit wel voorzichtig want het gaat vrij snel. Een keer strijken aan beide zijden is vaak genoeg.

Nog een tip, het afschrijven van de pennen kun je nadat je de staarten gemaakt hebt, heel zuiver en netjes met een stanleymes doen, krijg je een mooie snijlijn van.

Succes met de volgende!
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
slijpstenen is wel een goeie tip
ik heb nu een beitel om mee te oefenen en dat gaan ik ook zeker doen
en een toffelzaagje staat nu ook hoog op mijn verlanglijstje

morgen gaan ik zwaluwstaarten oefenen op de reststukken eiken wat ik nog over heb van de trap

groeten bas
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
vandaag weer aan het oefenen geweest maar had eerst even een vulpotloodje gehaald dat werkt een heel stuk fijner hierbij het resultaat

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
bas,

weer een stuk geoefend? is dat de zaag op de achtergrond waarmee je de zwaluwstaarten maakt?ik kan me dat niet voorstellen, mocht dat wel zo zijn dan zou ik zo'n fijn veritas zaagje aanschaffen. wow wat een verschil

rick
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
jah dat is echt die zaag en aangezien er bij mij altijd een recessie is heb ik nog niet een goeie zaag vor dit werk maar die gaat er wel komen heb net nog even een zwaluwstaart gemaakt van eiken dat is wel even wat anders als vuren zeg



groeten bas

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.