Renovatie/herinrichting werkplaats

Jolly-Roger1982

Nieuw lid
9 apr 2017
24
0
Drenthe
Beste houtwormen ;),

Ik ben bezig met concrete plannen voor de verbouw van mijn werkplaats. Het betreft een enkelsteens garage (3 zijdes vrijstaand/ 4e zijde is spouw met daarachter eeveneens ongeisoleerde houtwerkplaats van mijn buurman) met een puntdak, metalen kanteldeur, pannen dak, enkele ramen en twee deuren. De garage is opgedeeld in twee ruimtes waarbij de vloeren ook nog eens van ongelijke hoogte zijn (scheelt goed 20cm.) De huidige werkplaats is in het voorste en tevens grootste gedeelte gesitueerd. Dit betreft een ruimte van 3m70 x 5m60. In die ruimte heeft de werkplaats al diverse metamorfoses ondergaan en ik wil nu eindelijk spijkers met koppen slaan en het goed aanpakken.

Ik heb mezelf de tijd gegeven om dit in meerdere maanden verspreid te gaan realiseren om voor aankomende winter de boel geïsoleerd te hebben en dusdanig te hebben ingericht dat ik niet telkens struikel over oud papier, speelgoed en anderszins spul dat ergens anders hoort of dat ik eerst weg moet ruimen voordat ik aan de slag kan. immers een opgeruimde werkplaats is een veilige.

Om te beginnen hier een foto-impressie van de ruimte waar het om gaat:

IMG_4554.jpg

Mijn #1 prioriteit is om middels een stevige balkenlaag (130x63mm) een tweede verdieping te creëren die ik ga voorzien van een vloer en luik om daar ook spul te kunnen opslaan die anders in de werkplaats of de andere ruimte staan.

Het nieuwe plafond zal dus de vloer worden van het zoldertje die dan enkel voor opslag gebruikt gaat worden.

Nu twijfel ik echter welke van de twee (of zelfs beide) ik zal isoleren. Nogmaals, het zoldertje is dan enkel voor opslag en de werkplaats wil ik warm houden.

Wat zouden jullie doen. Het plafond isoleren en het dak niet, of andersom, of zelfs beide?

Dit staat uiteraard los van de 3 muren die ik wel wil isoleren.


Graag jullie imput.

Bvd

Jeroen
 
P

Pel

Guest
Jeroen ik zou het dak goed isoleren, ik zou wel wat zwaarder balkjes gebruiken 4.5 x 15 cm geschaafd, het is dacht ik een overspanning van 370 cm dan heb je dit wel nodig.

Groet Pel.
 

Jolly-Roger1982

Nieuw lid
9 apr 2017
24
0
Drenthe
Jeroen ik zou het dak goed isoleren, ik zou wel wat zwaarder balkjes gebruiken 4.5 x 15 cm geschaafd, het is dacht ik een overspanning van 370 cm dan heb je dit wel nodig.

Groet Pel.

Ik had dus gekozen voor die maat omdat hiervan reeds 1 trekbalk op de buitenmuren rust, waarop dan weer een a-frame zit van twee spantbenen die dan weer de nokbalk ondersteunen. Op de spantbenen liggen dan aan weerszijden weer twee gordingen waarop dan het dakbeschot weer gemonteerd is. In deze constructie mist de makelaar en die heeft er mi. ook nooit gezeten.

Ik wilde dus ook meer trekbalken gaan monteren om een onderlinge hart op hart afstand van omennabij de 560mm te krijgen (of evt. een tussenruimte die net zo breed is als isolatieplaten). De ruimte daar boven is van trekbalk tot nok nog geen 1m50 dus er zal niet op gelopen worden.

Denk je dat ik het dan met die maat kan redden Pel?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het isoleren van de nieuwe vloer zal makkelijker zijn als het bestaande dak. Je hoeft dan tevens minder volume warm te stoken. Ook de kieren van het dak maken dan niet uit als je de vloer maar netjes dicht maakt. De opgeslagen spullen liggen dan koud. Als dit ook hout gaat zijn dat voor meubels gebruikt gaat worden wil je misschien wel het dak isoleren, zodat je hout mooi geklimatiseerd ligt als je het wil gaan verwerken.
 

Jolly-Roger1982

Nieuw lid
9 apr 2017
24
0
Drenthe
Het isoleren van de nieuwe vloer zal makkelijker zijn als het bestaande dak. Je hoeft dan tevens minder volume warm te stoken. Ook de kieren van het dak maken dan niet uit als je de vloer maar netjes dicht maakt. De opgeslagen spullen liggen dan koud. Als dit ook hout gaat zijn dat voor meubels gebruikt gaat worden wil je misschien wel het dak isoleren, zodat je hout mooi geklimatiseerd ligt als je het wil gaan verwerken.

Daar twijfel ik dus nog over. Ik heb in principe mijn houtopslag in de werkplaats zelf en boven op zolder is het nogal een krappe bedoeling en dus meer bestemd voor bijvoorbeeld tuinset die overwinterd en ander gerief dat je niet dagelijks gebruikt maar ook niet zo snel weg gooit.

