Bouw van een Benchtop bench (met Moxon vice)

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Charel,
Mooi resultaat.
Heb de mijne nu ook af met grofweg dezelfde afmetingen (geheel toevallig).
Zal hier een apart topic voor openen.
Mijn voornaamste reden is zoals jij al aangeeft het op fatsoenlijke hoogte brengen van het werkstuk voor precisie karweitjes (en dat zijn toch alle handgemaakte houtverbindingen).
Mijn rug is er erg blij mee!

Groet,
Hans
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
  1. het brengt het werkstuk op een betere hoogte in vergelijking met de normale werkbank, en dat niet alleen voor het maken van zwaluwstaartverbindingen maar ook voor het fijnere werk. Je hebt veel beter zicht en het is beter voor je rug.
  2. ook de grotere afstand tussen de klemmen laat toe om grotere werkstukken gemakkelijk in te klemmen

maar vooral de extra hoogte was voor mij doorslaggevend

extra literatuur over Moxon werkbanken zijn te vinden in FW, geschreven door Christopher Schwarz, oa hier


Dank voor de uitleg! Ik zelf sta ook vaak voorover gebogen te werken, stof om over na te denken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Heel mooi geworden! Mooi hout. Zo'n "opzetwerkbankje" heb ik ook op mijn lijstje staan.

Een opm.: Had je niet liever de handwielen vast op de draadstangen gemonteerd? Zodat de stangen niet uitsteken als de klem ver naar binnen is gedraaid? Of zie ik een speciaal voordeel van jouw keuze over het hoofd?

mvg
klaas0639
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Heel mooi geworden! Mooi hout. Zo'n "opzetwerkbankje" heb ik ook op mijn lijstje staan.

Een opm.: Had je niet liever de handwielen vast op de draadstangen gemonteerd? Zodat de stangen niet uitsteken als de klem ver naar binnen is gedraaid? Of zie ik een speciaal voordeel van jouw keuze over het hoofd?

mvg
klaas0639

Dat was misschien handiger geweest maar het stoort (nog) niet.
De York spindels moeten echter achteraan bevestigd worden, zie foto
York spindel.jpg
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Een moxon vise werkt voor zover ik weet altijd volgens het principe van losse wielen.
Dat werkt prima en de draadstangen zijn niet zo lang, dus zal dat nooit hinderen.
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
@Chenak: Weet je ook waarom? .

mvg
klaas0639
Hallo Klaas,
Ik denk omdat het een reproductie is van een 17e eeuwse bankschroef gemaakt door Joseph Moxon.
Deze bankschroef werd gepubliceerd in het 17e eeuwse boek "The Art of joinery".

Deze bankschroef is in 2010 nagemaakt door Cristopher Schwarz en daardoor weer bekend geworden.
Het volledige verhaal kun je nalezen in de download(instructions) op de volgende webpage:
https://www.fine-tools.com/moxon.html

Groet,
Hans
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
daar ik zelf wel een beetje trots op mijn werk was, heb ik wat foto's van de werkbank doorgestuurd naar de shop waar ik de York spindels had gekocht en die hebben de foto's op hun website geplaatst, hier de link

niet alle opgenomen info is echter correct, de kanten zijn uit wenge
 

RayVa

Nieuw lid
26 dec 2012
18
0
Steenbergen NB
Echt een heel mooi resultaat en leuke vermelding bij jouw leverancier. Ik neem aan dat je daar dus goede ervaring mee hebt?

Ik kijk regelmatig op deze site, maar tot op heden niets besteld omdat ik weinig over de firma weet, Baptist is natuurlijk bij iedereen bekend. Maar Feinwerkzeuge heeft zo te zien goede producten tegen nette prijzen. Kan jij je ervaring delen?

groet
Rayva
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Echt een heel mooi resultaat en leuke vermelding bij jouw leverancier. Ik neem aan dat je daar dus goede ervaring mee hebt?

Ik kijk regelmatig op deze site, maar tot op heden niets besteld omdat ik weinig over de firma weet, Baptist is natuurlijk bij iedereen bekend. Maar Feinwerkzeuge heeft zo te zien goede producten tegen nette prijzen. Kan jij je ervaring delen?

groet
Rayva
Hoi Rayva, het is een van de grootste online winkels voor "fijne" gereedschappen. Je kan er rustig bestellen, afhandeling en service zijn prima. Verzending is meestal ook een stuk sneller dan hun andere duitse concurrent, voor mij igg.
Ik heb (helaas:)) geen belangen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Rayva,
Ook ik heb al veel besteld bij Dieter in Berlijn.
In mijn ogen zeer professionele zaak en veel goedkoper dan Baptist.
Ik heb een keer een probleem gehad met het heft van een PMV-11 beitel van Veritas en binnen een week had ik een nieuwe in huis.
Heb de oude niet eens hoeven te retourneren.

Groet,
Hans
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
De twee grote duitse online winkels zijn allebei goed en hebben een gelijkwaardige service vind ik. Je moet wel wat vergelijken, qua prijs en assortiment.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.