Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Boktor Bekijk Berichten
    Bedankt voor de uitgebreide uitleg Tuoh. Wordt zeer gewaardeerd.
    +1
    Mvg,.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Dank aan ieder die geregeerd heeft op het 'golfprobleem'
    Ik heb intussen verschillende nieuwe proeven gedaan met 3 zaaglinten .
    2 reeds gebruikte die ik opnieuw gezet heb en een nieuw pas aangekocht .
    Van de reeds gebruikte is er al een die niet meer mag meedoen omdat de las slecht is uitgevoerd en op het
    punt staat de breken .
    Dit zaaglint had bovendien nog een gebrek nl een bult juist voor de las waardoor het lint niet meer volledig vlak was .
    Er zijn nog andere elementen die mogelijk van invloed waren op het "golf" verschijnsel en die wil ik nog verder onderzoeken .
    Alle commentaren gaan zeker van pas komen de volgende dagen .
    Van zodra er nieuws is ga ik het zeker laten weten .
    Groeten

Zijn de assen van de wielen recht want als je wielen draaien en de spanning varieert van je lint zou je misschien van die golfvorming kunnen krijgen.
    Of bijv een onbalans in de machine waardoor er bepaalde vibraties kunnen ontstaan.

Beste Piet ,
    bedankt voor je reactie .
    Ik heb 3 linten gebruikt ; 2 reeds gebruikte en 1 nieuw
    De zetting van een van de gebruikte linten was te weinig (bruine kleur van de zaagsnede) en dat lint heb ik opnieuw gezet .
    De zetting van het andere gebruikte lint was ok maar de las was slecht en stond op doorbreken en mocht dus niet meer meespelen .
    Het nieuwe lint is ok neem ik aan .
    De maten van de 2 linten die nog meedoen zijn : 1 lint 16mm tandafstand 6mm opnieuw gezet en gevijld met een zeer fijn vijltje
    en 1 nieuw lint 20mm tandafstand 8mm .
    Bij het zagen telkens een trage aanvoersnelheid aangehouden .
    De lintspanning goed gecontroleerd en zeker binnen de marge die je aangaf .
    Inmiddels meerde test gedaan en ook een verandering aangebracht aan de bovenste zaaggeleider.
    Die was eerst uitgerust met 2 rollagers van 22 dia en 7 breed aan enkel kant van het lint maar die lagers waren niet nieuw en
    hadden wat veel speling waardoor ze wat konden "zwabberen" wat af en toe een vreemd geluid voortbracht .
    Die dubbele lagers heb ik vervangen door een enkel nieuw lager van de zelfde maat aan elke kant van het lint en dat werkt veel beter .
    De loopwielen van deze machine heb ik op slingeren gecontroleerd en geen grote problemen vastgesteld al waren ze niet helemaal perfect .
    Min voorlopige conclusie is dat alle vibraties die in elk van de bewegende delen gegenereerd worden interferentie geven die periodiek
    dan weer versterkt dan weer verzwakt worden .
    Dit leid ik af uit de nieuwe zaagproeven die afwisselend een perfecte snede vertonen gevolgd door een golfpatroon en dit over ongeveer
    een gelijk lengte om en om .
    Ik ga proberen de afzonderlijk trillingsbronnen zo goed mogelijk aan te pakken en hoop daar nog wat winst te halen .
    Nog veel dank voor de gewaardeerde commentaren die ik van verschillende forumleden mocht ontvangen .
    Met vriendelijke groeten
    drever
    Laatst gewijzigd door drever; 19-04-17 om 18:51. Reden: bijvoegen van foto's

Als er meerdere bronnen elkaar versterken kan het al schelen als je één of twee bronnen weer goed krijgt zodat de andere bron(nen) niet meer versterkt worden en dat scheelt dan alweer.
    Misschien kan je met wat rubber hier en daar ook nog wat dempen maar het beste is natuurlijk het bij de bron aanpakken, succes.

goed nieuws over de "golfvorming" bij het lintzagen op mijn Kity 612 .
    ik heb eerst de loopwielen nog eens goed gecontroleerd op mogelijke onbalans en daarbij bleek dat beide wielen (aluminium) een zijdelinkse slag hadden van ongeveer 0,5 mm .
    dan op internet info gezocht over welke vorm een draaibeitel voor aluminium moet hebben en vervolgens van een oud freesmesje een geschikt draaibeiteltje gemaakt dat ik op het frame van de lintzaag kon klemmen en dan de wielen - met de hand draaiend - geleidelijk
    aan beide zijden gecorrigeerd .
    resultaat : minder trillingen in de machine .
    nieuwe zaagproeven met een ouder en een nieuw lint : met het oudere lint nog steeds afwisselend "golven"en dan weer goede sneden
    en met het nieuwe lint steeds een goede snede maar helaas bleek de kwaliteit van dit lint niet geschikt om lang mee te gaan op wielen
    van 300mm diameter want al snel vertoonde het een aantal haarscheurtjes die tot breuk zouden leiden .
    heb dan een leverancier gevonden in frankrijk ( www.incamachines.com ) die twee zagen aanbood - 19 mm 0,5 mm dik tandsteek 6 mm -voor 41,94 € transport per post inbegrepen
    en met deze zaaglinten lijkt alle leed geleden te zijn want ze gaan moeiteloos door het esdoornhout zonder drift en met een mooie regelmatige en fijne snede .
    nogmaals dank aan ieder die raad en bedenkingen gepost heeft en wellicht kan dit verhaal nog nuttig zijn voor andere forum leden .
    groeten van drever

ik heb eerst de loopwielen nog eens goed gecontroleerd op mogelijke onbalans en daarbij bleek dat beide wielen (aluminium) een zijdelinkse slag hadden van ongeveer 0,5 mm .
    Ik had al het idee dat er in je wielen of assen een onbalans zat.
    Mooi dat je het nu opgelost hebt, veel plezier weer met je lintzaag.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drever Bekijk Berichten
    bovenste geleiders vervangen door
    een systeem met kogellagers in plaats van de houten blokjes met als resultaat dat de machine weer super draait .
    Oud draadje, maar ik zou graag willen weten waar je de upgrade kit voor de Kity hebt besteld.

Roelof

Forum Rechten