Badkamermeubel met IOT spiegel

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Hoi,

Zijn nu al enige tijd ons huis aan het verbouwen. Nu zijn we aangekomen bij de badkamer.
Bedoeling is om onderstaand badkamermeubel te bouwen, naar eigen ontwerp:

IMG_20170210_233926.jpg

De muur waar ons badkamermeubel voor komt is opgebouwd uit metal studs, osb en gyproc. Op deze manier valt onze spiegelkast in de muur, ipv dat we deze tegen de muur aan moeten hangen.

Afgelopen dagen heb ik gewerkt aan de uitvoering van onze spiegelkast. De kast is opgebouwd uit 18mm melamine.
De kast is opgebouwd uit 3 delen, waarvan het middelste 18mm meer uitsteekt om de deuren links en recht op te vangen. Op deze manier valt de voorkant over de gehele voorzijde gelijk.
IMG_20170420_224519.jpg

Vervolgens de kasten in de voorziene opening geplaatst.
IMG_20170421_102941.jpg
IMG_20170421_195249.jpg

Deurtjes voorzien van softclose opliggend scharnier:
IMG_20170422_152929.jpg
IMG_20170422_152952.jpg

Tenslotte vandaag de TV (Ja echt, er komt een TV in deze kast!) eens gepast:
IMG_20170423_123043.jpg

Volgende op het programma zal zijn om de TV vast te maken aan de kast. Om vervolgens onze MagicMirror verder op te bouwen.
Op beide deurtjes (links en recht) wordt een normale spiegel voorzien. Voor de TV zal er een spionspiegel geplaatst worden. Indien de TV uit staat heb je 3 normale spiegels. Indien de TV aanstaat zal je bepaalde info kunnen laten zien. In ons geval zal het verkeersinfo, weerbericht, status van het huis, etc zijn.

Indien er hier mensen zijn met ervaring het berekenen van krachten?:

Op dit moment heb ik horizontaal 37 mm speling tussen TV en kast. Verticaal heb ik 48mm. Als ik nu in de kast nog eens links en recht 18mm en onder en boven 24 mm hout voorzie om de spiegel aan vast te lijmen. Zou dit dan houden?

De oppervlakte om de spiegel aan vast te lijmen zal dan 538 cm2 zijn.
Afmetingen spiegel: 528x841 mm, 8mm dik
Massa spiegel: 9kg
Spiegel: F = mxg = 9 * 9.81 = 88.3 N
Spiegel zal een kracht uitoefenen op de lijmnaad: 88.3 / 53800 = 0.0016 N/mm2

Max. "tension of blue": 1.50 N/mm2

Maak ik hier ergens een berekeningsfout, of is deze silicone echt zo straf!?

mir-o-bond specs.jpg

Nu rest me nog om de hoge kast en de onderkast te maken.

Wordt vervolgd.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Sterker nog, 538cm2 is geen 53800 mm2 maar 5380000 mm2.
De afschuifspanning wordt dus nog lager.

De Afschuifspanning is echter niet gegeven in de specs sheet, waar jij naar kijkt is de maximale trekspanning. De lijm zal breken als hij 600% uitgerekt wordt of bij 0,39 N/mm2.
Mijn verwachting is dat de lijm wel sterk genoeg is, maar in een badkamer zijn er natuurlijk vocht effecten.
Is er geen mogelijkheid voor een mechanische ondersteuning?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Gaaf project :cool:
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Ook ben ik benieuwd hoe dat gaat uitzien met die 3 spiegels. De middelste zal donkerder zijn, en iets minder spiegelen dan de andere 2.
Misschien gaat dat storen, maar zolang je jezelf maar bekijkt in 1 spiegel tegelijk, dan zal dat ook wel meevallen denk ik.

En hoe zit dat met de backlightbleeding van de tv? Ik neem aan het het geen OLED is, toch?

Grtz,

Atmoz

[edit]

Nog meer vragen :D

Is het een TV of een monitor? (heb je gedacht aan koeling?)
Is die doorkijkspiegel van glas of plexiglas/acryl?
Aan welke kant van de spiegel zit de opgedampte laag?

