houten schaaf afstellen

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb een houten schaaf van 80cm gekregen waar een pot groen verf overheen gevallen is.
Vrijwel alle verf is eraf geschuurd met de bandschuurmachine en de zool heb ik met de hand geschuurd.
Hoe moet de onderkant zijn?
Zit er verschil in tussen het gedeelte voor de beitel en het gedeelte na de beitel?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De onderkant moet vooral vlak zijn. Een strip schuurpapier op een glasplaat en dan maar schuren. Af en toe checken met een stalen lineaal. Dan een beetje wax erop.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Bij het schuren van het handvat, dat ik gedemonteerd heb, kwam ik er achter dat het een schaaf van J.Nooitgedacht&zn is.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Seek zei:
De onderkant moet vooral vlak zijn. Een strip schuurpapier op een glasplaat en dan maar schuren. Af en toe checken met een stalen lineaal. Dan een beetje wax erop.

Of iemand opzoeken in je omgeving die beschikt over een vlakbank, scheelt je een hoop tijd en ergernissen. :roll:
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Vlak voor de beitel is hij iets verdiept (1mm hooguit) over hooguit 2 cm, verder is hij goed vlak.
Is dit goed te doen met schuurpapier?
Anders is het gewoon elke dag even schuren tot hij goed is.
Ik heb geen vlakbank en ik zou er geen weten ook.
Ik zal dit weekend wat foto,s plaatsen.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Mooie site trouwens seek.

En de Haan succes, niets werkt zo fijn als gereedschap wat je zelf hebt gemaakt of waar je veel liefde en tijd in gestoken hebt.
 
A

Athanor

Guest
Nou... 1 mm. Van een plankvan 80x8 cm schuren lijkt mij monnikenwerk. Dus even over de vlakbank is dan geen luxe.......

Fons
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Een foto van de gedemonteerde schaaf.
De vloer is beslist niet vlak, zoals je ziet.

28vgjkp.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja 1mm is wel heel veel schuurwerk :eek:

Het is alleen jammer dat je, hoe meer hout je van de zool weghaald, hoe wijder de schaafmond wordt. Maar ja, die deuk bij de mond moet wel echt weg, want dat is het belangrijkste, en helaas ook het snelst slijtende deel van de zool.
 
A

Athanor

Guest
Vroeger zetten vaklieden dan vaak een stukje pokhout in de schaaf voor de beitel, waarmee het gat weer werd opgevuld. Pokhout slijt op die kritische plek ook veel minder.

Fons
 

WiSpi

Nieuw lid
6 jun 2010
20
0
Een lange rijdschaaf kun je het beste op een vlakbank helemaal uitvlakken. De aanvoersnelheid heel laag houden. Dat deden wij vroeger ook. Verder de schaaf in de lijnolie zetten, maar de zool niet. Die lieten wij onbehandeld.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik ga met schuurpapier aan de gang, als ik het goed begrijp ben ik dan wel even bezig.
Ik zet alles klaar en dan van tijd tot tijd even schuren tot ik het zat ben, wat anders gaan doen en dan weer even schuren.
Na lange of zeer lange tijd moet het goed zijn.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wellicht overbodig maar misschien heb je hier iets aan, komt uit een oud schoolboek wat niet meer in omloop is.
Mocht je het toch interessant vinden kan ik je eventueel een grotere afbeelding per mail sturen.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.