Hoe mijn slijpkwaliteit verbeteren?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Voor je slijpmachine zou ik even geen andere steen kopen. Belangrijker is een afritser zoals deze: https://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/hulpmiddelen-voor-machinaal-slijpen-en-wetten/diamant-afritser-45mm

Een hele grove steen op je slijpmachine slijpt juist lekker koel. En hoe schoner hij is (gebruik de afritser), en hoe lichter je er op duwt, hoe koeler het blijft. Hou een vinger vlak achter de snede op de beitel om de temperatuur te voelen en koel af en toe in een bak water. Gebruik de slipmachine ook alleen om overtollig materiaal weg te halen, hij is niet om de snede echt scherp te krijgen. Laat altijd een randje staan om dat met de hand te doen op een vlakke slijpsteen. Daarmee voorkom je ook het over verhitten van het staal bij de hele dunne snede.

Die vlakke steen die je daar hebt ziet er erg grof uit. Goed bruikbaar voor het eerste werk na de slijpmachine, maar ik zou er wel iets fijners naast willen hebben. Voor het slijp proces zeg ik altijd maar, maak eerst een braam, haal die dan netjes weg met fijnere stenen. Veel beginners staan heel lang op zo'n steen heen en weer te rossen maar gaan dan net niet lang genoeg tot er een goede braam te voelen is langs de hele snede. Dan is al hun werk voor niks geweest! Pas als je die braam kunt voelen dan weet je dat je ook echt de snede zelf hebt staan te bewerken.

Mooi dat je dat dan weet, zonder die braam wordt het nooit scherp. Maar als die braam blijft staan is het ook nooit scherp. Hij moet wel weer weg. Op een fijne steen leg je de beitel plat op de steen en poetst wat heen en weer. De braam klapt nu om naar de kant van de vouw. Draai de beitel om en zet hem op de vouw, ietsje steiler dan bij je grove steen en ga weer wat poetsen. Na een paar keer heen en weer van platte kant naar de vouw kant met niet al te veel druk zal je merken dat de braam aan zowel de platte kant als aan de kant van de vouw niet meer te voelen is.

Daarna polijsten op een strop om het helemaal perfect te maken. Ik gebruik een stuk leer met een heel klein beetje Autosol chroompoets. Pas wel op dat je niet te hard duwt en de beitel niet steeds steiler houdt om te voorkomen dat het zachtere leer de snede weer rond gaat maken.

Welke fijne steen zou je moeten nemen? Te veel keus! Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel blij ben met een Arkansas translucent oliesteen, maar die zijn wel duur. Als je voor Japanse waterstenen kiest zou ik iets nemen in de buurt van 8000 grit, daar heb ik ook goede ervaringen mee. Dan hoef je niet echt meer te stroppen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: sibejan
D

DervishD

Guest
Stroppen of een korrel 8000 steen zijn totaal overbodig. Hoger dan korrel 5000-6000 hoef je echt niet te gaan. Zelfs korrel 3000 is voldoende. Zelf ik stop vaak op de Atoma 1200. Aan het eind van het slijpen een paar keer de rug en vouw van de beitel licht over de plaat trekken (alleen trekken, niet duwen) zodat de braam helemaal weg is en dat is genoeg.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
ik ben van Gent, als je tot hier kunt komen kan ik alles wel eens voortonen.
ik ben al een tijdje bezig met het slijpen van messen, schaven beitels,... en nu ook andere dingen. eens je het kunt is het eenvoudig, maar het is veel zoekwerk in het begin. en er zijn veel details die het verschil maken tussen bruikbaar scherp, en belachelijk scherp als een scheermes.

een tijdje terug leerde ik iemand in Gent kennen die mij veel bijleerde over slijpen, sindsdien gaat de kwaliteit van mijn werk pijlsnel de hoogte in
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
ik hoor een slijpworkshop / masterclass aankomen?! wij gaat die organiseren?
,

Ja op de Opendag van Masave Hout te Zwolle van 12.00 tot 17.00. Locatie Centuurbaan 8 hal C te Zwolle.
Door Meubelmakerij Brekelmans c.q. Dutchtools. Ik neem diverse slijpsystemen mee oa Japanse waterstenen, diamant stenen, natuurstenen etc.
Kan eventueel gewenst mijn aangepaste HBM traag slijper meenemen (a la Tormek)
Zijn er nog andere vragen en of wensen geef het maar even aan en misschien kan ik het meenemen of op inspelen.