Verder snap ik niet hoe jullie aan zo'n groot lijmoppervlak komen...
Ik kom op "maar" +/- 100.000mm2


18mm rondom van kast.


Voor de 2 zijkanten is dat dus 18mm + 18mm = 36mm x 841 = 30276
30276 x 2 = 60552


Voor boven en onder is het: 18mm + 24mm = 42 x 528 = 22176
22176 x 2 = 44352




60552 + 44352 = 104904mm2
 
Laatst bewerkt:

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ben op dit moment bezig om te achterhalen hoeveel transmissie van de spiegel het meest geschikt is om bleeding van het scherm tegen te gaan.
Een 30 inch TV tweedehands op de kop tikken is vele malen goedkoper dan een 30 inch monitor. Dus ik maak gebruik van een TV.

Acryl is krasgevoelig, dus zal een echte glazen spiegel worden.

Lijmoppervlak:
Voor de 2 zijkanten is dat dus 18mm: 2 x 18mm x (841 -36 mm) = 28980 mm2

Voor boven en onder is het:24mm = 2 x 24mm x 528mm = 25344 mm2

Totaal: 54324 mm2

(Amai! Heb mij serieus misrekend de eerste keer !?)

Maar ben intussen af aan het stappen van het verlijmen van de spiegels. Reden is dat blijbaar het zeer moeilijk is om lijmsporen niet zichtbaar te hebben bij dit soort spiegels.
Ik zal denk ik gebruik gaan maken van onderstaand systeem. Mocht het resultaat tegenvallen met deze TV, dan kan ik in de toekomst deze nog altijd gemakkelijk vervangen door een OLED.
spiegelandwand_04.jpg
klick_spiegelprofil_001.jpgklick_spiegelprofil_002.jpgklick_spiegelprofil_004medium.jpg

Ook ben ik benieuwd hoe dat gaat uitzien met die 3 spiegels. De middelste zal donkerder zijn, en iets minder spiegelen dan de andere 2.
Misschien gaat dat storen, maar zolang je jezelf maar bekijkt in 1 spiegel tegelijk, dan zal dat ook wel meevallen denk ik.

Verklaar je nader?
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
Ben op dit moment bezig om te achterhalen hoeveel transmissie van de spiegel het meest geschikt is om bleeding van het scherm tegen te gaan.
Een 30 inch TV tweedehands op de kop tikken is vele malen goedkoper dan een 30 inch monitor. Dus ik maak gebruik van een TV.

Het is een FullHD model met HDMI ingang neem ik aan? (zodat je hem in feite gewoon als monitor kunt gebruiken, right?)

Acryl is krasgevoelig, dus zal een echte glazen spiegel worden.

Verstandig! Houd er sowieso rekening mee dat je de opgedampte laag aan de binnenkant plaatst. Anders is je doorkijkspiegel ineens een "gewoon raam" na enkele schoonmaakbeurten ;)

Lijmoppervlak:
Voor de 2 zijkanten is dat dus 18mm: 2 x 18mm x (841 -36 mm) = 28980 mm2

Voor boven en onder is het:24mm = 2 x 24mm x 528mm = 25344 mm2

Totaal: 54324 mm2

(Amai! Heb mij serieus misrekend de eerste keer !?)

Hehe :p
Maareh... ik dacht dat je nog een "rand" van 18mm hout erbij ging maken als extra lijmoppervlak? (dan klopt je nieuwe telling weer niet...)


Maar ben intussen af aan het stappen van het verlijmen van de spiegels. Reden is dat blijbaar het zeer moeilijk is om lijmsporen niet zichtbaar te hebben bij dit soort spiegels.
Ik zal denk ik gebruik gaan maken van onderstaand systeem.

Verstandig, want zoals ik hierboven al zei: je wilt de opgedampte laag aan de binnenkant hebben. Maar dat zou dan ook weer betekenen dat daar de lijm op komt. En dat lijkt me niet goed voor die laag, en ook zeker niet mooi (de lijm-laag is dan zichtbaar vanaf de buitenkant).

Mocht het resultaat tegenvallen met deze TV, dan kan ik in de toekomst deze nog altijd gemakkelijk vervangen door een OLED.

