salontafel

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,
Het heeft even geduurd maar de tafel is nu helemaal klaar.
Hier het eindresultaat. Gelukkig had mijn dochter weer even tijd om het netjes op de foto te krijgen.

Groet Jos

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Een bijzonder fraai eindresultaat! Complimenten hoor!

Fons
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Heel mooi hoe het tafelblad lijkt te zweven. Je vraagt je af hoe de onderdelen bij elkaar gehouden worden. Mooie constructie ook, met die dubbele verbinding.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
indrukwekkend!! de combinatie wenge en eiken heb ik zelf niet bedacht maar ik vind het erg mooi!!! mooie verbindingen...strak ontwerp...mooie uitvoering!!!
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Mooie tafel joppe.

Mag ik vragen wat de opstelling is om zo'n mooie foto's te maken?
Ik heb wat werkstukken en zou er goede foto's van willen maken, zodat alleen het meubel in de "picture" staat.

Mvg,

Geert
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Dank voor alle complimenten. Ik wordt er bijna verlegen van.
Geert de foto's worden gemaakt door mijn dochter. Zij is studio fotograaf en daarmee speel ik een beetje vals in de presentatie. De opstelling is gewoon in de huiskamer waar het meubel op een grote rol wit papier gezet wordt die doorloopt naar achter omhoog. Een paar studiolampen om alles uit te lichten en dat is het wel.
Gent is wat ver maar ook bij jullie zal er een fotograaf zijn die dit kan.

Groet Jos
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Jos en alle anderen,
Ten eerste, complimenten! Ik vind met name de gekozen houtsoorten / afwerking erg mooi in balans!

Ondanks dat ik geen ervaren meubelmaker ben en me nog niet aan dit soort projecten hoef te wagen heb ik een aantal vragen. (Deze worden ingegeven omdat ik wellicht voor mijn schoonouders een salonfalel mag / moet maken)

Het eiken blad
1. Welke afwerking heb je hiervoor gebruikt?
2. Ik zie dat je 2 grote eiken "planken" hebt gekocht. Deze heb je neem ik aan om breedte gezaagd en geschaaft. Welke maat maak je de afzonderlijke planken.
3. Heb je deze planken gewoon koud aan elkaar gelijmt? Of heb je nog een veer of lamello's gebruikt?
4. Hartkant moet wel om en om?

Poten
5. Wat zijn de afmetingen van de balken?
6. Hoe diep maak je de sleuf en de pen verbinding? Geef je hier nog ruimte voor werken van het blad?

Algemeen
7. Wat zijn de afmetingen ongeveer van de tafel?
8. Wat zijn ongeveer de kosten voor het eiken en het wengé?

Ik hoop dat ik je niet overvraag, maar hoop me goed voor te bereiden. Vind je het overigens een bezwaar dat ik eventueel jouw tafel deels kopier / als inspiratie gebruik?

Bedankt vast,
Thom
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Erg mooi gemaakt zeg!

Vooral de met de hand gemaakte zwalustaartverbinding zag er erg mooi uit, jammer dat je hem niet meer ziet.

Nog een vraag, ben je niet bang dat je eikenblad gaat scheuren?, het risico is wel erg groot wanneer je kopshout tegen langshout lijmt.

Verder niets dan lof! de zwaluwstaarten kunnen alleen door een vakman zo gemaakt worden!
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Ik zit in de nachtdienst en het is lekker rustig op de afdeling dus tijd genoeg om alle vragen te beantwoorden.
Allereerst moet ik melden dat het werken met hout puur een hobby is, dus ik kan alleen maar vertellen hoe ik het gedaan heb. Mogelijk zal een echte meubelmaker een andere methode kiezen.


Het eiken blad,
1-Afgewerkt met osmo hard wax.
2-De eiken houten platen waren 2 duims. Hier heb ik stroken van gezaagd, waarmee ik het blad heb gemaakt. Ik wilde niet zo'n enorm zware tafel hebben dus het blad is op de meeste plaatsen 2cm dik. Wel heb ik ook stroken gebruikt van 3 cm om het iets dikker te laten lijken en om doorzakken tegen te gaan.
3-Ik heb lamello's gebruikt. Niet voor extra sterkte, maar meer als lijmhulp
4- Redelijk op de nerfrichting gelet maar ook of ik de tekening van het blad mooi vond. Per slot van rekening wordt het krom staan tegen gegaan door de constructie.

