(pot)scharnieren die 'voorbij' het corpus draaien

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Mja, dat vakjargon…

ik zoek dus (pot)scharnieren voor op een deurtje dat opliggend aan een corpus hangt. Bij de gewone potscharnieren hangt het deurtje, als het open is, nog altijd een paar mm voor de opening van het corpus, waardoor je dus bvb geen leggers kan in- of uitschuiven. (*)

Op dit alleraardigste prentje uit Zweden zie je wat ik bedoel: de deur hangt voor de opening:
utrusta-scharnier__0451619_PE600608_S4.JPG


Bestaat er een potscharnier waarbij dit wel kan?

(De 270*-scharnier uit hetzelfde Zweden kan dit bvb wel, maar bon, dat is dan ook weer overkill qua draaihoek; en qua prijs)

Ik weet het, met een 'gewone' scharnier met pen die ik zou inleggen kan dat ook, maar dan moet ik nog een sluiting voorzien (potscharnierdeuren blijven dicht door de veer in de scharnier), oh, en moet ik met bijtels leren werken :). En ik heb geeneens bijtels. Voorts vind ik dat ook helemaal niet mooi voor mijn specifieke toepassing.


(*) Jahaa, ik kan ze "inkantelen", maar ik wil echt een inschuifbare legger.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Gewoon lekker rondsnuffelen bij Hettich:
https://web2.hettich.com/hbh/catalog/Start.do?localeId=en&model=procat

Planning aids geeft een goed overzicht van de varianten die er zijn.
Mja, 'k heb alle 120 prentjes bekeken :), en ook bij Hettich is het alleen de 165* scharnier die voldoende ver wegdraait.

Ik begin te vermoeden dat het alsnog de IKEAs zullen worden. Hoe werkt dat eigenlijk? Ik heb bij een IKEA nog nooit beslag zien liggen; hoewel ik er nu ook weer niet specifiek op heb gelet (Doorgaans let ik er enkel op de dichtsbijzijnde uitgang). Ligt dat daar echt ergens op stock in elke winkel?


[EDIT] LOL, ik kan gewoon via tinternet de stock in de IKEA in de buurt bekijken. Had ik kunnen verwachten...
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Ik heb wat kasten met forsere zijkanten & mijn meubelmaker heeft de scharnieren verdiept in de wanden gezet, waardoor de deuren vrij open zwaaien, met de gewone 95/110 scharnieren.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Bedankt om mee te denken hoor, maar ik heb geen forsere zijkanten (de kast trouwens ook niet :) ). 't Is een 18mm corpus, met 18mm deur.

Bovendien is het te veel gehannes om het 'kastdeel' in te frezen (heb geeneens een frees; uitgezonderd een kantenfrees), en het 'deurdeel' komt zo dichter op de rand van de deur te zitten (ahja, de scharnier schuift op, maar de deur zelf niet natuurlijk) en wat gaat dat dan weer geven...
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik heb ze vroeger verkocht van grass. Is waarschijnlijk niet helemaal het potscharnier wat jij bedoelt. Maar volgens mij een van de weinige die bestaan. Wij moesten ze als twee delen bestellen. http://www.grass.at/objektscharniere.html?&L=2
Dat lijkt alleszins inderdaad het concept dat ik zoek. Maarreuh - en nu gaat ge me ne moeilijke mens vinden :) - ze zijn zichtbaar aan de buitenzijde. Dan kan ik evengoed - nu ja - gewone pianoscharniertjes pakken (en de deur met een magneetje o.i.d. dichthouden).
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Succes! En ik moest er geeneens voor naar Zweden, de lokale Hobbyland had ze ook liggen (voor minder, dan nog):

35kmpt2.jpg

Het blijft toch zonde van dat mooie verlieshout
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.