Als je (teveel) backlight-bleeding hebt, dan kun je het ook anders oplossen: neem van die (antistatische) folie waar ze moederborden in verpakken. Die is perfect voor dit doel: het laat wel het licht (het werkelijke beeld dus in feite) door van je scherm, maar houd het zwart (in feite waar je geen beeld wilt) goed tegen. In het ergste geval kun je natuurlijk ook ervoor kiezen om bepaalde vlakken sowieso al "weg te laten" door het met zwarte folie of papier ofzo (of gewoon stroken zwarte tape) te beplakken. Of ga je situaties krijgen waar je VOLLEDIG beeld wilt hebben? Het zijn meer "informatie haeders" toch? En eventueel ergens wat kleine beeldjes zoals bewakingscamera-beelden of whatever. Het oogt 100x strakker als je alleen beeld hebt waar je het ook echt wilt. Backlight-bleeding doet dit hele principe geen goed... Integendeel zelfs: als ik het in cafe's/clubs zie hangen, en je ziet zo'n heel vierkant scherm erachter dan denk ik "prutsers, gebruik gewoon die moederbord folie" :cool:


Veel succes verder! Ik ben zoals gezegd benieuwd naar het resultaat.

Gr,

Atmoz
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Klopt, is een fullHD tv die gewoon als monitor gebruikt zal worden dmv HDMI.
Volledig beeld is nooit de bedoeling, maar ik wil wel de vrijheid om zaken tevoorschijn te laten komen waar ik dat wil. Dus op voorhand zaken reeds afplakken is een no go.

quote_icon.png
Oorspronkelijk geplaatst door Atmoz
Ook ben ik benieuwd hoe dat gaat uitzien met die 3 spiegels. De middelste zal donkerder zijn, en iets minder spiegelen dan de andere 2.
Misschien gaat dat storen, maar zolang je jezelf maar bekijkt in 1 spiegel tegelijk, dan zal dat ook wel meevallen denk ik.

Ik zou dit willen opvangen door 3 doorkijkspiegels te gebruiken.

*Heb het idee dat je meer ervaring hebt met hetgeen in wil verwezelijken?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Klopt, is een fullHD tv die gewoon als monitor gebruikt zal worden dmv HDMI.
Volledig beeld is nooit de bedoeling, maar ik wil wel de vrijheid om zaken tevoorschijn te laten komen waar ik dat wil. Dus op voorhand zaken reeds afplakken is een no go.

Ah ok, helder :)

Ik zou dit willen opvangen door 3 doorkijkspiegels te gebruiken.

Wow, dat is een gewaagde zet. Misschien werkt het wel, maar ik ben er zeer bang voor...
En áls je het dan toch gaat proberen zou ik dunner glas nemen (je schrijft dat je spiegel 8mm dik is, dan wordt het totaal wel héél dik/zwaar) en uiteraard eerst een proefstukje maken. Zonde van dat dure glas anders.
Maar ik ben van mening dat je beter op kunt lossen met folie, dan met 3 spiegels achter elkaar.

Mag ik vragen waar je het glas vandaan gaat halen trouwens?


*Heb het idee dat je meer ervaring hebt met hetgeen in wil verwezelijken?

Ik heb er een hele tijd geleden wel eens mee geprutst ja... maar meer ervaring dan dat heb ik ook niet echt.
Had dit in m'n gangetje van m'n studenten-appartement gemaakt:

atmoz_test_lcd.jpg


atmoz_tv_lcd.jpg


Vandaar dat ik het interessant vind allemaal dit soort spul :)
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Hoe geweldig is dit wel niet! Knap gemaakt hoor. Toevallig enig idee welke transmissie je gebruikte spiegel heeft?

Wow, dat is een gewaagde zet. Misschien werkt het wel, maar ik ben er zeer bang voor...
En áls je het dan toch gaat proberen zou ik dunner glas nemen (je schrijft dat je spiegel 8mm dik is, dan wordt het totaal wel héél dik/zwaar) en uiteraard eerst een proefstukje maken. Zonde van dat dure glas anders.
Maar ik ben van mening dat je beter op kunt lossen met folie, dan met 3 spiegels achter elkaar.