O ja het is dus op zaterdag 13 mei Opendag Masave Hout.

groetnis, Roeland
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Enigste wat er nog bij kan voor iemand die onervaren is: maak je slijprondes niet te lang beter wat kort en weer koelen in het water dan te lang en oververhitting.
Als je het vaker doet dan voel je het steeds beter aan.
Enne...hoe scherp is scherp genoeg?
Als je de beharing op je arm met je beitels eraf haalt dan zit je goed.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
En wat als je geen haar op je armen hebt?

Dan zoek je een ander plekje.

Een ander plekje? Ik vind het heel eng om daar met een scherpe beitel in de buurt te komen :)

En zelfs daar hebben best wel wat mensen geen haar meer.;)
Maar er schijnen speciale clubs te zijn waar ze misschien wel beitels gebruiken op die plekken.:confused:
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hier nog even een filmpje van frank klaus. Hij weet het mooi terug te brengen naar de essentie.
Ook crimson guitars heeft veel verhelderende filmpjes over slijpen, uiteindelijk is het allemaal niet zo moeilijk, het is dat je je eigen methode ontwikkeld en die in je workflow inpast zodat je altijd je messen scherp hebt.

 
Laatst bewerkt:
D

DervishD

Guest
Ik heb al mijn waterstenen weggedaan en gebruik nu alleen nog maar diamant. Ik heb bij feine-werkzeuge de 600 en 1200 grit Atoma vervangingsplaten gekocht en die heb ik op 10mm dik aluminium geplakt. De aluminium plaat heb ik op de vlakbank met schuurpapier eindigend met korrel 2000 volledig valk geschuurd. Nu heb ik een vrij goedkope zuiver vlakke tweezijdige diamantplaat en korrel 1200 is meer dan genoeg voor alle dagelijkse werkzaamheden. Sterker nog, ik merk duidelijk dat deze snede langer stand houd dan toen ik nog mijn Sigma 6000 als laatste steen gebruikte. Naar de tweezijdige Atoma heb ik ook nog de korrel 8000 DMT Diasharp. Die gebruik ik alleen als ik in een natte cel kit van het HPL moet afsteken. Dan heb je een snede nodig die zo scherp en glad mogelijk is om krassen in het HPL te voorkomen.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
te zien wat je wil slijpen. voor beitels en schaven is diamant inderdaad fantastisch. voor messen is het te agressief, tenzij je de ganse snede opnieuw wil zetten
 
D

DervishD

Guest
Ik heb mijn koksmes op de Atoma 1200 geslepen en dat gaf een geweldig resultaat.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
20
Gouderak
Dat filmpje van Klausz is inderdaad een klassieker. Ik ben ook nog steeds van plan om een waterpond te maken zoals hij dat heeft, heb de plannen al ergens opgeduikeld. Ik ben alleen nog steeds op zoek naar dat mooie roterende slijpsteenhoudertje dat hij heeft, ziet er ideaal uit. Ik heb ooit ergens een houder inclusief stenen gevonden maar stenen heb ik al, en dat was ook nog een 6" houder. Toen het plan opgevat o de complete houder uit de 3D printer te laten rollen - maar door het grote volume werd dat ook heel duur.

Terug naar de oorspronkelijke vraag: de beste manier om je slijpkwaliteit te verbeteren is gewoon veel slijpen. Ik heb nog een hele kast met beitels en schaafbeitels waar je gratis op mag oefenen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.