Normen voor kozijnen/ramen

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik heb op 'the internets' wat zitten zoeken naar normen voor kozijnen en ramen (hout, kunststof, aluminium), maar..... ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel varianten....

Ik neem aan dat er bepaalde normen voor zijn, waar de producenten zich aan dienen te houden om de inbouw te reguleren. Er zullen hier vast wel een paar mensen zijn die vanwege hun werk weten in welke richting ik het moet zoeken.

Dus, als er suggesties zijn..... graag!

Thymen
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Bouwbesluit is de enige wettelijke. Daarin wordt af en toe naar een NEN-norm verwezen, maar zo goed ik weet niet bij kozijnen. Verder is het maar net wat de opdrachtgever wil / afspreekt met de leverancier. De KVT is ongetwijfeld zo'n private afspraak.

Waar heb je het voor nodig?
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Voor 'raam-behang'. Als je rolgordijnen, horren etc. wil plaatsen moet je wel weten in welke 'omgeving' deze terecht komen om de juiste te kiezen.

Je hebt 'op-' en 'in de dag' montage, draairamen, kiepramen, schuiframen, verschillende soorten en groottes handgrepen, uitvoeringen in hout, aluminium, kunststof... neem daarbij een enorm aantal producenten over de hele wereld, en het is mij een beetje onoverzichtelijk geworden.

Ik kan me voorstellen dat een een soort van standaard 'raam-specificatie' is waarin een en ander genormeerd is. Zodat je een aantal karakteristieke doorsnedes krijgt waar de bezette en vrij ruimtes worden aangegeven waar producenten zich aan houden.

Ik weet het, het is een schot op afstand, maar wie weet is er hier kennis aanwezig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.