Houten gitaarsteun - akoestische gitaar

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Eind vorig jaar zag ik op een website van een gitaarwinkel een houten gitaarsteun . Hé , dacht ik , dat is misschien wel leuk om zelf eens zo'n ding te maken . Ik heb het fotootje uitgeprint , maar ik had géén maten alleen het model . Dan maar proberen of ik achter de juiste schaalverhoudingen kon komen m.b.v. een stalen steun , die ik boven had staan . Mijn bedoeling was om er een probeersel van te maken en te kijken hoe het uit zou vallen en heb gekozen voor 15 mm berken multiplex . De steun heb ik gemaakt en veranderd naar eigen beeld dat ik voor ogen had . Daardoor best wat aspecten toegevoegd . Zo'n ding maken in een mooie houtsoort is natuurlijk het mooiste . Masave Fijnhouthandel heeft de mooie Am.notenhouten plankjes (op de juiste dikte) en fineer geleverd . Omdat ik de mallen al klaar had vóór ik me op deze site had aangemeld starten we met een foto van de mallen . De foto's heb ik genummerd en voorzien van commentaar .

01 Mallen.jpg 02 Koud passen.jpg 03 In elkaar lijmen - tapse hulpst.jpg 04 Close-up klemhlpstuk.jpg 05 Tussenstuk -fineer.jpg 06 Gitaar branden en rollers.jpg 07 Ruimte onder gitaar-wig.jpg 08 Wiggen lijmen.jpg 09 Fretboards met frets.jpg

10 Fr boards - Danish oil.jpg 11 Fretboard -spijkertjes.jpg 12 Hulpstuk fretboard lijmen.jpg 13 Fretboards lijmen.jpg 14 Fretboards gelijmd.jpg 15 Fretboards gelijmd-2.jpg 16 Topstuk - ruw.jpg 17 Topstukje in de klemmen.jpg 18 Topstukje vooraanzicht.jpg

19 Topstukje gelijmd.jpg 20 Topstukje in vorm.jpg 21 1e laag hw-olie.jpg 22 1e laag hw-olie erop.jpg 23 Bijna af-schuinvoor.jpg 24 Tunerrol_pennen montage.jpg 25 Klaar-rolletjes en diamantje.jpg 26 Klaar zonder vilt.jpg 27 Klaar met vilt1.jpg 28 Vilt en stoelbekl_nagels.jpg 29 Headstock_vilt.jpg 30 Klaar_achterkant.jpg

31 Klaar met Seagull.jpg 32 Met Seagull_frontaanz.jpg 33 Einde fotoreportage.jpg
Als ik zo terug kijk op deze steun , zou de gitaar misschien wat meer achterover mogen hellen . Daar is de vorm van de hals mede debet aan vlgs mij . Hij staat nu stevig hoor , want als ik de gitaar wat naar voren wil trekken (alsof hij zou vallen) wordt hij aan de voorkant tegen gehouden door de 2 opstaande "nokken ". Ach ja , we zien wel . Maken we toch gewoon een nieuwe :D
 
Laatst bewerkt:

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Dank je en als ik er nu ook nog op kon spelen , zou dat helemaal geweldig zijn . :D
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Mooie inspiratiebron en mooi gemaakt.
Hier staan 3 gitaren en ze moeten vechten om één steun.
Mijn to-do-list is inmiddels eindeloooooos lang ......
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Dank je , Pieter.

Al mijn gitaren (3) staan op een (stalen) steun . Ik vind het zonde om ze zo maar weg te zetten en om op te hangen heb ik geen plaats .
Maar zoals jezelf zegt : je hebt nu een inspiratiebron , maar ja ....... die to-do-list van jou . Dan ben je toch een gelukkig mens als je weet wat je nu eens wilt/moet gaan doen .
Beter als andersom , niet ?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Nu had ik het resultaat al gezien maar ik vind het bouwproces ook heel tof om te zien. Ik kan me inderdaad voorstellen (zoals o peatey al schreef) dat er veel mensen zijn die zoiets willen maken.

Ben benieuwd naar je volgende project.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Dank je en als ik er nu ook nog op kon spelen , zou dat helemaal geweldig zijn . :D

Benodigdheden: blaren, uren en een portie zweet. Heeft wel iets weg van leren hout bewerken, voor zover ik in mijn vroege hout-leer-proces kan zeggen. Eén verschil: als de splinters in de rondte vliegen gaat er iets mis :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.