Eiken TV meubel

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Omdat we al 10 jaar "leven" met een aftands en vooral gammel tv kastje, werd het tijd om een nieuwe te maken. De keus is op Frans eiken gevallen, omdat we dit mooi vinden. We hebben de meeste meubels in teak, maar willen dit langzamerhand gaan vervangen door eiken.

Het oude kastje was van gefineerd spaanplaat, en veel te krap voor de printer die onderin het kastje staat. Ik had de achterkant er al uit gesloopt om meer ruimte te maken.

De foto's zijn niet van de beste kwaliteit. Ik geloof dat ik een nieuwe telefoon nodig heb met een betere camera.


De oude situatie
tv meubel (19).jpg

Maar goed, duidelijk tijd dus voor een nieuwe.

Ik ben begonnen met ruwe planken te kopen. Eerst een matenplan gemaakt, om niet te veel, maar ook zeker niet te weinig hout te kopen. Op de foto had ik al een groot gedeelte geschaafd.
tv meubel1 (16).jpg

Geschaafd en ruw op maat gezaagd
tv meubel1 (17).jpg

Toen begonnen om de panelen voor de zijkanten, bovenkant en binnenkant te maken. Dmv lamellos en lijm de boel in elkaar gezet.
tv meubel1 (19).jpg
tv meubel1 (21).jpg

Haakse hoekjes om de zijpanelen mooi te kunnen verlijmen. De donkere vlekken die je ziet, zijn nat. Ik heb meteen de lijm die eruit geperst werd verwijderd met een natte doek. Zo heb je er later veel minder werk van om opgedroogde lijm weg te halen.
tv meubel1 (5).jpg
tv meubel1 (6).jpg


Hier krijgt het kastje al wat meer vorm. Op de foto staat het geheel nog op de kop.
tv meubel1 (7).jpg

Om het optisch een "dikke" kast te laten lijken, heb ik de voorste rand opgedikt met balkjes van 45x45mm. De rest van het kastje is 21mm dik geworden om gewicht te besparen. De kast is nu al vrij zwaar. Zou ik alles in 45 mm hebben gemaakt, was het niet meer te tillen geweest.
tv meubel1 (11).jpg

Van het maken van de lade en deuren heb ik helaas geen foto's van gemaakt.

Hier heb ik de lade al erin zitten, alleen de bodem moet er nog in. Ik heb gebruikt gemaakt van "touch to open" geleiders, om een greeploos kastje te krijgen.
tv meubel (8).jpg
tv meubel (7).jpg

Als laatste de deuren gemaakt, en ook gebruik gemaakt van een "touch to open" systeem.
tv meubel (12).jpg

Alles nog 3 keer in de Skylt ultra mat gezet, en toen was het project afgerond.

tv meubel (18).jpg
tv meubel (20).jpg

Ik tevreden, vrouw tevreden. Op naar het volgende project :eek:

Commentaar is welkom.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Mooie minimalistische uitstraling hoor zonder greepje oid. Het opdikken ziet er ook geslaagd uit. Misschien nog een houten tv standaard?
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Netjes hoor! Leuk verslag en inderdaad doet je camera geen recht aan het eindresultaat ;)
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Uit nieuwsgierigheid, heb je nog andere soorten afwerking overwogen?
En waarom wel voor Skylt Ultra (mij onbekend verder) en niet voor, bijvoorbeeld, bijenwas of beits of een of andere olie gekozen?

Ik vind het wel eens lastig om te kiezen.
Gemakshalve grijp ik bij eiken vaak naar bijenwas, omdat ik dat nog heb staan.

Mooi project!

Groet,
Willem
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
@wimpe
Dit is niet mijn eerste project. Ik ben langzamerhand al onze meubels in huis wat aan het vervangen voor nieuwe. Ook heb ik voor onze kinderen de hele slaapkamer inboedels gemaakt. Meest in eiken.

@Willem11
Ik heb voor skylt gekozen omdat we de onbehandelde look van eikenhout mooi vinden. En het is een vloerenlak, dus een zeer stevige en krasvaste lak. Ik heb onze eettafel ook in de skylt gezet, en met 2 kinderen die het kleuren op de tafel net zo mooi vinden als op papier, is het erg handig. Je veegt de stift er zo weer vanaf.

@Danny1984
De precieze kosten heb ik niet bijgehouden, maar ik schat dat ik voor het hout, lak, scharnieren en ladebeleiders ergens rond de 400 euro kwijt was.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dank allen.

De wederhelft is er erg blij mee. Het heeft als nadeel, dat ik nu nóg vaker meubels mag maken. Wat mijn voordeel weer is ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.