EIK beschermen tegen alle weersomstandigheden

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Ik heb net een eiken poortje gemaakt. Om deze tegen de weersomstandigeheden te beschermen moet deze behandeld worden. De bedoeling is dat de originele kleur van het hout zoveel mogelijk behouden blijft, daarom heb op enkele stukken eik een paar toepassingen uitgeprobeerd.
1- gedrenkt met olie
2- gedrenkt met olie met daarover een laag houtbeits (kleurloos)
3- gedrenkt met olie met daarover een laag houtbeits (kleurloos) met daarover een buitenvernis
4- gedrenkt met olie met daarover een buitenvernis
5- een laag houtbeits (kleurloos)
6- een laag houtbeits (kleurloos) met daarover een buitenvernis
7- een laag buitenvernis
Al deze combinaties geven een goede hechting (altans binnen)
Ik heb nog wel even de tijd om alles in overweging te nemen, de plaatsing is voor begin volgend jaar.
Alvorens over te gaan tot actie had ik graag jullie mening/ervaring.
Dus laat maar komen. groeten Dif
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Omdat het hout en dus de afwerking het zoiezo zwaar te verduren gaat krijgen onder invloed van vocht en zon ben je naar mijn mening beter af met olie. Harde lagen zoals lak/polyurethaan zijn mooi, en hebben UV bescherming, maar die zal na 1 jaar sterk in kracht afgenomen zijn, en na een of twee jaar alles opnieuw af moeten schuren is een zeer vervelend karwei.

Olie is flexibel, weert vocht af maar is relatief zacht. Het grote voordeel is dat je bij krassen of UV afbraak e.d je er gewoon een nieuwe laag op kan smeren, zo vaak je wilt. Voor een betere hybride bescherming kan je polyurethaanlak (oliebasis) met UV bescherming bijmengen in een verhouding van 1/3 olie, 1/3 verdunner, 1/3 poly. Je hebt hierdoor een sterke én flexibele beschermingslaag met UV bescherming die je 1 of als je dat wilt, meerdere keren per jaar kan opbrengen.

Wat kleur betreft, dat gaat lastig worden. Olie zal het een lichte gouden/amber geven. Blanke lak/polyurethaan blijft nog het 'bleekst' maar dat is wat saai naar mijn mening.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Houthasses, bedankt voor de tip :idea: .
Ik zal een proefstuk doen met deze verhouding 1/3 olie, 1/3 verdunner, 1/3 polyurethaanlak, en het voor de winterperiode buiten plaatsen. Het resultaat zal ik nadien posten.
 

houtere

Nieuw lid
7 nov 2010
16
0
www.herso.nl
Tja , het is een andere kleur als blank eiken , maar klassiek gestookte teer , gemaakt van de kont ( wortelstuk ) van de grove den is ook ideaal !
Je hakt de kont in stukken ( wacht niet te lang na het kappen , hoe langer je wacht hoe harder het hout ) en stop die in een pan met een aftapmogelijkheid , deksel er op en op het vuur ermee.
door dat deksel ontstaat er een onvolledige verbranding en komt er zogenaamd puur Deense teerolie uit , en als je dat op je schuur of vakwerk van je boerderij of boor smeert , gaat ie in ieder geval een half leven mee ! En het is milieuvriendelijker als de halfslachtige spullen die er nu verwerkt mogen worden ................!
sterker nog , er staan gebouwen in onder andere Zeeland , maar ook heel veel in Engeland , die dateren van 1500 die nog in perfect conditie zijn .
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Wat denken jullie van een impregneer op kleur (eiken) daarna 1 of 2 lagen kleurlak en dan afwerken met minimaal 2 lagen blanke lak. Zo onderhouden wij transparante systeemen in buitenschilderwerk. het is super sterk en geeft een mooie uitstaling. Neem bijvoorbeeld de timbercoat's van Avis
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een poortje en dat is de laatste keer behandeld met Leinos lasure UV. Ik ben behoorlijk tevreden van het resultaat. Ik vind eik die aan regen en wind is blootgesteld wel een moeilijke houtsoort. Het oppervlakte, en zeker ook de poriën, hebben de neiging om flink te werken waardoor de behandeling snel afschilferd.
Geert, de lakken die jij gebruikt zijn die in de normale kleinhandel te verkrijgen? Of zijn dat professionele produkten die enkel in de vakhandel verkrijgbaar zijn? En de ervaring die je hebt met de beschreven behandeling, heb je die ook al toegepast op eiken buitenschrijnwerk?
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Beste matieu en andere geintresseerden. Dit soort producten zijn bij bijna elke betere verf en behang speciaalzaak te krijgen. Bij de bouwmarkt zal het lastig worden maar ik neem aan dat de meeste van jullie daar toch al niet teveel komen.
Ik heb in het verleden veel voor een bedrijf gewerkt dat allerlij dingen van eik maakte voor het buiten wezen, o.a buitenkeukens, carport's, tuinmeubelen, hekwerk enz. Daar hebbben we deze behandeling vaak toegepast en dit werkte goed. Ook in het onderhout van zwaar verweerde delen paste we het systeem toe en dan in combinatie met ontwerings water. Werkt echt super!!
Relius heeft zelfs lakken voor verschillende delen van buiten timmerwerk, o.a voor gevel timmerwerk en maatvast werk.

