tafel circle zaag.

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Mannen, ik gooi nog even een scheutje olie op het discussievuur.
Wat denken jullie van de Holtzmann?
http://www.holzmann-maschinen.at/produc ... fa50f9de80

Die machine heb ik bij van de Pol in Ede zien staan, een paar maanden geleden. Was toen een speciale aanbieding zei men daar (ik dacht 1875 euro ex BTW).
Ziet er degelijk uit, gietijzeren tafel, gewicht 175 kg. Maar ja, je moet er wel de ruimte voor hebben. Zo'n formaatzaaghulpstuk vraagt nogal wat breedte.

In Utrecht heb ik een machine van JET bekeken (type vergeten, documentatie intussen bij het oud papier). Toch te licht. Onder andere, als je zachtjes dwars tegen het uiteinde van de parallelgeleiding duwt zit er beweging in, de boutjes waarmee je het plaatje dat rond het zaagblad in de tafel zit vastzet mag je niet te vast aandraaien. Dan komen de uiteinden van het plaatje naar boven. Daar stoot het hout tegenaan als je het doorvoert.
Toch 2300 euro ex BTW. Als ik machines gebruik wil ik er met plezier mee werken en niet
na een paar handelingen weer moeten controleren of de instellingen nog juist zijn.
Het werkt allemaal wel maar....
Alle waar naar zijn geld. Het is maar net wat je er voor over hebt.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Hammer K3 Winner - 250 kg (12 weken levertijd). Wordt begin januari 2011 geleverd. Intussen ben ik al over mijn "prijspijn" heen.
Dat ziet er toch allemaal wat robuuster uit (voelt ook zo aan) dan wat ik gezien heb.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
De Metabo Metabo UK 290 vind ik het geld niet waard.
Vind hem zelf niet robuust genoeg.

De Hammer K3 is zo te zien een hele mooi machine!, maar boven de 1400 euro.
Ik heb even op marktplaats gekeken, en kwam dit tegen:

http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats ... nd=14&fs=1

Ik weet niets over de kwaliteit van deze machines, maar dit ziet er al heel wat robuuster uit dan een Metabo.

Groeten Rudolf.
 
A

Anonymous

Guest
Panhans is een degelijk merk,veelal produktie machines,zoals opdeelzagen etc.
Wat je in de foto ziet is een wat oudere aangepaste machine zo te zien.
De noodstop zit er normaal niet op in die vorm,en zeker niet de elektra aan de voorkant.
Het gevaar van die kunststof elektra dozen is dat ze vlug sneuvelen als je er bijv met een balk
oid tegen aan loopt.
Aan de andere kant is het wel zo dat als de machine aangepast is,hij waarschijnlijk ook goed onderhouden is,en mogelijk aan de C-E normen voldoet,hoewel dat misschien niet belangrijk voor je is.

:cool:
 
A

Anonymous

Guest
Tjeerd zei:
Mannen, ik gooi nog even een scheutje olie op het discussievuur.
Wat denken jullie van de Holtzmann?
http://www.holzmann-maschinen.at/produc ... fa50f9de80

Die machine heb ik bij van de Pol in Ede zien staan, een paar maanden geleden. Was toen een speciale aanbieding zei men daar (ik dacht 1875 euro ex BTW).
Ziet er degelijk uit, gietijzeren tafel, gewicht 175 kg. Maar ja, je moet er wel de ruimte voor hebben. Zo'n formaatzaaghulpstuk vraagt nogal wat breedte.

In Utrecht heb ik een machine van JET bekeken (type vergeten, documentatie intussen bij het oud papier). Toch te licht. Onder andere, als je zachtjes dwars tegen het uiteinde van de parallelgeleiding duwt zit er beweging in, de boutjes waarmee je het plaatje dat rond het zaagblad in de tafel zit vastzet mag je niet te vast aandraaien. Dan komen de uiteinden van het plaatje naar boven. Daar stoot het hout tegenaan als je het doorvoert.
Toch 2300 euro ex BTW. Als ik machines gebruik wil ik er met plezier mee werken en niet
na een paar handelingen weer moeten controleren of de instellingen nog juist zijn.
Het werkt allemaal wel maar....
Alle waar naar zijn geld. Het is maar net wat je er voor over hebt.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Hammer K3 Winner - 250 kg (12 weken levertijd). Wordt begin januari 2011 geleverd. Intussen ben ik al over mijn "prijspijn" heen.
Dat ziet er toch allemaal wat robuuster uit (voelt ook zo aan) dan wat ik gezien heb.

Die Holzmann wordt ook door Matabo en Elektra Beckum geleverd onder eigen merk en kleur.
Waarschijnlijk ook onder andere prijzen.

;)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
ZIet er top uit Scheppie maar eeuuuhh ..... het is nog geen Dec. dus heb nu geen peny :cry: dus kan alleen maar kwijlen bij het zien van de foto van deze Scheppach ts 4020 .
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Contact opnemen en kijken of je het eens kunt worden kan nooit kwaad, misschien wil de verkoper hem wel voor je vasthouden tot december tegen kleine aanbetaling zodat hij zeker weet dat je komt. Dit soort machines zie je niet al te vaak op marktplaats dus de moeite van t informeren waard als t je past.

Scheppie
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
gandel69 zei:
Een tijdje geleden stond er in het tijdschrift Popular Woodworking een test van compacte zaagmachines. De Bosch GTS-10 kwam als winnaar uit de bus, voor een vergelijkbare Makita en een JET (en nog wat merken die hier volgens mij niet leverbaar zijn).
Zo uit mijn hoofd werd alleen de geluidsproduktie als een minpunt aangedragen.
Daar doelde ik op met de opmerking dat het wel een goede zaagmachine schijnt te zijn.
Ik heb geen ervaring met het apparaat.
gandel

Ik was vier jaar geleden zeer tevreden met mijn Bosch Pro zaagtafel. Dat is inmiddels wel anders. Hij komt goed uit de test omdat de tafel nieuw uit de verpakking zeer nauwkeurig zaagt en geen verdere problemen geeft (behalve inderdaad afzuigprobleempje en herrie; maar daar kan ik mee leven). Maar na verloop van tijd (en dat valt dus buiten de scope van de test) neemt de afwijking aanzienlijk toe. De zaaggeleider staat niet meer parallel aan de zaag (tot vier mill afwijking) en verschuift zodra de geleider vast wordt gezet. Maar zoals ook in een ander topic besproken wordt begint de ellende pas als er iets aan de motor kapot gaat. Dan geeft Bosch namelijk niet thuis. Zeer slechte service (if any...) en trage reparaties. Ik baseer mijn oordeel op twee reparaties en dit zie ik dan niet meer als een toevalligheid...

@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.