Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: 6 Berken stammetjes

6 Berken stammetjes

Hallo forumleden
    Per toeval ben ik vandaag tegen 6 berkenhouten stammetjes aan gelopen. Zij zijn vers van de kettingzaag. Nu is dit mijn eerste ervaring met echt hout. Ik geloof dat het werken met plaatmateriaal op het forum niet onder timmeren valt. Een echte uitdaging waar ik niet voor opzij ga. Maar nu zit ik met hout waar ik niet precies van weet hoe ik er mee verder moet. Eerst drogen? Eerst splijten? Of eerst zagen Wat maak je er van? De stammen zijn ongeveer 30 cm lang en hebben een diameter van 10 tot 15 cm. Wie o wie kan mij een beetje op de goede weg helpen. Ik sta open voor alle tips. Ik heb geen draaibank .

Alvast bedankt voor de reacties.

Attached files

Re: 6 Berken stammetjes

Van stammen gaan mijn handen altijd jeuken. Kijk eens op mijn website onderaan wat je er zoal mee kan doen. Of het onder dit forum valt weet ik niet, maar houtbewerken is houtbewerken.

Eerste wat je moet doen is veilig stellen. Als je gaat beeldhouwen, intact laten, kopse einden insmeren met wax/oudeverf of iets wat het vochtverlies beperkt. Buiten laten liggen afgeschermd van zon en te veel wind. Eindje van de grond houden ivm rot, of tijdelijk, 3/6 maanden grondcontact oid om de 'slaap' schimmels te krijgen. De blokken vergeten...en na 2 jaar weer kijken.

Als je er schalen/kleine werken van gaat maken, splijten/halveren. Of een kernsnede maken, dwz een verticale snede van boven naar beneden totaan de kern. Dit vangt veel van de krimpkrachten op. Jaartje laten liggen, of als je snel bezig wilt: kleinere stukken drogen dmv alcohol dompelen, koken, stomen of de magnetron.

Wat ik ermee zou doen: Flink aantal schijven uit de smallere halen voor schalen. Helft van de schijven laten 'spalten'. Een of twee van de smalle gebruiken om paddestoelen van te maken. Van de grootste (dikste) stam een smal (meditatie)krukje maken, elke vorm mogelijk. Voor bovenstaande geld dat ik het hooguit een half tot 1 jaar laat drogen. Scheuren zijn zelden een probleem als je het kernhout er zoveel mogelijk uit haalt, en een scheurtje is niet lelijk.

Het is inderdaad een goede vraag wat je ermee wilt, draaien? Beeldhouwen? Kleine Meubels?
    Dat heeft invloed op hoe je het hout gaat voorbewerken, het is namelijk nogal een verschil als je het als complete stam laat drogen of als je er eerst plankjes van zaagt.

Wat ik je wel uit eigen ervaring kan vertellen, is dat de wat grotere/dikere stukken berk moeilijk te drogen zijn zonder dat er zich slaap vormt. Ikzelf gebruik het redelijk veel als draaihout, en vind massief normaal berken erg mooi en prettig hout, maar aan slaaphout heb ik een hekel, het draait voor geen meter. Ik heb dan ook al van alles geprobeerd om berken te laten drogen zonder dat er slaap vormt, maar dat is me tot nu toe nog niet gelukt.

Hallo houthasses en woodworker

Hartelijk dank voor jullie reacties. Het in schijven zagen voor kommetjes lijkt mij wel een goed idee. Ik heb geen draaibank maar met een guts moet dat wel lukken. Op de lts heb ik ooit een asbak op die manier gemaakt. Ook heb ik div mensen op het forum foto's van ballen zien plaatsen, ga ik ook proberen. Dat beeldhouwen weet ik nog zo net niet, daar komt veel creativiteit bij kijken en ik ben meer een tekeningen man. Ook ben ik op het web wezen zoeken naar zo'n meditatie krukje maar dat zijn meer een soort kleine bankjes. Als jij een ander soort krukje in gedachte hebt dan mag je best wel een linkje of een afbeelding posten. Als jullie tips hebben naar leuke dingen op het forum of het web dan houd ik mij van harte aanbevolen. Ik wil met deze stammetjes heel veel verschillende dingen uitproberen en een beetje het gevoel voor echt hout krijgen.

Hartelijke groet Hugo

Ah, voor kommen. Als je een haakse slijper hebt kun je daarmee + een freesschijf zeer snel kommen maken. Hier ben ik ermee bezig:

Laat zeker wat foto's zien.