Als je hier verdere documentatie over wild hebben hoor ik het wel.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Athanor zei:
Tuoh heeft al eens informatie verstrekt over Biopolin olie, de zeer goed UV bestendig blijkt te zijn. Hij werkt er zelfs een 12-voetsjol mee af. Zie de discussie rond de volgende link:
http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=7&t=354&st=0&sk=t&sd=a&start=30

Fons

Ik ga op zoek in België (ergens aan onze kleine kust) naar de producten die Tuoh heeft gebruikt.
:arrow: Ik heb alle vlakken geschuurd tot en met korrel200, ik denk eraan om opnieuw groffer te schuren koreel80 zodat de eik beter de olie tot zich neemt, om na de verzadiging telkens fijner te schuren. Is dit echter een goed idee? :?:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Geert,
Bedoel je met blanke lak een goede kleurloze vernis?
En ontweringswater? Wat is dat en wat is daar de bedoeling van?
 

tuoh

Oud hout
Hallo dif,

Biopin bootolie en bootlak kan je online bestellen bij Biohome in Westerlo.
Alvorens de olie aan te brengen best schuren tot K120, daarna alles afstoffen en de lagen aanbrengen.
Kan wel al zeggen dat eens de lagen aangebracht er niet fijner dan met K220 dient geschuurd te worden.
De juiste behandeling en afwerking vind je in bijlage.

Je gaat er geen spijt van hebben wanneer je dit product gebruikt, de ingrediënten staan daar borg voor.
Zoek maar eens op Tungolie :D :D
Het enige product dat qua afwerking en duurzaamheid in de buurt komt is de vernis van Tonkinois,maar kijk je naar de productspecificatie's dan zie je dat ook hier een aanzienlijk percentage Tungolie aan toe gevoegd is. Er is tot hier toe nog geen enkel product in een labo gebrouwen dat dit natuurproduct ook maar kan evenaren.
In de maritieme wereld zijn er al tientallen superproducten afgegaan als een gieter eens ze aan de elementen worden blootgesteld, UV straling en (zee)water zijn voor veel producten een te grote belasting, maar niet voor Tungolie, dat blijft voor jaren goed.

Mvg,

André

Attached files Gebruiksaanwijzing_Bio_Pin_Marine.pdf (174.6 KB)
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
^^ Interessant spul, ik heb al uitgebreid informatie op zitten zoeken over dat goedje maar ik kan niet achter de exacte samenstelling komen. :p Puur voor mijn eigen interesse, ik snap dat de mix van 'harde' en 'zachte' Tung/Lijnolie voor de elasticiteit is, en dat er een kleine beetje aan metaaldroogversnellers in zit (waarsch. Cobalt/mangaanzouten) + wat additieven. Wat mij altijd interesseert is welk goedje nou precies het UV-licht blokkeert. Helemaal als dit product 3 jaar goed blijft moet dat aardig krachtig zijn. Ik zag dat er ook bentoniet in zit, wat dat precies doet kan ik zo niet beredeneren, maar voor UV absorptie kan dit zeker niet zijn (of mis ik iets).
Trouwens, dat kleine aandeel Lijnolie is vreemd. Lijnolie staat erom bekend dat het donker verkleurd onder UV-licht (en naar mijn eigen ervaring), dus hoe lossen ze dat dan op?

Maar allemachtig, wat is die rommel duur! :shock: :shock:
(of ik moet minder soppen zoals met mijn gewone Tung olie....)
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
mathieu zei:
Geert,
Bedoel je met blanke lak een goede kleurloze vernis?
En ontweringswater? Wat is dat en wat is daar de bedoeling van?

Ja kleurloze vernis. En ontweringswater gebruiken wij bij het onderhoud aan transparante systemen. Als het hout verweerd is en er donkere vlekken in gekomen zijn kun je deze met ontweringswater verweideren. Bij hardnekkige vlekken kun je het goedje eerst koken en dan aanbrengen. Werkt zeer goed.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
tuoh zei:
Hallo dif,

Biopin bootolie en bootlak kan je online bestellen bij Biohome in Westerlo.
Mvg,
André


Bedankt tuoh, merk nu dat jij ook uit BE post. Ik zal eens surfen naar Biohome in Westel.
Dif
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.