Bouwtekening hobbelpaard zoeken

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hallo allemaal,
In september wordt ons eerste kleinkind geboren. Wat een verrassing!
De wens is dat ik iets persoonlijks maak, een hobbelpaard.
Als de kleindochter er te groot voor is kan het daarna als sierraad in de kamer blijven.

Dus maar eens op een regenachtige zondag op internet zitten snuffelen.
De info die ik opdeed wil ik met jullie delen.
Wat viel op:
1. er zijn paarden op hoepels (van vlak tot een behoorlijke kromming) en op vaste op onderstellen.
Elk van beide systemen heeft zo zijn voor- en nadelen. In elk geval wordt de zithoogte
met een vast onderstel, een stuk hoger, wel een risico voor een peuter.
2. de gratis bouwtekeningen geven simpele resultaten.
3. de meeste bouwtekeningen komen uit Engeland of Amerika.
4. Het bestellen en het in huis halen van de bouwtekeningen gaat van heel snel tot tergend langzaam. Er zijn sites waar je met Paypal
betaalt en meteen daarna de bouwtekening kunt downloaden (dus geen verzendkosten). Een van de sites laten je verzendkosten betalen
waarvan de prijs hoger is dan de kosten van de tekening en daarnaast is er een levertijd van 4 – 6 weken.
5. Bouwtekeningen kosten rond de 15 euro (niet teveel geld vind ik), met een enkele uitschieter naar 25 euro.
6. Bedenk goed voor welke leeftijd je het paard wilt bouwen. Dat gaat van 2-3 jaar, tot zeg maar volwassen leeftijd.

Hieronder een selectie die ik de moeite waard vind en bovendien haalbaar wat moeilijkheidsgraad:

paard3a.JPG

bron:https://www.woodcraft.com/products/woodworking-project-paper-plan-to-build-krackles-rocker

Ene Matt (amerikaanse houtcollega) heeft er het volgende van gemaakt:

paard3.JPG
Zithoogte 11“ (28 cm) en totale lengte 21“ (53 cm), dus echt iets voor de hele kleintjes.

mustang.JPG
http://toymakingplans.com/website/PlanSets/mustang-rocking-horse.html
Rocking Horse is 36" L x 21-1/2" H x 15-3/4" W.
(L X H X B = 91 X 55 X 40 cm)
PDF-download, dus meteen na betalen in huis. Wel apart vind ik.

paard7.JPG
http://www.toymakingplans.com/website/PlanSets/antique-1890-rocking-horse.html
Plan Set Description:
• Build a cherished antique heirloom rocking horse toy!
• Rocking Horse is 35-3/4" L x 26-3/4" H x 18-1/2" W.
• Color 8-1/2" x 11" pages with black & white pattern pages.
PDF-download
L x H x B = 90 x 68 x 47 cm
Voor kinderen van ongeveer 3 jaar. Dit model heb ik inmiddels in huis en ben ik aan het maken.
Ons forumlid Gert-Jan Woldenga ging mij voor (zie zijn bericht op het forum).

paard1.jpg
http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=32767&cat=1,46158,46164

44" long by 35" high (L X H = 112 X 89 cm)

paard2.JPG

https://www.woodcraft.com/products/...21f669702d06760016d9,57892a5e69702d6b76000087

paard8.JPG
http://www.woodstore.net/plans/toys...orse-Large-format-Paper-Woodworking-Plan.html

Rockers measure 43-1/4" long. = 110 cm, kromming hoepels te groot vind ik.

paard4.JPG

https://www.rockinghorse.co.uk/shop/products/Little-Red-Rocker:---Plan-117.html
A great little rocker! Approx. Finished Size: 42" Long x 30" High x 16" Wide (1067 x 762 x 406mm)
(Plan 117, “little red rocker”). Op deze site staan veel te bestellen werkbeschrijvingen.
Hier onder nog een paar van die site.

paard5.JPG
Rocky' Our laminated medium rocking horse. Approx.
Finished Size: 53" long x 42" high x 18" wide (1346 X 1066 X 457mm), plan 129. Deze had ik wel willen maken. Deze moet je blank afwerken, wordt gemaakt van bijvoorbeeld berkenmultiplex (veel zaag en freeswerk dus).

paard6.JPG
Traditional Victorian Style Carved Rocking Horse. For riders aged 3 - 5 years Approx. Finished Size: 42" long x 33" high x 16" wide (1067 x 838 x 407mm), plan 101

Prachtig dier, voor het schilderwerk eerst maar eerst oefenen op een stukje hout.