Eerst drogen? Eerst splijten? Of eerst zagen Wat maak je er van? De stammen zijn ongeveer 30 cm lang en hebben een diameter van 10 tot 15 cm. Wie o wie kan mij een beetje op de goede weg helpen. Ik sta open voor alle tips. Ik heb geen draaibank .

hallo, armadaman
    wat een mooie stukken!
    ik ben vandaag ook bezig geweest met berk
    en vond er een stel in mijn openhaardstapel ;-))
    ik heb dan wel een door de midden geslagen stuk, maar dat moest ook: ik heb er een twijnrekje van gemaakt voor iemand die daarom gevraagd had.

twee metalen pennen van 6 mm er in gezet, op de juiste afstand om tenminste van twee merken spinnewielen de spoelen te kunnen dragen.
    hoe zouden jullie de pennen vastzetten?
    Ik heb er nu superglue in laten lopen en de pennen er toen strak ingeslagen.
    hopelijk houdt dat
    het hout was zeker wel uitgewerkt, ligt daar al een jaar of twee

voor het eerst heb ik zelfstandig de schaafmachine van mijn man gebruikt - best wel een stap voorwaarts, omdat ik voor zulk gereedschap vroeger hard weg liep ops:
    de bodem van een twijnrek moet wel mooi vlak zijn natuurlijk.

wanneer ik meer van deze halve blokken kan vinden ga ik er maar eens een stuk of wat maken voor verkoop - zo handig om meer dan twee spoelen te kunnen opzetten voor het maken van fantasiegarens....maar dáár weten jullie niet zo veel van, denk ik?

ben benieuwd wat je gaat maken, armadaman
    groet
    ariette

Hallo Ariette
    Wat fantasiegarens zijn dat weet ik niet. ik heb zelf een jaar of 10 vliegers gebouwd en gebruikte altijd synthetisch garen. Maar ja dat heeft weer niks met wol en breien te maken. wat de berkjes betreft zijn er wel wat ideeën komen bovendrijven. In ieder geval ga ik schaaltjes maken. Ook ga ik proberen er plankje van te maken. Ik zal zeker foto's posten. Dapper dat jij met elektrisch gereedschap aan de slag gaat,wees wel voorzichtig want de meeste echte timmerlui missen wel 1 vinger. kan jij een foto posten van jouw werkstuk.

Gisteren heb ik geprobeerd om één van de stammen in plakken te zagen. Na 1 cm loopt de zaag vast op de het zaagsel en het vocht. Ik denk maar eerst eens een kettingzaag te huren. Dan zaag ik een paar schijven en een paar blokken . Van de dikste wil ik dan een paar plankjes zagen?? Ik hoop natuurlijk dat dit wel lukt.

Vanmiddag ben ik bij POOLVOS op bezoek geweest. Hij wilde wel een stammetje hebben en ik ben
    nieuwsgierig naar het draaien. Ik heb een heel goede demo gehad en eens flink op Ron zijn vingers gekeken. Nu heb ik ook een beetje een idee wat er allemaal mogelijk is met een draaibank.

Ron bedankt

Attached files

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armadaman
    Gisteren heb ik geprobeerd om één van de stammen in plakken te zagen. Na 1 cm loopt de zaag vast op de het zaagsel en het vocht.
    Heb je dan wel een juiste zaag voor het werk? :?: Voor vers hout heb je zeer grof betande zagen nodig, bij voorkeur trekzagen. De fijne betanding van reguliere houtzagen lopen gelijk vol.

Bv deze prachtige zagen van Silky:

Ik ga daar gelijk van kwijlen, kunst en 100% functie ineen. Een van de beste gereedschappen die ik ooit heb gekocht. Gaan als boter door het dikste hout.

Hallo houthasses

Ik had zo'n ouderwetse boomzaag van ongeveer 50 cm lang met zo'n stalen boog. Na ongeveer 1 cm loopt de zaag vast tijdens de trek beweging. Dus als ik jouw goed begrijp moet ik het met een trekzaag proberen. Is het misschien een truc om de zaag andersom in de hand te nemen of werkt dat niet? Ik heb geen ervaring met trekzagen en ook geen idee waar deze te kopen in de buurt van Rotterdam. Als je het zeker weet dan is het wel een onderzoekje waard.

hartelijke groet Hugo

Forum Rechten