Hinge extension dining table

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Onder het motto: 'nooit teveel lijmklemmen' is het klapdeel vanavond gelijmd, na een schuurbeurt aan de rakende oppervlakken.
Gelijmd met een combinatie van constructielijm en titebond.

35252113816_c51efd967e_b.jpg


34482503683_2ab3b9b3df_b.jpg


35252113836_0f13252cb3_b.jpg


Morgen het grote blad lijmen. Daarna volgt er weer een periode van veel schuren en zagen en vullen om alles strak te krijgen. Maar ik ben blij met het voorlopige resultaat!
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Weer een vervolg!

Na het bovenstaande lijmproces is dit blad eerst op breedte en lengte gezaagd:
35374466231_b404bbaa46_b.jpg


En ook het hoofdblad verlijmd:
Woensdag 14 juni 2017 by SjoerdvReenen, on Flickr

Vandaag het klapdeel met de rotex tekeer gegaan, wat een beest van een apparaat is dat maar ook een prachtig resultaat:
35118257890_b4dfbbff02_b.jpg

(Ze passen nog niet in elkaar, en dat is goed want ik moet het scharnier nog schuren/opfrissen ;-) )

35465166846_a44589175a_b.jpg


Rolmaat voor de schaal:
35504611975_d4b45a13b8_b.jpg


Komende week het grote blad schuren en dan alles passend maken en gaatjes vullen!
Ook de poten zwart spuiten. Veel tijd komende week want na maandag hoop ik afgestudeerd te zijn.

Tot de volgende!
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Mocht je de poten willen spuiten, probeer (als je wil) een laklaag te bestellen op epoxybasis.
Zodra je dat gespoten hebt, gaat hij zeer lang mee omdat hij goed beschermd is.

Prachtige tafel btw.

Gr Danny
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Zo. De lak is besteld (Skylt ultramatt) en de poten spuit ik volgende week zwart. Ook frees ik volgende week de halve rondingen voor het scharnieren.

Voor nu is de tafel dan verder klaar. Rondom geschuurd en glad, ook de verbindingen afgerond. Hij voelt heerlijk glad en egaal, maar toch handgemaakt. Het is mooier als ik had gehoopt!

35629684775_7fd07f8760_b.jpg


35629684485_853f0faff7_b.jpg


De scharnierstang past nagenoeg perfect. Wel moet hij erin en eruit getikt worden met een hamer, maar het idee is dat hij straks alleen erin geslagen hoeft te worden :)
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Na een poosje weer even een update. Er wordt wel constant (lees, wekelijks) aan gewerkt!
De vakantie heb ik al weer achter de rug (half juli begonnen met fulltime job) dus daar kon ik even wat meer doen.

Inmiddels zijn de rondingen aan het eind gemaakt en kan de tafel scharnieren!







En na een laatste schuurbeurt met K120 was hij echt baby glad, en tijd voor de Skylt ultra Matt:







Na het lakken is het oppervlakte van het blad weer een stukje ruwer geworden. Door het vocht van de lak zetten de vezels uit en omhoog. Bij deze tafel des te meer omdat de planken als vloer hebben gelegen en hiermee extra platgetrapt zijn.
Na de eerste laag Skylt heb ik met de hand en een vel Scotch brite de tafel iets afgenomen om de high-spots eraf te halen, maar het iets ruwe staat ons juist wel aan en laten we mooi zitten. We zijn er erg blij mee tot nu toe!

Ook zijn de poten gespoten en zitten de scharnieren daaraan voor het omhooghouden van het blad.

Inmiddels is duidelijk geworden dat de tafel niet direct gebruikt gaat worden. Eerst zullen we tijdelijk iets huren en daarna kopen. Pas in het koophuis komt de tafel te staan. Hij mag dus eerst ongeveer een half jaartje in doeken gewikkeld in de opslag :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.