Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

houten schaaf afstellen

Ik heb een houten schaaf van 80cm gekregen waar een pot groen verf overheen gevallen is.
    Vrijwel alle verf is eraf geschuurd met de bandschuurmachine en de zool heb ik met de hand geschuurd.
    Hoe moet de onderkant zijn?
    Zit er verschil in tussen het gedeelte voor de beitel en het gedeelte na de beitel?

Re: houten schaaf afstellen

De onderkant moet vooral vlak zijn. Een strip schuurpapier op een glasplaat en dan maar schuren. Af en toe checken met een stalen lineaal. Dan een beetje wax erop.

Bij het schuren van het handvat, dat ik gedemonteerd heb, kwam ik er achter dat het een schaaf van J.Nooitgedacht&zn is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek
    De onderkant moet vooral vlak zijn. Een strip schuurpapier op een glasplaat en dan maar schuren. Af en toe checken met een stalen lineaal. Dan een beetje wax erop.
    Of iemand opzoeken in je omgeving die beschikt over een vlakbank, scheelt je een hoop tijd en ergernissen. :roll:

Hier vind je een goede beschijving van het vlakken van een houten schaaf:
    http://www.phillyplanes.co.uk/index....&id=3&Itemid=3

Een vlakbank is wel heel grof gelijk. Vaak hoeft er maar een miniscuul beetje weggeschuurd. mdat het hout is, kan hij best elk jaar een klein beetje aandacht vragen. En als je schaaf telkens op de vlakbank zet, heb je al snel geen schaaf meer over.

Vlak voor de beitel is hij iets verdiept (1mm hooguit) over hooguit 2 cm, verder is hij goed vlak.
    Is dit goed te doen met schuurpapier?
    Anders is het gewoon elke dag even schuren tot hij goed is.
    Ik heb geen vlakbank en ik zou er geen weten ook.
    Ik zal dit weekend wat foto,s plaatsen.

Mooie site trouwens seek.

En de Haan succes, niets werkt zo fijn als gereedschap wat je zelf hebt gemaakt of waar je veel liefde en tijd in gestoken hebt.

Athanor
    Guest

Nou... 1 mm. Van een plankvan 80x8 cm schuren lijkt mij monnikenwerk. Dus even over de vlakbank is dan geen luxe.......

Fons

Een foto van de gedemonteerde schaaf.
    De vloer is beslist niet vlak, zoals je ziet.

Ik hoop inderdaad dat het de vloer is en niet de schaaf.
    Anders wordt het toch een vlakbank

Forum Rechten