Ervaringen met zware bovenfrezen

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Momenteel overweeg ik om de Festool OF 2200 bovenfrees aan te schaffen. Ik wil deze gebruiken voor hang- en sluitwerk in buitendeuren, frezen van 'klossen' onder de dakgoot en straks bij het meubeltjes maken voor kopieerwerk. Daarnaast heb ik voor wat lijstwerk vanmiddag een zware CMT afrondfrees gekocht (82 mm doosnede)

Vanmiddag was ik even bij een grote Festool dealer. Hij gaf aan dat de OF 2200 behoorlijk fors is, en mogelijk niet echt handig bij diverse freeswerkzaamheden. Zijn voorkeur lag toch meer bij de OF 1400.

Wat ik graag wil weten is het volgende:
- zijn er mensen die ervaring hebben met de OF 2200?
- schat ik het werk te zwaar in, dat ik een 2,2 KW bovenfrees overweeg?
- zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie?

Ik ben benieuwd!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Voor het infrezen van hang en sluitwerk werk is de 2200 niet mijn eerste keus, eerder hoe kleiner hoe beter.
Voor het frezen met een 82mm frees is echter wel een beer van een machine vereist en ik weet niet of de OF1400 daar geschikt voor is. De enige speceficatie die ik ff snel vond is dat de 1400 in minerale grondstoffen een maximale frees diameter van 45 mm heeft.
Veel freeswerk kun je echter in etappes frezen, daarom zou ik voor de lichtere en handzamere 1400 gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.