De poten
5- De netto maten zijn 10x3cm.
6- de sleuf zal een 2 cm zijn geweest en de pennen waren een cm of 8 á 9. Meteen ook het antwoord op de vraag van Bas. Nee ik ben niet bang dat het blad gaat scheuren. Alleen de middelste pen en ongeveer 5 cm aan beide kanten van deze pen zijn gelijmd. De beide andere pennen worden alleen middels een deuvel op zijn plek gehouden. Gat voor de deuvel in het wengé is passend maar het gat in het blad is ovaal zodat het blad kan schuiven in het te breed uitgehakte gat. Het gat voor deze pennen heeft aan beide kanten 5mm speelruimte.

Algemeen
7- de tafel is ongeveer 140x70x43
8- voor het eiken heb ik 100 euro betaald maar daar hield ik een flink stuk van over. Ik koop mijn eikenhout hierhttp://www.hardenzachthout.nl/ Het wengé heb ik ongeveer 130euro voor betaald maar dat kan, denk ik, wel goedkoper. Ik heb het gehaald bij AF in Arnhem. Niet bekent als de goedkoopste houthandel van Nederland.

Natuurlijk mag je de tafel kopiëren of als inspiratie gebruiken. Ook ik kijk rond en gebruik de dingen die ik zie als inspiratie.

Groet Jos
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Jos,

Bedankt voor je duidelijke antwoorden!

Een ding is me nog niet helemaal duidelijk. Het gezaagde eiken was 2 duim dik. heb je hier stroken van 2cm breed afgezaagd en deze vervolgens gekanteld aan elkaar gelijmt?

Dank je,

Thom
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Thom,

Dat klopt. In dit geval heb ik het zo gedaan, anders kon ik de maatvoering niet halen die ik wilde hebben. Mocht je ooit nog besluiten om de tafel voor je schoonouders te maken, dan ben ik benieuwd naar foto's.

Groet Jos
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ha Jos,

Bedankt voor de info.

Mocht het zover komen dan zal ik het resultaat zeker showen hier op het forum!

Nogmaals bedankt,

Thom
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Ik kan enkel beamen wat reeds gezegd is. Een heel interessante verbinding die verstekte zwaluwstaarten en mooi uitgevoerd. Als ik zo iets zie krijg ik echt de kriebels om ook meer met handgereedschap te gaan werken, weldra begin ik aan een lade kast met redelijk wat zwaluwstaarten en halfhout verbindingen dus kan ik m'n hartje ophalen.

En een heel mooi eindresultaat, gewoon het hout laten praten.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik vind deze tafel zo mooi dat ik wel even moet reageren. Gezien de constructie en de afwerking is dit echt vakmanschap. Een niveau waar ik naar toe wil werken de komende jaren. En wat betreft de blinde zwaluwstaarten in verstek, ook al zie je ze niet ik vind het wel 1 van de mooiste verbindingen.

Diepe buiging.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Oempf... ik zie dat ik de eerste ben in ruim twee jaar die weer eens reageert op dit item. Maar... op zoveel vakmanschap (hobby-ist of niet...) moet gewoon gereageerd worden.

De uiterlijke schoonheid is er zeker, maar de technische schoonheid... pfff... die is op zijn minst bijzonder noemenswaardig ! Zoveel techniek in zo'n kleine, "eenvoudige" tafel... chapeau !!!

Voor een leek als ondergetekende is het gewoonweg genieten. Vooral ook door de duidelijke foto's en dito uitleg. Een geweldig item op dit forum dus !!!
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,
In dit onderwerp zijn de foto's verloren gegaan.
Om het topic toch weer een beetje compleet te maken zet ik ze nu achter elkaar terug.

04.jpg

05.jpg

06.JPG

07.JPG

08.JPG

09.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG
 

Bijlagen

  • 01.jpg
    01.jpg
    51,2 KB · Weergaven: 146
  • 13.JPG
    13.JPG
    62,1 KB · Weergaven: 147
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.