Gebruikte kolomboor, prijs/kwaliteit?

P

Pel

Guest
Stevig aan de prijs vind ik Hans, ik heb voor die van mij €125 betaald, is wel al een tijdje geleden, en misschien is die prijs wat ik betaald heb wat goedkoop, maar €457 vind ik toch erg veel. Trouwens bij openbare veilingverkopen staan er vaak te koop, alleen moet je opletten dat er veilingkosten bij komen. Bij VDH heb je een nieuwe voor €350- [h=1][/h]Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
er is al veel overgesproken over wat moet je nou kopen..

waar ben je tevreden mee?

ik heb zelf er een uit de jaren 60,, zwaar log en degelijk.

blijft lastig te adviseren,, ik ken ook mensen die hebben een flott,, maar daar betaal je ook weer wat meer voor.

je kunt ook voor een nieuwere contimac gaan of huvema,, ook prima machines,, blijft het punt wat zit er in je portemonnee en wat voor eisen stel je er aan..


suc 6 groet robert
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Heren,
Dank voor de snelle reacties,
@Pel: Heb hetzelfde gevoel als jij, flink aan de prijs, zeker gezien de boor merkloos is. Het is wel een stevige jongen, met >130kg. Zo zwaar zijn ze niet bij VDH, maar of dat iets over kwaliteit zegt? Voor een nieuwe had ik al bij VDH en Toolnation gekeken. VDH is dan wel duidelijk goedkoper (ondanks wat Toolnation allemaal beweert). Voor een staand model kwam ik echter al snel op €700,- tot €800,-.
@Robert: De oudere topics en discussies heb ik doorgenomen. Mijn vraag was of er iets te zeggen valt over de kwaliteit/prijs van deze specifieke tweedehands merkloze "chinees". Pel heeft die vraag eigenlijk al beantwoord.

Ik heb mij nog niet vastgelegd op een prijs, een Flott is prachtig maar totale overkill voor mij (en veel te duur). Ik heb niet de nauwkeurigheid nodig van een metaalbewerker/instrumentmaker. Ik kijk dus meer in de richting van Contimac, Huvema of Optimum of merkloos.
Wat ik echt belangrijk vind is weinig slinger en wat vermogen.

Hans
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Doe zoals iedereen en koop een nieuwe bosch pbd 40 voor pakweg EUR250 :). Laat de groene kleur niet afschrikken, dit is een "profi" ding.

(tenzij er een fysieke limiet aan dit toestel zit waar je niet mee overweg kan, natuurlijk. Bovendien is het een tafelmodel en geen vloermodel)
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Jimbo,
Ik heb al jaren deze redelijk zware jongen:
IMG_0826.jpg

Ik kan mij niet voorstellen dat de Bosch veel meerwaarde heeft voor mij.
De bedoeling is om mijn werktafel wat leger te maken, dus denk ik sterk over een vrijstaande kolomboor waar ik een tafel op kan maken met afstel en klem mogelijkheden.

Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
nou ik kwam net een filmpje tegen van de heer Wandel waarom hij geen boor tafel gebruikt, ik kan mij hier in wel vinden...
http://woodgears.ca/drillpress/table.html

Oh ja, die heb ik ook ooit gezien.
Kan mij ook wel in zijn redenering vinden, alleen...
Boren in grotere stukken hout vraagt soms om een wat betere ondersteuning.
Daarnaast is mijn huidige boortafel niet erg handig om iets op vast te klemmen en dat is wel vaak nodig.

Nou ja, dat zijn problemen (sorry uitdagingen) voor later wanneer ik een nieuwe kolomboor heb gekocht.

Hans
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Heb je krachtstroom ? dan is er voor dat geld best wel veel te koop op de tweedehands markt.
Denk dat voor hout ieder china ding wel goed genoeg is, het is alleen zo jammer dat die dingen nieuw uit de doos vaak al zoveel lawaai maken dat ze uit elkaar lijkt te vallen.
Een oudere huvema uit de 80r jaren is helemaal geen raar ding, de nieuwe zijn een stuk minder.
Maar deze verkoper vraagt dan wel 475 , maar bied eens de helft of zo . dan is het weer niet zo raar.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Spinningwheels,
Nee, helaas geen krachtstroom. Dat maakt de spoeling tweedehands al een stuk dunner.
Daarnaast vind ik het moeilijk om de prijs/kwaliteit van een tweedehands apparaat te beoordelen.
Geen idee wat de kwetsbare punten zijn en waar ik op moet letten bij het kopen van zo'n tweedehands machine.
Vandaar ook mijn vraag hier.

Ik neig daarom toch weer naar de aanschaf van een nieuwe:
De door Tuoh beschreven Optidrill B26 pro (http://www.woodworking.nl/showthread.php?10339-Kolomboormachine-Optimum&highlight=optidrill).
Als hij daar enthousiast over is, zal ik dat zeker ook zijn met mijn veel mindere kennis, kunde en ervaring.

Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Ruben,
Ziet er erg imposant uit!
Gelijk maar even een blonde vraag:
Wat is een freesboor en wat is het verschil met een gewone kolomboor?

Overigens denk ik niet dat ik er veel mee kan:
Je geeft aan dat het een tafelmodel is, ik weet niet of mijn werktafel die 150kg graag te verstouwen krijgt en ik heb ook geen idee hoe ik zo'n monster überhaupt op de tafel krijg.
Ik had anders graag een deal met jou gesloten, ik moet tenslotte mijn kolomboor ook nog kwijt...

Toch bedankt voor het aanbod.

Groet,
Hans
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Hallo Ruben,
Ziet er erg imposant uit!
Gelijk maar even een blonde vraag:
Wat is een freesboor en wat is het verschil met een gewone kolomboor?

Overigens denk ik niet dat ik er veel mee kan:
Je geeft aan dat het een tafelmodel is, ik weet niet of mijn werktafel die 150kg graag te verstouwen krijgt en ik heb ook geen idee hoe ik zo'n monster überhaupt op de tafel krijg.
Ik had anders graag een deal met jou gesloten, ik moet tenslotte mijn kolomboor ook nog kwijt...

Toch bedankt voor het aanbod.

Groet,
Hans

Hallo Hans,

Geen blonde vraag hoor! In principe is het gewoon een kolomboor als ieder ander.
Dit model is alleen groot/sterk genoeg om er ook metaal mee te frezen.
Gezien de grote van de kolomboor, zou ik hem zelf niet op tafel zetten, maar op een voetstuk (0.5m hoog oid) zodat je een mooie werkhoogte krijgt.
Anders gezegd, het is niet een boor die je even op tafel zet, dat was ook de grap waar ik initieel intuinde...
Het is een machtig mooi, veelzijdig apparaat. Helaas wel te groot voor mijn werkplaats...

Grt.

edit (willekeurige foto, wel zelfde type kolomboor, voor de verbeelding):
1521_0256_00.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.