hulp nodig tbv presentatie aanpassing garage (man's cave)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu de draaibank zo goed als klaar is word een beetje extra ruimte ook wel nodig
twee opties, de carport opofferen of een verdieping op de garage (het gaat om lichte materialen)

De garage is (ca) 280cm hoog en 3 meter breed, daarop ligt een hele flinke laag grind
Mijn idee is, grind er af, houten opbouw en dan afwerken met van die geisoleerde golfplaten
Dat is lichtgewicht spul en icm de houten opbouw en het verwijderen van het grind word het zeker niet zwaarder

Nu ben ik uitgenodigd op het stadhuis om mijn idee te bespreken voordat ik de officiele molen in ga (dan zijn er nog geen kosten maar wel al een plan wat min of meer akkoord is)

Daarom wil ik een (simpele) tekening hebben om die te laten zien
Ik kan niet met sketchup overweg maar volgens mij kan het daar vrij makkelijk in

Ik kan wel in Inventor een plaatje maken maar kan dat niet even een voorzien van een laagje bakstenen zodat het ook een beetje goed uitziet
Er zijn 2 opties die ik wil voorleggen

Is er iemand die mij hier mee kan helpen, morgen zou ik (misschien) terecht kunnen op het stadhuis
 
P

Pel

Guest
Is dit zonder vergunning bouw Jeroen, dan is dacht ik een eenvoudig schetsje en wat toelichting voldoende?

Groet Pel.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Als je beschikking hebt over Inventor, heb je dan geen beschikking over autocad (architecture?).
Bij Autocad kun je materiaal kiezen (baksteen zit standaard in de materialen bieb), bij inventor moet je volgens mij ook materialen kunnen kiezen?!
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
In de aanloop van mijn verbouwing ben ik met deze tekeningen naar de gemeente geweest en heb daar een gesprek gehad over de plannen en de tekeningen.
Alhoewel niet zo smooth en professioneel als ik zou willen, was het duidelijk genoeg om mijn plannen te presenteren en mijn ideeen over te brengen.

Succes!

Groet, René
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Pel, er is wel een vergunning nodig (omgeving vergunning geloof ik)
Ruhen ik heb alleen inventor en ben er nog niet heeeeel handig in :)
Ik ga even kijken rene
Bedankt voor de pm fantic
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als je toch een vergunning moet aanvragen, zou ik de kap over zowel de garage als de carport maken. Weet je wat de maximale nokhoogte is?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Volgens mij niet
Ik ga zeker even kijken
Op de site van mijn woonplaats is ook een tool op de site om alles na te kijken, daar had ik alles al ingevuld
Daarop ben ik gebeld door iemand van de gemeente (toezicht en zo) en die nodigde mij uit voor een gesprek om te zien wat te behalen is binnen de regels
De man leek me aan de telefoon zeer behulpzaam
 
P

Pel

Guest
Ja, Jeroen ze zijn heel wat soepeler geworden, ik heb jaren als vrijwilliger bij de gemeente de plannen getoetst op toegankelijkheid, o.a. gebouwen van de overheid en publieke gebouwen. Ze kwamen om in het werk, vandaar dat ze het vergunningenstelsel gedeeltelijk hebben afgeschaft, zoals kleine aanbouw en verbouw.

Groet Pel.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Even een snelle schets.

Vooaf met de gemeente praten is verstandig. Heb net zelf een schuur laten bouwen en de buren gingen klagen (ik had het ze wel het hele verhaal verteld, maar toch). Was vergunningvrij, maar ik ha een paar keer met de gemeente overlegd. Toen de inspecteur langs kwam waren we snel klaar: alles precies volgens de regels en dus toegestaan.

groet, Stephan

opbouw toxiq.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Behalve als je buren een civiele procedure starten, dan kun je de uitspraak van de rechter dus mooi gaan afwachten voordat je mag bouwen.

De buren van mijn ouders hebben dat aan de hand gehad, en het hooggerechtshof heeft uitspraak moeten doen. De rechters zijn zelfs in de tuin komen kijken. Was een standaard uitbouw van een rijtjeshuis, ze wilden echter dieper als de vergunningvrije 2,5 meter, dus vergunning aangevraagd. Die is ook verleend, maar met een dagvaarding in de bus ging het feest mooi niet door. Het is uiteindelijk 2,5 meter geworden met 2 jaar vertraging. De proceskosten hoefden ze niet te betalen, de eigen advocaat uiteraard nog wel. Het is een dure uitbouw geworden.

Daarom beter alles goed van te voren uitzoeken en zeker ook met de buren bespreken, dat kan een hoop ellende schelen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Oh ja, en baksteen zit gewoon in Inventor!

Ik heb een eerste ontwerp voor mijn toekomstige Mancave gemaakt met een bakstenen buitenmuurtje:
Mancave-concept 1.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Anders bouw je een maquette, je hebt hout genoeg liggen. Dan kan je het ook makkelijk aan je buren laten zien.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Eerst maar eens met plaatjes
Stephan, tof !!
Zit dat er echt in, moet ik eens uitvinden hoe dat werkt, dank je
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als het alleen over een dakopbouw gaat, kan je ook een foto van de huidige garage photoshoppen / bijstiften. Het gaat de gemeente met name om de hoogte, afstand tot erfgrens en dakoverstekken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag een gesprek gehad
Toffe peer die mij te woord stond
Wilde écht meedenken, de tekening en paar foto's die ik op internet verzameld had gaven een goed beeld

Hij ging het met de betrokken afdelingen bespreken, dan zou hij kijken wat mogelijk was mét vergunning en zónder vergunning
indien nodig zou hij ook nog even een schets maken (áls er mogelijkheden zijn) en dan hoor ik tussen nu en 2 weken weer van hem

Vooralsnog een erg prettig gesprek, mooi dat het kan in lelystad
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag kreeg ik goed nieuws
opbouw mag en gezien de lokatie/bestemmingplan zijn er ook geen vergunningen nodig
Dit heb ik dus zwart op wit van de gemeente, wat een fijne stad om te wonen :)

De centen zijn er (nog) niet maar dat het kan/mag is alvast een stap in de goede richting (in gedachten ben ik de boel al aan het inrichten :d
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.