Dit waren de resultaten, de modellen die ik de moeite waard vind, van een zondag surfen op het net.

Binnenkort hoop ik al wat foto's te kunnen laten zien van de vorderingen (antique 1890 rocking horse).

Vraag: ik zoek nog een spiraal(kantenfrees), as 12 mm, snijlengte meer dan 38 mm - dat is de dikte van het hout-
en van hard metaal. Iemand een idee waar je zoiets koopt?
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik ben een schommel paard aan het maken, ik zag op die Engelse sites Roking Horses prachtige schommel paarden op een standaard zo kwam ik op het idee. https://www.facebook.com/TheRockingHorseShop/ Ik heb op karton een tekening gemaakt dat heb ik uit gesneden, het was nogal groot dus moest ik de benen met ducktape erop plakken. Zo had ik al een model, dit heb ik uit vurenhout uit gezaagd en ben ik nu aan het modelleren. Het ligt op het ogenblik een tijdje stil want ik ben nu een kinderkeukentje aan het maken, ze houden me wel bezig die kleine baasjes, maar daar blijf je jong van zeggen ze:)

groet Pel.

Dit model wil ik gaan maken, alleen het schilderen daar zie ik als een berg tegenop.
IMG_0088.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Mooi Piet die hondjes, je bent zo te zien niet over een nacht ijs gegaan, wat de dikte van het hout betreft;)?

Groet Pel.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Intussen heb ik mijn freesvraag zelf beantwoord.
Heb bij Borenco een spiraalfrees gekocht met negatieve spiraal en dubbel lager.
Negatieve spiraal omdat dan de spaanders van de freesmachine af geworpen worden.
Wel uitkijken op de bolle oppervlakken! Druk houden in de snijrichting anders schrik je je rot en krijg je dit.

hakfrees.jpg

(frees bij Borenco, CMT 192-127-11B).

Binnenkort meer foto's. Heb een proefpaard gemaakt van douglas om wat wijzigingen aan te brengen) en ben nu bezig in esdoorn.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Het paard bestaat uit 3 "plaat-paarden" die tegen lekaar gelijmd worden. De buitenste 2 zijn 38 mm dik en het binnen"-paard (met manen en staart) is 19 mm dik.
Resultaat is dat het hoofd er dan erg hoekig uit ziet. Zie foto.
Op het proefpaard heb ik het hoofd wat realistischer gemaakt. Niet teveel natuurlijk want de rest van het paard blijft namelijk hoekig.

aanpassing01.jpg

Intussen ben ik zover dat het esdoorn paard van een "gerestyled" hoofd is voorzien. Nu ben ik bezig met het aanpassen van het zadel. Onder andere wil ik aan de bovenkant geen naden van de 3 plaat-paarden zien en moet het voldoende afgerond worden aan de zijkanten.

Verder vind ik het leuk om voor de details contrasterende houtsoorten toe te passen.
Zadeldek: perenhout (conference);
Zadel: gouden regen;
Hoeven: pruimenhout (eldense blauwe).
Tot de volgende keer.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Even wat over mijn freesmallen voor de onderdelen van het paard.
Eerst heb ik de tekeningen met carbonpapier overgebracht op hardboard van 3mm dik. Daarna uitgezaagd en met raspen en schuurpapier precies op maat gemaakt. Dat gaat snel en goed, maar 3mm dik. Daarna heb ik de mallen gebruikt om de "echte" freesmallen te frezen uit MDF 9mm.
De MDF-mallen heb ik op de te frezen paardonderdelen bevestigd met spijkertjes (voor de vlakken die niet in het zicht komen en voor de onderdelen waarvan beide zijden in het zicht komen met dubbelzijdig plakband. Wel lastig losmaken die plakband (plamuurmes ertussen).
freesmal_spijkertjes_kl.jpg

en plakband:

freesmal_dubbelplakband_kl.jpg
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Weer een stukje verder. Gaten boren voor de hand- en voetsteunen.
gaten_boren_steunen_kl.jpg