Uhm, Het zijn 3 spiegels langs elkaar hé. Om kleurverschil tussen een normale spiegel en een doorkijkspiegel op te vangen zullen er dus 3 doorkijkspiegels naast elkaar gehangen worden. Kostprijs gaat wel omhoog, maar dit zal sowieso het mooiste zijn.

Mag ik vragen waar je het glas vandaan gaat halen trouwens?

Ben op dit moment in gesprek met 3 leveranciers. Via mijn werk heb ik contact met een glas leverancier. Hij gaat toevallig nu glaswerk een zwarte coating geven op ons werk. Heb hem gevraagd om mij ook een offerte te bezorgen voor de randen van de spiegels te zwart te coaten. Heb ik in ieder geval al wel een prijsopgave.

Indien ik de profielen gebruik moet ik denk ik wel niet meer zwart coaten, omdat ik dan achter de spiegel gewoon een zwart karton zou kunnen steken.


Bekijk bijlage 63160Bekijk bijlage 63161
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
Hoe geweldig is dit wel niet! Knap gemaakt hoor. Toevallig enig idee welke transmissie je gebruikte spiegel heeft?

Pfeew, nee sorry, dat weet ik niet. Ik ben ook al lang weer verhuist, dus die opstelling heb ik niet meer...

Uhm, Het zijn 3 spiegels langs elkaar hé. Om kleurverschil tussen een normale spiegel en een doorkijkspiegel op te vangen zullen er dus 3 doorkijkspiegels naast elkaar gehangen worden. Kostprijs gaat wel omhoog, maar dit zal sowieso het mooiste zijn.

Oh hahahaha, lol. Ik dácht al... dat kan die toch niet ménen...:eek:
(als ik het zo terugkijk snap ik ook niet hoe ik dat heb kunnen lezen/denken :rolleyes:)


Ben op dit moment in gesprek met 3 leveranciers. Via mijn werk heb ik contact met een glas leverancier. Hij gaat toevallig nu glaswerk een zwarte coating geven op ons werk. Heb hem gevraagd om mij ook een offerte te bezorgen voor de randen van de spiegels te zwart te coaten. Heb ik in ieder geval al wel een prijsopgave.

Indien ik de profielen gebruik moet ik denk ik wel niet meer zwart coaten, omdat ik dan achter de spiegel gewoon een zwart karton zou kunnen steken.

Ok cool, hou ons op de hoogte!
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Zijn hier nu reacties verdwenen? Had toch nog een reactie gegeven op hetgeen van Atmoz?

Edit: Iemand enig idee wat de doorbuiging zou zijn van een 18mm plaat melamine?
Bedoeling zou zijn om een overbrugging van 770mm uit te voeren. Of toch best 2x 18mm nemen?

Zouden badhanddoeken etc op gestockeerd worden
 
Laatst bewerkt:

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Om maar direct met de deur in huis te vallen, het ontwerp is nogmaals aangepast.
In onze woonkamer hebben we volgende stijl van interieur:
mallorca-meubelen-salontafel-mallorca-01-960x640.jpg
Nu had de vrouw des huizes graag hetzelfde ontwerp terug gezien in onze badkamer. Dus maar terug aan het tekenen geslagen:
(handvat op het rieten schuiftje is een foutje :))
badkamermeubel 13.jpg

Vervolgens in het verlengde weekend de panelen verzaagd. Om alles wat eenvoudiger te kunnen monteren heb ik aan de zijkanten latjes gemonteerd met waar de horizontale liggers komen een opening van 18mm.
IMG_20170501_161801_resized_20170501_043246619.jpg

en een eerste droge passing gedaan:

IMG_20170501_161741_resized_20170501_043248580.jpg
Het frontpaneel heb ik uit een paneel gehaald door de openingen uit te zagen met de invalzaag en decoupeerzaag.
De onderste rechthoeken zal ik herbruiken voor de klapdeurtjes voor de wasmanden.

De zichtbare hoek heb ik in verstek gezaagd. Later wordt deze nog afgerond met de frees.
IMG_20170501_161814_resized_20170501_043251781.jpg
 
Laatst bewerkt:

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
In tussentijd niet stilgezeten. Grotendeels in het weekend gewerkt.
De spiegels zijn intussen ook besteld. Normaal zou ik ze volgende week in mijn bezit moeten hebben.