Als ik beide isoleer, dan zal het zoldertje vermoedelijk wel een aangenamere temperatuur tov. de buitenlucht hebben en meer "klimaatstabiel" of moet deze dan alsnog verwarmt worden?
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Mooi project, wat ik graag zal volgen.
Wat betreft de dikte van de balken, heb je hier wellicht wat aan:

20170413_210530.jpg

Bij een hoh afstand van 55 cm en een overspanning van 3,70m wordt hier een balk van 76*177mm geadviseerd. Dit gaat dan wel om echt vloerbalken, maar geeft je een indruk.

Of je het plafond moet isoleren, hangt mi ook af van de hoogte van de vloer van de werkplaats tot aan het plafond. Maw, hou je genoeg hoogte over als je daar gaat isoleren.

Ik ben benieuwd naar je vorderingen.

Groet, René
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
215
Ik heb er in een vergelijkbare situatie in mijn schuur voor gekozen om het dak te isoleren en op de zolder een condensdroger te plaatsen zodat ik die voor houtopslag kan gebruiken. Mijn hout ligt na het zagen onder een afdak buiten totdat het winddroog is. Dan haal ik het binnen en sla het op op de zolder met de droger zodat het zich kan aanpassen aan woonkamervochtigheid. Dat bevalt uitstekend omdat ik dan hout kan pakken van de zolder en gelijk kan verwerken.
 

Jolly-Roger1982

Nieuw lid
9 apr 2017
24
0
Drenthe
Mooi project, wat ik graag zal volgen.
Wat betreft de dikte van de balken, heb je hier wellicht wat aan:

Bekijk bijlage 62628

Bij een hoh afstand van 55 cm en een overspanning van 3,70m wordt hier een balk van 76*177mm geadviseerd. Dit gaat dan wel om echt vloerbalken, maar geeft je een indruk.

Of je het plafond moet isoleren, hangt mi ook af van de hoogte van de vloer van de werkplaats tot aan het plafond. Maw, hou je genoeg hoogte over als je daar gaat isoleren.

Ik ben benieuwd naar je vorderingen.

Groet, René

Persoonlijk denk ik dat dit voor nu overkill is kwa afmetingen. Maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst wellicht toch hout dan wel ander zwaar spul ga opslaan. dus dan wellicht op safe spelen en voor een groter formaat gaan en dan voor lief nemen dat die originele balk een afwijkende maat heeft :)
 

Jolly-Roger1982

Nieuw lid
9 apr 2017
24
0
Drenthe
Ik heb er in een vergelijkbare situatie in mijn schuur voor gekozen om het dak te isoleren en op de zolder een condensdroger te plaatsen zodat ik die voor houtopslag kan gebruiken. Mijn hout ligt na het zagen onder een afdak buiten totdat het winddroog is. Dan haal ik het binnen en sla het op op de zolder met de droger zodat het zich kan aanpassen aan woonkamervochtigheid. Dat bevalt uitstekend omdat ik dan hout kan pakken van de zolder en gelijk kan verwerken.

Heb jij in dit geval dan alleen het dak of ook het plafond/zoldervloer geisoleerd? en welke balkenmaat heb je tov. de overspanning?
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
215
Ik heb alleen het dak geisoleeerd. De overspanning is bij mij ruim 3meter want mijn schuur is 10x6 m en op twee plaatsen is er een ijzeren H balk gelegd. De balken zijn volgens mij ongeveer 6x20 cm.
 

Jolly-Roger1982

Nieuw lid
9 apr 2017
24
0
Drenthe
Ik heb alleen het dak geisoleeerd. De overspanning is bij mij ruim 3meter want mijn schuur is 10x6 m en op twee plaatsen is er een ijzeren H balk gelegd. De balken zijn volgens mij ongeveer 6x20 cm.

dat noem ik geen schuur maar een balzaal :eek:
60m2 mooie ruimte!

Maar okee. Dan heb je ook de plek om het op te slaan op je zolder neem ik aan. Bij mij is de ruimte dusdanig beperkt dat ik denk dat het ook echt beperkt blijft tot wat huishoudelijk spul. Gezien de hoh afstand en het luik dat er in moet kan ik hoe dan ook geen grote planken of platen naar boven brengen. Wellicht dat mijn compressor er een plekje krijgt. scheelt een hoop lawaai.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
215
Wat ook scheelt in het lawaai is de afzuigers op zolder zetten. Ik heb een afzuigsysteem aangelegd van pvc buizén van 10cm doorsnee en de afzuigers op zolder gezet. Scheelt ook ruimte in de schuur...
 

Jolly-Roger1982

Nieuw lid
9 apr 2017
24
0
Drenthe
Wat ook scheelt in het lawaai is de afzuigers op zolder zetten. Ik heb een afzuigsysteem aangelegd van pvc buizén van 10cm doorsnee en de afzuigers op zolder gezet. Scheelt ook ruimte in de schuur...

Ja die mogelijkheid had ik ook al overwogen. Echter werk ik op het moment nog met een simpele 1400W stofzuiger met cycloonafscheider en 60L haringvat als opvangbak.
En de plafondhoogte op het zoldertje is te krap om de iets grotere hobby zuigers zoals bijv. een Einhell of zoiets neer te zetten. Daarvoor wilde ik de gemetselde inbouwkast gaan gebruiken in het andere gedeelte van de garage die nu dienst doet als brandhout opslag.

Maar als de mogelijkheid bestaat dan zet ik hem op zolder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.