Daarna het hoofd modelleren. Eerst smaller steken dan de romp.
hoofd fase01_kl.jpg

Daarna de kaaklijn aftekenen en verder afwerken.
aftekenen_kaken_kl.jpg

Om te kunnen deuvelen (positie benen) heb ik de onderdelen op een tekening op ware grootte gelegd.
op_tekening_leggen_kl.jpg

De deuvels in de romp (deuvels 10 mm)
deuvels_in_romp_kl.jpg

Daarna het geheel in elkaar passen.
deuvels_passen_kl.jpg

Dan lijmen
aanpassing01_kl.jpg

Lijmresten verwijderen (PU-lijm gebruikt) en schuren.
Handschoen aan om de nagels te sparen.
paard_schuren_kl.jpg
 
P

Pel

Guest
Ziet er goed ui Tjeerd, de afwerking is m.i. het mooiste werk, dan zie je het onder je handen veranderen. Mooi hobbelpaard, wat zullen de kleintjes daar een lol mee beleven.

Groet Pel.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Halster van leer gemaakt, zadeldekje (perenhout) en hoefjes (pruimenhout) opgelijmd. Ook de "veiligheids"ogen ingelijmd. Die ogen, op steeltjes, koop je bij hobbyzaken. Nu het zadeltje nog maken.
leren_halster_ogen_ingelijmd_kl.jpg

Hieronder het zadeltje (gouden regen) modelleren.
zadeltje_modelleren_kl.jpg

Nu nog een tijdrovende klus: handgrepen en voetsteunen maken van stokken Kolkwitziahout.
Voor de voetsteunen heb ik het gebogen middendeel recht en cilindrisch gemaakt.
voetsteun01_kl.jpg

Daarna in het midden doorgezaagd en een verbindingsconstructie gemaakt. Daarvoor heb ik 1 mm brede groefjes gezaagd en daar 1mm dikke lamellen
van berken constructietriplex in gelijmd. Zeer stevig!
voetsteun02_kl.jpg

Na het monteren door de paardenbenen heb ik de beide stukken gelijmd en afgewerkt (veel schuren).
verbinding_voetsteunen03_kl.jpg

Tot slot heb ik het paard behandeld met een paar lagen Skilt (mat en kleurloos) en de andere onderdelen met een kleurloze lak op waterbasis,
vergeelt niet en zijdeglans. Zie eindresultaat hieronder (de verschillende houtsoorten heb ik aangegeven.
paard_compleet_kl.jpg

Reacties? Vragen?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Halster van leer gemaakt, zadeldekje (perenhout) en hoefjes (pruimenhout) opgelijmd. Ook de "veiligheids"ogen ingelijmd. Die ogen, op steeltjes, koop je bij hobbyzaken. Nu het zadeltje nog maken.
Bekijk bijlage 68837

Hieronder het zadeltje (gouden regen) modelleren.
Bekijk bijlage 68838

Nu nog een tijdrovende klus: handgrepen en voetsteunen maken van stokken Kolkwitziahout.
Voor de voetsteunen heb ik het gebogen middendeel recht en cilindrisch gemaakt.
Bekijk bijlage 68839

Daarna in het midden doorgezaagd en een verbindingsconstructie gemaakt. Daarvoor heb ik 1 mm brede groefjes gezaagd en daar 1mm dikke lamellen
van berken constructietriplex in gelijmd. Zeer stevig!
Bekijk bijlage 68840

Na het monteren door de paardenbenen heb ik de beide stukken gelijmd en afgewerkt (veel schuren).
Bekijk bijlage 68841

Tot slot heb ik het paard behandeld met een paar lagen Skilt (mat en kleurloos) en de andere onderdelen met een kleurloze lak op waterbasis,
vergeelt niet en zijdeglans. Zie eindresultaat hieronder (de verschillende houtsoorten heb ik aangegeven.
Bekijk bijlage 68842

Reacties? Vragen?


PS speciaal voor Gert_Jan Woldenga: ik heb de handgrepen 3 cm hoger geplaatst. Dan zit het kind wat minder naar voor.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Prachtig hobbelpaard Tjeerd, zou je mij a.u.b. het adres waar de ogen te koop zijn kunnen geven, ik heb heb gezocht op WWW. maar kon geen grote paardenogen vinden?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.