Bouw van mijn nieuwe werkplaats

P

Pel

Guest
Dat ziet er super goed uit René, je mag je handjes dicht knijpen met een vakman zoals je vader die de kozijnen gemaakt heeft.

Groet Pel.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Het bljft toch grappig/mooi om de Nederlandse manier van metsen te zien: eerst de ramen/kozijnen, dan de stenen. "Wij" metsen eerst, en plaatsen dan de kozijnen op maat (dat is theoretisch handiger, omdat metsen niet zo nauwkeurig kan als houtwerk en omdat je zo altijd met hele of halve stenen kan uitkomen; maar het is wel trager, want het hout moet achteraf op maat gemaakt worden).

Maar mag ik nu eens iets vragen. Ik worstel er wat mee omdat de muur eigenlijk al staat: ik zie nergens een vochtkering (de zogenaamde DIBA-folie) op de foto's, behalve dan onder de kozijnen. Ligt dat aan de foto's :) (van de 'verkeerde' kant vd muur), of is er echt geen vochtkering?

Oh, en je bent toch de spouwankers niet vergeten want die zien we ook niet :).
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Allen dank voor de reacties! Het heeft even geduurd voor ik weer reageerde helaas. Maar gelukkig wel verder kunnen gaan met de bouw.

@ Pel. Dat mag ik zeker. Hij helpt ook nog eens bijna elke dag dat ik ga metselen! Zeer fijn!

@ Jimbo. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er nooit over na heb gedacht welke manier van metselen beter zou zijn. Hier hadden we toevallig de deuren en de kozijnen al. Dit kwam toevallig mooi overeen met de breedte van 5 stenen en stootvoegen. Dus zijn we van hieruit verder gaan werken. Ik had de voorkeur voor een lagenmaat van 6,5 cm en op basis hiervan hebben we de hoogte van de kozijnen bepaald en de rollaag hieronder geplaatst.
Je mag zeker iets vragen, geen probleem ;-). De folie hebben we onder de kozijnen al geplaatst, de folie aan de zijkanten van de kozijnen kunnen we plaatsen als de binnenmuur staat en begonnen wordt aan de buitenmuur. Gelukkig hebben we ook gedacht aan de spouwankers, al moet ik zeggen dat dit wel eens een laagje wordt vergeten en een laag hoger wordt geplaatst ;-)

Groet, René
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Verdere opbouw van de binnenmuur.

Na de vorig geplaatste foto's hebben we een behoorlijke slag kunnen maken.

Na zaterdag 15 april stond het er zo voor:

20170415_190207.jpg

En na tweede paasdag:

20170417_205754.jpg

20170417_205820.jpg

20170417_205809.jpg
(niet al te beste kwaliteit foto's zie ik nu)

Op woensdag 19-4 was het tijd om de metalen latei (200*100*10) boven het raam te plaatsen en weer wat verder te metselen:

IMG-20170419-WA0003.jpg

IMG-20170419-WA0009.jpg

IMG-20170419-WA0005.jpg

IMG-20170419-WA0013.jpg

Bij deze laatste foto's zijn we bijna op hoogte. Nog één laagje op bepaalde punten en dan is het tijd voor de buitenmuur.

Groet, René
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Gisteren weer een slag kunnen maken. De binnenmuur is aan drie zijden nu op hoogte.

20170429_165227.jpg

DSCN2816.jpg

Voor de linker zijkant is de bovenzijde van de bovenste laag het niveau van de verdiepingsvloer. Voor de voor en achterzijde is de hoogte bereikt waarop de vloerbalken geplaatst kunnen worden, al wachten we hier nog even mee totdat de buitenmuur ook bijna op hoogte is. Boven de beide deurkozijnen is een stuk open gelaten. Doordat de muur tussen de twee deuren vrij smal en onstabiel is, wordt er boven de twee deuren een betonnen latei gestort. Ook dit zal wachten tot het moment dat de buitenmuur op hoogte is.

Met de rechter zijde is inmiddels een begin gemaakt.

DSCN2817.jpg

Dit is de stand van zaken op dit moment. Aanstaande woensdag weer verder metselen ;-)

Groet en bedankt voor het kijken!

René
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Hoi René,
Het gaat zeker een mooi gebouw worden,
Vergeet niet de inbouwdozen voor de stopcontacten en de schakelaars.
de leidingen kunnen nu nog door de spouw lopen en je hoeft dan aan de binnenkant geen leidingen op de muur te monteren.
verder veel succes met de nieuwbouw.
groeten Christ.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
@ Christ. Dank voor je bericht. Ik zou eigenlijk gaan voor opbouw, maar ook dan is het in de spouw wegwerken van de kabels wel een stuk mooier. Heeft iemand misschien een adres waar ik spatwaterdicht inbouw of opbouw schakelmateriaal kanzverkijgen voor eengoede prijs?

@Atmoz. Dank voor je reactie. ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Spatwaterdicht inbouw materiaal heeft volgens mij een andere maat doos nodig. Vroeger toen ik nog bij een elektrotechinsche groothandel werkte had jung een serie wg 55. Dit waren rubbers waarmee je standaard ls schakelmatriaal waterdicht kon maken. Als je prijstechnisch niet te veel wil uitgeven zou ik voor gewoon wd opbouw gaan. De rest is niet courant en dus een stuk prijziger. Als het nog te krijgen is.
 
