Stofafzuiging

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik durf het haast niet te bekennen, maar tot nu toe werk ik zonder stofafzuiging op de vlakvandiktebank :oops: . Met esdoorn en grenen ging het wel. Stofmaskertje op en na afloop alles even opvegen. Wel licht de hele garage vol stof, dus zo goed gaat het nou ook weer niet. Maar ik ben nu bezig geweest met jatoba en heb besloten dat ik zo niet meer wil werken. Getsie, wat een troep!

Een oplossing zou zijn om alles met de hand te gaan doen, maar dat klinkt net iets teveel als werk. Dus een fatsoenlijke afzuiging. Ik zit wel met ruimtegebrek, dus het mag allemaal niet te kolosaal worden.

Wat is nu het verschil tussen een HBM50:
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=1108
En een HBM 100?
http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=1109

Ik snap niet zo goed hoe die dingen werken. Waarom zitten er twee zakken op die HBM 100?
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
ik heb ook een afzuiging met boven en onder een opvangzak. enkel de onderste hoef je leeg te maken. de lucht met schaafsel worden in de bovenste geblazen en de het schaafsel valt naar beneden in de onderste zak. ik ben althans heel tevreden van mijn afzuiging. (enige nadeel, mijne is op drijfkracht).Tegenwoordig kan je ze makkelijk vinden op netspanning in de prijsklasse 120-200. Als ik nu de 2 foto's bekijk (opgeblazen), denk ik dat de HBM100 minder vloeroppervlakte in beslag neemt dan de HBM50; ik zou hier dus resoluut voor de HBM100 gaan.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dus als hij niet in gebruik is, zakt die bovenste zak dan in elkaar? Dat zou een hoop ruimte schelen. Kan je voor de onderste zak ook een plastic zak gebuiken? Dan hoef je hem niet telkens te legen.
 
A

Athanor

Guest
De HBM 100 is met een stoffilter i.p.v. een stofzak. Daar heb geen ruimtewinst van, maar wel en veel betere filtering van het fijnere stof. Meer kwaliteit dus.

Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de informatie. Ik zal eens in Gouda langsgaan nu ik wat beter weet hoe alles in elkaar zit. Die HBM 50 is niet zo geschikt dus.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
ik heb deze vraag ook al gesteld bij de combinatiemachine maar ik heb nog geen antwoord gekregen. Heeft een afzuiger van 1 pk en een debiet van ca 1.000m³ voldoende capaciteit om de krullen van een vlakvandiktebank of frees af te zuigen. Mij is geadviseerd minimaal een afzuiger van ca 2.000m³ aan te schaffen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In de gebruiksaanwijzing van mijn EB HC260 staat dat je minimaal 560 m3/uur moet afzuigen.
Maar dat is ook maar een klein machientje natuurlijk.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb de HBM100, de onderste stofzak heb ik er gelijk vanaf gehaald en daar hangt nu en vuilniszak, de bovenste zak is inmiddels vervangen voor een fijnstoffilter en dit werkt al 2 jaar prima, zowel bij de zaagtafel, de vlakvandikte bank en de freestafel. die 900 kuub is naar mijn idee meer dan genoeg.

tip: gebruik transparante vuilniszakken, dan zie je wanneer hij vol zit en voorkom je een hoop troep als je hem moet wisselen. originele spaanopvangzakken transparant kosten ongeveer 2,50 per stuk maar bij de Karwei / Gamma hebben ze transparante puinzakken (150 micron LDPE), 5 stuks voor 3,50 :) deze hebben dezelfde afmeting als de Komo's

mvg
Patrick
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dank je voor de nuttige informatie. Zo'n fijnfilter wil ik denk ik ook. Ik heb even gemeten in de garage en dat zou mooi moeten passen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nog een vraag. Ik heb bij de spullen die ik bij de vandiktebank kreeg ook een soort hoed waarmee je de spanen op kunt zuigen. Ik geloof dat hij zo goed zit (heb geen gebruiksaanwijzing van de EB HC260).

DSC01138.jpg


Maar wat is dan de functie van die grote spleet? Je kunt het messenblok zo zien zitten. Vliegen de spanen dan niet alsnog naar buiten?

Er zit niets bij voor de vlakbank-stand. Daarvoor zal ik zelf een kist met aansluiting moeten knutselen die onder de tafel bevestigd kan worden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Seek, ik heb op de marktplaats pagina hier een Scheppach HA-2600 staan met fijnstoffilter erop. In nieuwstaat voor 300 euro. Als je krachtstroom hebt misschien iets voor jou. Das een top afzuiger, goeie slang erbij en de kwaliteit is zo goed, die krijg je niet kapot.

Scheppie
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Zo te zien is dit een combinatie bank.
Dikte bank en vlaktebank in 1.

De bak die moet je gebruiken zodra de vlaktebank is ingesteld.
Dan komt de bak in de opening onder het blad van de diktebank.

De spaanderafzuiging.

Bij beperkte ruimte zou je ook kunnen kijken naar een soort trommelzuiger.
Bij van Gude GAA 1100 T of van favorit of woodstar.

Ben zelf tevreden over maar moet wel zeggen dat ik geen dikte vlaktebank heb.

Maar de zuigkracht is enorm.
Ook geen zuigkracht verlies bij gebruik van reductie ringen.
Wat echter wel het geval is bij de stofzak zuiger
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die trommelzuiger gaat maar tot 180 m3/uur. Dat is zeker niet genoeg. Zo'n vandiktebank produceert echt grote hoeveelheden afval!

Ik heb een handleiding van de Metabo opvolger gevonden. Daaruit blijkt dat ik de kap wel op de goede plek heb zitten. Alleen heeft de Metabo de afzuigtuit op de plek waar bij mij die spleet zit. Beetje vreemd dus. Ik ga maar experimenteren, iets anders is zo geknutseld. Voor de vlakbank stand heb ik echt geen passende kap. Deze kap is namelijk te breed en past niet onder de tafel. Ook weer een knutselprojectje dus.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou hij staat er, en gelijk maar in gebruik genomen.

1195.jpg


Wat een plezier! Geen stof en troep. En het schaven gaat ook veel makkelijker. Ik hoef niet telkens de machine schoon te vegen en het lijkt of het hout er veel makkelijker door heen gaat. Geen wonder als dat hout niet door een dikke dijk troep heen hoeft.

Ik snap niet dat ik dit zo lang uitgesteld heb.
 
A

Athanor

Guest
Proficiat! Ziet er goed uit zo! En gelijk de stofzak al vol? Of werd die er zo bijgeleverd :lol:

Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja, en als je bedenkt dat dat voorheen vrolijk rondgeblazen werd, kan je je zeker voorstellen dat ik de hele zondag bezig ben geweest om de garage schoon te maken. Het is nu weer een paleisje :cool:
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
ziet er goed uit! ik heb mijn vandikte combi wel eens meegenomen naar een klus en gebruikt zonder afzuiging... in een woord rampzalig! een enorme troep en idd een slechte hout doorvoer.

nu nog een afnemer zien te vinden voor al die zakken met spaanders... dierenwinkel?

groeten,
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.