Pepijn stelt zicht voor

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Hallo houtbewerkers !

Met dit berichtje stel ik me voor op dit forum, waar ik al een tijdje meekijk alvorens ik mezelf registreerde.
Ik ben Pepijn, begin twintig, woonachtig in Rotterdam en volg een opleiding tot meubelmaker op het HMC te Rotterdam waar ik nu in jaar één van de vier zit. Ik heb nog geen eigen werkplaats, ik moet het doen met een achterkamer waar gelukkig wel daglicht binnenkomt.

Momenteel ben ik bezig met het opknappen van een vierpersoonswerkbank die ik overgenomen heb van een metaalbewerker, na flink schuren en een paar lagen lijnolie ziet het er weer als nieuw uit. Helaas zal ik een behoorlijke tijd bezig zijn met de werkbladen omdat die aardig wat spijkers in zich hebben en groeven van ~4mm.
Waar ik (op het moment) zeer geïnteresseerd in ben zijn Japanse verbindingen, door hun schoonheid en effectiviteit (helaas is de efficiëntie ver te zoeken).

Mochten er vragen zijn, stel ze gerust !
 
A

Athanor

Guest
Hallo Pepijn, welkom op het forum! Ik wens je veel informatie en bijdragen toe!

Fons
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Hoi Pepijn,

Welkom hier.
Ook ik ben een bewonderaar van de schone kunst
van de Japanse houtverbindingen. Ik hoop ze eens zelf te kunnen maken, maar zal nog veel moeten oefenen.

ronald
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Creatief_Met_Hout zei:
Hoi Pepijn,

Welkom hier.
Ook ik ben een bewonderaar van de schone kunst
van de Japanse houtverbindingen. Ik hoop ze eens zelf te kunnen maken, maar zal nog veel moeten oefenen.

ronald

Lees het boek 'Art of Japanese joinery' eens, als je die gelezen heb kan je doorgaan met 'The complete Japanese joinery'.
Het eerstgenoemde boek geeft je een introductie over de verbindingen, wat foto materiaal en laat zien hoe de verbindingen tot stand komen. Het tweede boek gaat er verder op in door eerst wat materialen en gereedschap door te nemen, en vervolgens stap voor stap hoe je de verbindingen maakt (er wordt aangegeven waar je moet zagen, hoe je je beitel beet moet houden etc). Ik heb er veel aan gehad in ieder geval. Laat je trouwens niet afschrikken door de dikte van het tweede boek, die nogal fors is.
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
welkom welkom op deze mooie plek.
geniet en lees er maar op los...

gr sjeep
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.