Radius videoproject

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.277
145
Enkhuizen
Vandaag is het eerste deel van het videoproject op YouTube geplaatst.
Het project is opgezet omdat er nauwelijks Nederlandstalige filminformatie beschikbaar is op houtdraaigebied.
Engels- en anderstalige filmpjes zijn er genoeg maar veel mensen beheersen onvoldoende de technische termen en vaak is de gebruikte techniek ver beneden alle peil.

Radius heeft geld beschikbaar gesteld om een serie instructievideo's te maken en een aantal leden heeft een financiële bijdrage geleverd.
Het principe is om de belangstellende en beginnende houtdraaier op weg te helpen zonder daar geld aan te verdienen door DVD's te verkopen e.d.
We willen dit gratis beschikbaar stellen aan iedereen.

Kijk hier voor het eerste deel met als start de afruwguts: https://youtu.be/uXYh9PQBjqI

Als je je abonneert op het YouTube-kanaal van Radius wordt je automatisch op de hoogte gehouden van de volgende publicaties.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Een dikke pluim voor de initiatiefnemers!!! Als beginnend houtdraaier, die al wel een cursus gevolgd heeft, een verrijking om dit nogmaals op een duidelijke manier uitgelegd te krijgen en te zien doen!!
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Top. Ook allemaal even op YT reageren. Is er al overwogen om er een engelse ontertitel onder te maken. Het is zonde dat de rest van de wereld deze instructie daardoor minder begrijpt.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.277
145
Enkhuizen
Tot nu toe niet. We willen geen ondertitels omdat je dan moet lezen en dat leidt van de handelingen af. In eerste instantie hadden we dit bedacht om de video's van Stuart Batty te ondertitelen maar toch de voorkeur gegeven voor een eigen project.
We krijgen heel veel abonnees vanuit Duitsland. Met dank aan BeRo die eea op het Drechselforum gepost heeft.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Echt een prima instruktiefilm.
Duidelijke beelden, goede tips en prettige voice over.
Alles in duidelijke taal en een rustig tempo.
En gelukkig zonder muziek op de achtergrond wat je tegenwoordig steeds vaker tegenkomt.
Kan me zeker voorstellen dat dit met een ondertiteling die je aan of uit kan zetten ook voor veel kijkers zorgt die de Engelse (of andere) taal machtig zijn.
 
P

Pel

Guest
Mooi duidelijk filmpje Pieter, even een vraag, Jan Hoven ging de vormguts slijpen, ik neem toch aan dat die ook afgewet wordt, of wetten de houtdraaiers hun beitels niet af?

Groet Pel.
 
Prima filmpje, heel duidelijk hoe deze beitel te gebruiken.
Op de vraag van Pel.
Ik wet mijn beitel eigenlijk niet.
Alleen bij de laatste snede wil ik nog wel eens wetten.
Daarbij bij een tormek of diamantsteen ontstaat er bij mijn weten nauwelijks een braam die er bij het draaien heel snel af is.

M.vr.gr. Jan
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.277
145
Enkhuizen
Mooi duidelijk filmpje Pieter, even een vraag, Jan Hoven ging de vormguts slijpen, ik neem toch aan dat die ook afgewet wordt, of wetten de houtdraaiers hun beitels niet af?

Groet Pel.

Bij mijn weten doen dat de meest draaiers inderdaad niet. Argument zoals Jan ook al aangeeft, die braam vliegt er toch al gelijk af.
Ik doe het zelf wel. Ik heb een Sorby ProEdge slijpapparaat met schuurbandjes van 60 - 240 grit. Na het fijnste bandje heb ik nog 3 Tri-zactbandjes van 1200-3000-6000 grit. Hiermee wordt de boel gewet en gepolijst. Deze gebruik ik ook voor het keukenmessen arsenaal. Ik kan zowel platte beitels als alle gutsen met allerlei profielen probleemloos slijpen. Door de goede instelbaarheid is elk profiel 100% repeteerbaar, een mogelijkheid die never nooit haalt met uit de hand slijpen wat diverse mensen altijd beginners aanraden. De bandjes zijn in 10 seconden verwisseld. Bij alle andere systemen ben je gebonden aan een vaste steen met een bepaalde korrelgrootte. Voor mij heeft dit systeem vele voordelen boven de alom geroemde Tormek.

Die andere snoepwinkel in Haarlem (www.gereedschappro.nl) heeft het hele systeem en allerlei bandjes nu in de aanbieding met aantrekkelijke kortingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.