Epoxyhars en milieu

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Ik heb een vogeldrinkbak van geglazuurd aardewerk, maar daarin zijn wat barsten gekomen door vorst, waardoor de bak niet helemaal waterdicht meer is.
Ik denk erover om de binnenzijde met epoxy te coaten, maar ik vraag me af of dat na uitharden nog afgeeft als de bak met water is gevuld. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik onbedoeld de vogels vergiftig.

Weten jullie of epoxy op enigerlei wijze met water reageert na uitharden?

Martijn

PS Een beetje off-topic misschien, maar ik zag zo snel geen betere plek voor mijn vraag...
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Epoxy word ook gebruikt voor drinkwatertanks en dergelijke.
Ik neem tenminste aan dat je de twee componenten hars bedoeld
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voedselveilige epoxy is onzin - in die zin dat alle uitgeharde epoxy veilig is. Voedselveilig betekent over het algemeen alleen dat de fabrikant van het betreffende product de moeite heeft genomen, en met name de investering heeft willen doen, om het volgens de daarvoor geldende regels te laten testen.

In zijn algemeen kun je van de meeste harsen, inclusief epoxy, stellen dat de uitgeharde versie (voedsel)veilig is. De coating aan de binnenkant van blikjes is ook vaak een epoxyhars.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Let wel dat dat alleen geld voor volledig gereageerd epoxy. Als er bijvoorbeeld niet goed gemengd wordt en er blijft een beetje werkzame stof achter kan dat een heel raar effect opleveren op de hormonen van de mens. Nu denk ik dat het in dit geval wel mee zal vallen, maar het is wel iets om op te letten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Let wel dat dat alleen geld voor volledig gereageerd epoxy. Als er bijvoorbeeld niet goed gemengd wordt en er blijft een beetje werkzame stof achter

Je moet wel heel slecht mengen, of heel 'scheef' afmeten om echt monomeren over te houden. De mengverhouding die voorgeschreven wordt is om er voor te zorgen dat de polymeer zijn maximale eigenschappen bereikt - epoxies zijn geen polymeren waarbij overschot monomeer nergens meer mee kan reageren.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Best een oud topic,
maar heeft iemand een idee als je epoxy/resin ook kan gebruiken als afwerking van bijvoorbeeld rammelaars?

Groetjes Jolien
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Op zich kan je alle hout er prima mee afwerken. Hou er wel rekening mee dat de eerste laag grotendeels in het hout zal trekken, vlekkerig droogt en nog geen volledig waterdichte afwerking geeft.
Een tweede laag zal meer op het hout blijven liggen en een bijzonder plastic-achtige afwerking geven, vaak wel met druppels/bubbels erin aangezien de epoxy bijzonder traag uithard.
Gewone giethars begint namelijk pas te "curen" na zo'n 45 minuten, komt tot gelvorming na een uur of 2 en is stofdroog na een uur of 6 om dan volledig uit te haren na 12u tot 5 dagen (afhankelijk van soort, temperatuur en dikte).

In principe kan je die 2de laag netjes opschuren tot een minimumdikte en dan afwerken met bijvoorbeeld shellac, dan krijg je een prima resultaat.
Dat heb ik ook gedaan bij deze vaas bijvoorbeeld:
Kastanjehouten vaas met slaap, barsten en epoxy
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Beuk word toch vaak gebruikt voor kinderspeelgoed. Volgens mij heeft een baby er in het begin helemaal geen last van. Tanden komen pas later.:eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.