salontafel

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,
Momenteel ben ik bezig met het maken van een salontafel. Poten gaan gemaakt worden van wengé. Het tafelblad van eiken.
Poten worden in verstek gemaakt met verborgen zwaluwstaarten. Heb eerst een proefstuk gemaakt om te zien of ik deze verbinding maken kan. Hier alvast de eerste foto's.
Het blad is inmiddels in elkaar gezet.
Groet Jos

Attached files
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ziet er netjes uit die zwaluwstaart verbinding hoe heb je die gemaakt?
blad ziet er ook mooi uit zo

groeten bas
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
wow da's een erg mooie zwaluwstaart. ook ik wil graag zien hoe je dit maakt. hout bij het kasteel gehaald? leuke houthandel is dat he!!

rick
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Ja Rick het eikenhout in Loenen gehaald. Blijft een mooie houthandel. Hij had nog mooie noetenhouten planken liggen. 3 stuks een restje. Mocht voor een speciaal prijsje weg. iets voor jou?
De veborgen zwaluwstaart verbinding wordt met de hand gemaakt. Wanneer ik de definitieve ga maken zak ik proberen de verschillende stappen vast leggen op de gevoelige plaat en posten.

Groet Jos
 
A

Athanor

Guest
joppe zei:
Ja Rick het eikenhout in Loenen gehaald. Blijft een mooie houthandel. Hij had nog mooie noetenhouten planken liggen. 3 stuks een restje. Mocht voor een speciaal prijsje weg. iets voor jou?

Welnee joh, het notenhout groeit Rick op de rug. Kijk maar eens naar zijn aanbiedingen :lol:

Fons
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo
Ik ben begonnen met het maken van de poten. Deze zullen ook dienst doen als eindlat van het tafelblad zodat dit vlak blijft.
Zoals toegezegd zal ik het proces van het maken van een verstek met een blinde zwaluwstaart verbinding vast leggen. Hier de eerste serie foto's. Morgen ga ik de zwaluwstaarten zagen.
Groet Jos

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Petje af!

In een van de boeken van David Charlesworth staat beschreven hoe hij verborgen/verstekte zwaluwstaarten maakt. Toen ik dat las had ik iets van, laat maar, te veel mogelijkheden om te verprutsen.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Inderdaad een hele mooie verbinding, en tevens een leerzaam topic.
Ik wacht met spanning op de volgende serie foto's.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Zoals al gezegd vandaag de zwaluwstaarten gezaagd. Ik zaag ze altijd onzuiver en steek ze vervolgens goed recht. Bij mij is de steekbijtel een zeer veel vuldig gebruikt stuk gereedschap. Hier maak ik eigenlijk alle verbindingen mee. Veel controle over hetgeen wat ik wil doen.
Hier de foto's.

Groet Jos.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
oei,oei da's weer erg mooi. ik begrijp het procede maar het gebruik van de grondschaaf niet. hoe gebruik jij deze? welk type gebruik je?

rick

@fons : ik heb nooit genoeg hout. :D :D ;)
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Ik heb de contra stukken gemaakt. Het proces van maken is gelijk aan het voorgaande. Als eerste de verstekken gemaakt. Daarna kon ik de zwaluwstaarten overnemen. Alles gezaagd en daarna met de bijtel en grondschaaf alles afgewerkt. Omdat wengé hard is moet alles exact passen. Daarom ook de randen van de staarten en passtukken iets schuin afgewerkt zodat het in elkaar duwen wat makkelijker ging. Hier het eind resultaat. Nu de andere kant nog en dan kan ik beginnen om het tafelblad er aan ta gaan koppelen.
Rick de grondschaaf die ik gebruik is de kleine van Lie-Nielsen.

Groet Jos

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
aha, de methode is duidelijk. ik vind het erg knap gemaakt. dit zijn van die mooie dingen die alleen de maker zelf weet dat het er zit. niemand komt er ooit achter dat daar zwaluwstaarten zitten.

rick
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ik vind het echt heel mooi gedaan. Ik ga deze verbinding zeer zeker zelf ook eens proberen te maken.
Het is eigenlijk best jammer dat alleen de maker weet dat de verbinding er zit.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Niet alleen de maker weet dat er zwaluwstaarten onder het verstek zitten maar jullie ook. De verbinding is erg sterk en dat mag ook wel bij losse poten.
Vandaag bezig geweest om de poten met het tafelblad te verbinden. Aan één kant is het af, alleen nog defintief bevestigen. De andere kant moeten de diepe stukken uitgehakt worden.
De buitenste gaten zijn aan de binnen en buiten kant een halve centimeter breder om werking van het blad mogelijk te maken. Er zal dan ook alleen de binnenste pen gelijmd gaan worden.

Groet Jos

Attached files
 

Kimai

Nieuw lid
19 nov 2010
4
0
Netjes gemaakt hoor, die verborgen zwaluwstaart ziet er strak uit. Eigenlijk zonde dat je niks meer van de verbinding ziet. Het is een mooi salontafeltje geworden zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.