Laatst bewerkt:

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Leuk verslag!
Speciaal en leuk om te zien dat bij onze noorderburen gewerkt wordt naar het buitenschrijnwerk. :)

Veel succes met de gevelsteen!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Moet het wel spatwaterdicht zijn dan? Je bent met een spouw en isolatie aan het bouwen. In de normen is het slecht terug te vinden waar het in een schuur of garage aan moet voldoen, maar als het droog is binnen, dus geen kans op inregenen of inwaaien, dan volstaat volgens de klassieke huisinstallatie met draad door de buis. Wanneer de ruimte niet wordt verwarmd bestaat er wel kans op condens, maar daar kan ik niks over terugvinden, althans, ik heb daar niet de hele NEN1010 voor door gelezen. Wellicht dat de vonketrekkers hier op het forum daar meer over kunnen zeggen.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Forummers, ik heb dit topic toch wel een beetje verwaarloosd zie ik. Hopelijk kan ik het goedmaken met wat foto's van de vorderingen :)

Ik heb toch gekozen voor opbouw schakelmateriaal en zal hierdoor later beter de indeling van de schuur kunnen bepalen vwb de stopcontacten ed.

We waren gebleven bij het metselen van de rechterzijde, waar ik de buitenmuur eerst metselde en daarna pas de binnenmuur.

IMG-20170505-WA0001.jpg
De buitenmuur aan de rechterzijde op hoogte, binnenmuur er voor optrekken

IMG-20170507-WA0004.jpg
Rechter muur klaar.

Daarna volgt de rest van de buitenmuur.

IMG-20170510-WA0001.jpg
Eerst de voorzijde.......

IMG-20170610-WA0003.jpg
.... Daarna ook de achterzijde en de linkerzijde.

En toen was ook de buitenmuur op hoogte. Het smalle muurtje tussen de twee deurkozijnen was niet heel stevig. Om het toch de benodigde stevigheid te geven, hebben we besloten om een betonlatei te storten. De uiteinden van een deel van de vloerbalken worden hier in mee gestort.

IMG-20170621-WA0004.jpg
IMG-20170621-WA0006.jpg
Eerst de bekisting maken, beetje metaal er in.

20170624_163018.jpg

IMG-20170629-WA0000.jpg
En storten maar.

IMG-20170630-WA0002.jpg

Volgende keer de opbouw van het dak!Bekijk bijlage 66370
 
Laatst bewerkt:

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Nu alle vloerbalken zijn geplaatst en de betonlatei lekker is uitgehard, is het tijd om het spant te maken. Het geheel bestaat uit twee spantbenen die elk onderaan aan de zijkant worden geflankeert door twee vloer/trekbalken. Alles verstevigd met een aantal platen underlayment, een aantal bussen bruislijm en wat m12 draadeind.

IMG-20170630-WA0001.jpg

Dan wordt het tijd om een hulpspant te plaatsen en de eerste gordingen te plaatsen.

IMG-20170630-WA0004.jpg

En dan weer wat stenen metselen

IMG-20170708-WA0001.jpg

Wanneer de rechter zijde op hoogte is, worden de gordingen aan de linkerzijde geplaatst en ook daar opgemetseld.

IMG-20170715-WA0000.jpg

Aan de linker zijde wordt nog wel een kozijntje geplaatst voor een luik. Zo kan ik lang hout direct de zolder op steken.

20170715_121918.jpg

En nadat vervolgens de nokgordingen zijn geplaatst, is dit de stand na vandaag:

IMG-20170721-WA0009.jpg

In principe hoeven alleen nog de muurplaten geplaatst te worden alvorens de dakplaten geplaatst kunnen worden. Helaas komen die pas 23 augustus. Wel jammer dat deze zo laat komen, maar ik denk dat wij ons tot die tijd niet hoeven te vervelen ;-)

Groet, René
 
P

Pel

Guest
Slim van je René dat je een kozijn voor het luik hebt geplaatst, dat is zeker makkelijk om je hout omhoog te steken voor opslag op zolder. Het wordt zo te zien een mooie werkplaats. ik raad je aan om meer als voldoende stopcontacten te zetten om straks niet met verlengkabels en verdeeldozen te liggen klooien. Toen ik mijn werkplaats bouwde dacht ik ook voldoende stopcontacten te hebben, ik heb er onlangs 3 dubbele bij laten zetten, was het geklooi met die verlengkabels zat.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Pel, Dank je wel voor je tip. Dat zal ik zeker doen. Ik ben al druk doende de indeling te bedenken en zal naar aanleiding daarvan de stopcontacten plaatsen, met hier en daar wat extra ;-)
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Hoi René,
Wat voor luik of afscheiding ga je maken tussen de werkruimte en de zolder?
Omdaar een soort van schuifluik in te maken lijkt mij een mooie uitdaging
als dat weggewerkt kunt krijgen tussen de balklaag staat of hangt het ook nooit in de weg en boven kun je de gehele vloer benutten.
verder krijg je een mooie werkplaats.
Groeten en succes met de nieuwbouw.
Christ Oerlemans.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Christ,

Dank voor je bericht!
Ik zat te denken aan een vlizotrap. Op die manier heb ik meteen een luik en hoef ik geen ladder aan mijn vloerbalken te hangen wanneer ik deze niet gebruik.
Ik weet alleen niet of het trapgat van een vlizotrap groot genoeg zal zijn. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Groet, René
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.