De fronten dienen nog met de eindlak afgewerkt te worden.

IMG_20170605_144348.jpg
IMG_20170617_185226.jpg
IMG_20170617_185242.jpg
Rubberwood paneel. Aluminiumfolie gebruikt om positie van de lavabo uit te zetten.
IMG_20170624_132331.jpg
IMG_20170624_150532.jpg
IMG_20170624_150543.jpg
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Vandaag waren de schuiven aan de beurt. Na alles op maat gezaagd te hebben heb ik overal een uitsparing voorzien van 12mm. Deze bleek uiteindelijk te smal voor de 12mm mdf, dus heb er 13mm van moeten maken.

Vervolgens, net zoals bij de kasten, de kopse kanten ingesmeerd met een mengsel van 10% water en 90% D3 houtlijm.

Ten slotte alles nog in de primer gezet.

IMG_20170625_145649.jpg
IMG_20170625_150132.jpg
IMG_20170625_163417.jpg
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Zojuist even een droge fit uitgevoerd van een van de lades. Had een beetje schrik dat de bodem niet meer ging passen omwille van de verf, maar paste perfect.
IMG_20170627_211309.jpg
Verder zijn mijn lade geleiders van so-handel.de reeds aangekomen. Iemand enig idee hoe ik deze uit elkaar moet halen ter bevestiging?
IMG_20170628_172933.jpg
Ten slotte is ook de pitriet aangekomen. Deze zal ik gaan kleuren met vlechten, kleuren met beits en afwerken met vernis voor de frontjes van de lades.
IMG_20170628_172944.jpg
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Zojuist even een droge fit uitgevoerd van een van de lades. Had een beetje schrik dat de bodem niet meer ging passen omwille van de verf, maar paste perfect.

Verder zijn mijn lade geleiders van so-handel.de reeds aangekomen. Iemand enig idee hoe ik deze uit elkaar moet halen ter bevestiging?

Ten slotte is ook de pitriet aangekomen. Deze zal ik gaan kleuren met vlechten, kleuren met beits en afwerken met vernis voor de frontjes van de lades.

Zijn dit demontabele geleiders ja?
Lijken mij kogelgeleiders en die zijn voor zover ik weet niet demontabel...
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Vreemd, want op deze manier kan ik het 3de gat niet aan om aan de schuif van te schroeven...

edit: Heb het gevonden. Er zit een zwarte haak op de geleider, als je deze verzet kun je deze geleiding er gewoon uit schuiven. :)
 
Laatst bewerkt:

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Zijn we weer..

Gisteren helaas niet veel kunnen doen omwille van de regen. Al het zaagwerk moet ik buiten uitvoeren....

Vandaag mij aan het vlechtwerk van pitriet voor de frontjes geprobeerd. Al bij al viel het redelijk mee. We hebben gebruik gemaakt van half rond 5 mm pitriet.
Na 20 minuten weken in water was het pitriet soepel genoeg om mee verder te werken.

Omdat er redelijk wat water aan de pas komt, heb ik gebruik gemaakt van 12 mm multiplex.
Aan de achterzijde heb ik 1 cm breed 6 mm diep ingefreesd zodat ik een mooie vlakke achterkant verkreeg om tegen de lade's aan te schroeven.

Helaas is het stuk dat ik vandaag gemaakt heb foutief opgemeten. Het is te zeggen, we hadden rekening gehouden met de dikte van het riet, maar teveel geteld. Hierdoor is dit stuk zowel in de breedte als in de hoogte te kort. Nu hebben we wel een teststuk om de kleuring op te testen. Een eerste test is uitgevoerd met een mengsel van 2 soorten beits (100g + 50g + 100g water). Op één enkel sprietje pitriet hebben we dit mengsel ook aangebracht gevolgd door een kleuring met koffie, hetgeen resulteerde in de gewenste kleur.

IMG_20170702_141909.jpgIMG_20170702_141914.jpg
IMG_20170702_143330.jpgIMG_20170702_153502.jpgIMG_20170702_195759.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.