advies bovenfrees

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Ik ben van plan om een nieuwe bovenfrees aan te schaffen.
Echter welke...... butget tot 3a400 euries.
Ik wil wel een degelijke,bosch (de pof 1400 heeft mijn voorkeur) lijkt een goede houvast te hebben, dubbele 45 graden greep.
Of zou ik iets meer uitgeven en een Festool nemen. Ik gebruik de frees niet dagelijks maar toch regelmatig.

Fred
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Kijk anders eens bij triton. Ik heb de zwaarste uitvoering vast onder de freestafel zitten. Bevalt uitstekend.Voor het frezen uit de hand zou ik een kleiner model nemen. Zelf frees ik uit de hand met de oude festo of900e. Ruim 20 jaar oud maar nog niets van te merken.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Kijk anders eens bij triton. Ik heb de zwaarste uitvoering vast onder de freestafel zitten. Bevalt uitstekend.Voor het frezen uit de hand zou ik een kleiner model nemen. Zelf frees ik uit de hand met de oude festo of900e. Ruim 20 jaar oud maar nog niets van te merken.

Hoi Wim, vast heb ik niet nodig daar heb ik een stationaire machine voor.
Ik wil er een die goed, gemakkelijk te bedienen is en toch goed zijn werk doet.

fred
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Het inval-mechanisme van de Triton frezen is nogal eigenzinnig. Je kunt er heel precies mee werken maar het was voor mij erg wennen. Bij mij hangt hij inmiddels permanent onder de freestafel, voor het werken uit de hand heb ik toch een andere frees gekozen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Fredr als je een goede en goedkope bovenfrees wil dan zou ik ook bij de kleine modellen van triton kijken. Je kan dan onder de 200 euro blijven. De bekende merken hebben natuurlijk ook goede modellen maar dan betaal je voor dezelfde kwaliteit flink meer. Is de prijs minder van belang zou ik voor de festool of1010 gaan.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Een budget van €300-€400 en dan POF1400 noemen? Of bedoel je de GOF1250/GOF1600
Die bosch blauwe variant heeft weer een eigenaardige handgreep (edit ik zie nou dat de 1600 ook die 45 gr handgreep heeft.) daarom noemde ik de pof 1400.
Of is die handgreep even wennen?

Fred
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Ik ben erg tevreden met de GOF1600, genoeg kracht en het duikmekanisme werkt erg prettig. Ik heb deze in duitsland besteld, dat scheelt nogal wat met ons kikkerlandje in prijs. Zelfs als je het via Amazon.de doet is het nog goedkoper. Ik heb de versie met 2 houders voor de motor gekocht maar als je al een stationaire heb heb je dat niet zo snel nodig. De GKF600 is een handzaam kantenfreesje maar met wel een stuk minder vermogen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb mijn GOF1600 verkocht. Ik vond hem veel te zwaar(in gewicht). Ik had 3 handen nodig om hem te geleiden. Ik heb er een OF1400 voor terug gekocht en vind de pistool handgreep veel fijner. Dat is wel een andere prijsklasse. Maar het ligt er een beetje aan wat je wil doen. Maar denk niet dat voor je eerste machine het een goed idee is om een zware machine te kopen. heb je ook al gekeken naar de gof1250?
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Ik heb mijn GOF1600 verkocht. Ik vond hem veel te zwaar(in gewicht). Ik had 3 handen nodig om hem te geleiden. Ik heb er een OF1400 voor terug gekocht en vind de pistool handgreep veel fijner. Dat is wel een andere prijsklasse. Maar het ligt er een beetje aan wat je wil doen. Maar denk niet dat voor je eerste machine het een goed idee is om een zware machine te kopen. heb je ook al gekeken naar de gof1250?
Het is niet mijn eerste machine. ik noem geen merk van wat ik nu heb maar die voldeed wel maar is kwalitatief niks vergeleken met wat ik wil.
Die pistoolgreep ga ik vandaag gewoon eens proberen in de winkel.

Fred
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
De Festool OF1010 heb je voor de bovenkant van je budget in een doos, of voor €20 meer in systainer.
Ik vind het een heel fijne machine, met de pistoolgreep kan ik hem indien nodig met één hand bedienen/geleiden. Voor hobbymatig werken vind ik het geen probleem om in een stapje meer te frezen dan met een krachtigere/zwaardere machine. De stofafzuiging is ook wel echt goed.
Wanneer je al in het Festool systeem zit heb je het bijkomend voordeel van de geleiderails, plug-it snoeren, systainer, etc. ...
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Zo vandaag een nieuwe gekocht.
Het is de Bosch GOF 1250 CE geworden. Dit omdat het gewicht nog acceptabel was, de 1600 vond ik al te zwaar en te lomp worden.
Zeer happy met de aankoop.

Fred
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Koop een handzame (tweedehands) 8mm voor uit de hand en een zware 12mm of 1/2" voor in de freestafel of in de woodrat. Let bij de laatste ook op de slag, deze is bij sommigen wel 80mm.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Tips bij de keuze:
- Fijnafstelling op freesdiepte
- Fijnafstelling op zijgeleider
- Mogelijkheid van meerdere schachtmaten
- Monteren kopieerringen
- Stofafzuiging-aansluiting
- Kies een zo licht mogelijke machine voor het werk wat je ermee wilt gaan doen.
- Hulpstuk voor op geleide lineaal (valt ook zelf te maken)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.