Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: Stofafzuiging

Stofafzuiging

Ik durf het haast niet te bekennen, maar tot nu toe werk ik zonder stofafzuiging op de vlakvandiktebank ops: . Met esdoorn en grenen ging het wel. Stofmaskertje op en na afloop alles even opvegen. Wel licht de hele garage vol stof, dus zo goed gaat het nou ook weer niet. Maar ik ben nu bezig geweest met jatoba en heb besloten dat ik zo niet meer wil werken. Getsie, wat een troep!

Een oplossing zou zijn om alles met de hand te gaan doen, maar dat klinkt net iets teveel als werk. Dus een fatsoenlijke afzuiging. Ik zit wel met ruimtegebrek, dus het mag allemaal niet te kolosaal worden.

Wat is nu het verschil tussen een HBM50:
    http://www.buitelaar.nl/comasy/templ...productid=1108
    En een HBM 100?
    http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=1109

Ik snap niet zo goed hoe die dingen werken. Waarom zitten er twee zakken op die HBM 100?

Re: Stofafzuiging

ik heb ook een afzuiging met boven en onder een opvangzak. enkel de onderste hoef je leeg te maken. de lucht met schaafsel worden in de bovenste geblazen en de het schaafsel valt naar beneden in de onderste zak. ik ben althans heel tevreden van mijn afzuiging. (enige nadeel, mijne is op drijfkracht).Tegenwoordig kan je ze makkelijk vinden op netspanning in de prijsklasse 120-200. Als ik nu de 2 foto's bekijk (opgeblazen), denk ik dat de HBM100 minder vloeroppervlakte in beslag neemt dan de HBM50; ik zou hier dus resoluut voor de HBM100 gaan.

Dus als hij niet in gebruik is, zakt die bovenste zak dan in elkaar? Dat zou een hoop ruimte schelen. Kan je voor de onderste zak ook een plastic zak gebuiken? Dan hoef je hem niet telkens te legen.

Athanor
    Guest

De HBM 100 is met een stoffilter i.p.v. een stofzak. Daar heb geen ruimtewinst van, maar wel en veel betere filtering van het fijnere stof. Meer kwaliteit dus.

Fons

Athanor
    Guest

De onderste zak is een verwisselbare spanenzak.

Bedankt voor de informatie. Ik zal eens in Gouda langsgaan nu ik wat beter weet hoe alles in elkaar zit. Die HBM 50 is niet zo geschikt dus.

je zou ook eens kunnen kijken bij hun naar de gude GAA 1100 T

ik heb deze vraag ook al gesteld bij de combinatiemachine maar ik heb nog geen antwoord gekregen. Heeft een afzuiger van 1 pk en een debiet van ca 1.000m³ voldoende capaciteit om de krullen van een vlakvandiktebank of frees af te zuigen. Mij is geadviseerd minimaal een afzuiger van ca 2.000m³ aan te schaffen.

In de gebruiksaanwijzing van mijn EB HC260 staat dat je minimaal 560 m3/uur moet afzuigen.
    Maar dat is ook maar een klein machientje natuurlijk.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Ik heb de HBM100, de onderste stofzak heb ik er gelijk vanaf gehaald en daar hangt nu en vuilniszak, de bovenste zak is inmiddels vervangen voor een fijnstoffilter en dit werkt al 2 jaar prima, zowel bij de zaagtafel, de vlakvandikte bank en de freestafel. die 900 kuub is naar mijn idee meer dan genoeg.

tip: gebruik transparante vuilniszakken, dan zie je wanneer hij vol zit en voorkom je een hoop troep als je hem moet wisselen. originele spaanopvangzakken transparant kosten ongeveer 2,50 per stuk maar bij de Karwei / Gamma hebben ze transparante puinzakken (150 micron LDPE), 5 stuks voor 3,50 deze hebben dezelfde afmeting als de Komo's

mvg
    Patrick

Forum Rechten