Bouw van mijn nieuwe werkplaats

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Mooie werkplaats wordt het!

Wat betreft het draaien van de foto's:
Het wil misschien wel helpen als je de foto op de computer (voor het uploaden) eerst opent in Paint en deze draait zodat deze in de goede stand staat. (ook al wordt deze direct goed geopend in Paint, moet je hem nog steeds 360 graden draaien). Hierna dit bestand vanuit Paint opnieuw opslaan en dit bestand uploaden. De kans ik redelijk groot dat deze dan wel goed geüpload wordt.

Wij hebben voor de huiszolder een vlizotrap. Ik vindt deze voor in huis al redelijk zwak en te smal. Ik zal deze niet graag gebruiken in een werkplaats.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dank voor het bericht! Ik ben inmiddels van het idee van een vlizotrap afgestapt. Net wat je zegt: te smal en te onstabiel. Ik zal eerst gebruik maken van een aluminium ladder, en zal in de loop van tijd zelf een houten steekladder maken.

Inmiddels zijn we weer een aantal klusdagen verder. Nadat de punten opgetrokken waren in kalkzandsteen zijn we begonnen met de rechterpunt te voorzien van een buitenmuur. Hiervoor hebben we gebruik kunnen maken van het schuurdak van de buren, dat metselde wel zo fijn.

Bij begin...
IMG-20170721-WA0000.jpg

En klaar. Ik heb de hoogte van de muur gebaseerd op de dikte van de bestelde dakplaten.
20170726_165624.jpg

Omdat we deze muur nu ook echt kunnen afmaken, hebben we deze meteen gevoegd.
IMG-20170727-WA0000.jpg

Daarna hebben we het dak toch dicht gemaakt met dekzeilen om ook bij slecht weer wat te kunnen doen.
IMG-20170727-WA0004.jpg

IMG-20170727-WA0002.jpg

Zo kan ik ook een mooie indruk krijgen van de grootte van de zolder.
IMG-20170727-WA0006.jpg

Dan verder met de buitenmuur in de linkerpunt. Hier weer een kozijn, dus de eerste dag opmetselen tot bovenkant kozijn:
IMG-20170801-WA0000.jpg

De volgende klusdag de latei plaatsen en de punt afmaken:
IMG-20170803-WA0004.jpg

Al met al begint het einde van het metselwerk nu in zicht te komen, nu ik ook al het metselwerk tussen de vloerbalken heb gedaan. Een tijdrovende klus, maar het door laten lopen van de stootvoegen maakt het wel net even af.
IMG-20170805-WA0000.jpg

Alleen de rollaag onder de buitendeur kozijnen moeten nog gemetseld worden en dan is het metselwerk (eindelijk) klaar :D

Nu volgt het voegen van al die vierkantemeters metselwerk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet echt naar uitkijk, maar het maakt het metselwerk wel mooi.

Volgende keer meer!

Groet, René
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
René, heb je niet de mogelijkheid op een stalen ladder tegen de muur te maken, neemt weinig tot bijna geen plaats in en je hebt de hele zolder ruimte tot je beschikking. Gewoon twee hoekijzers tegen de muur, en daar pijpen tegen aangelast als ladder, daar boven het luik, was zomaar een ingeving?

Groet Pel.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Pel, Dank voor je bericht. Naar aanleiding van je berichtje heb ik er even over nagedacht. Lijkt wel een mooi idee ;-)
Maar ik heb het gat voor het luik niet totaan de wand gemaakt en ik ben dan ook bang dat je last hebt van het schuine dak wat meteen begint vanaf de verdiepingsvloer. Ik zal daarom toch een steekladder oid moeten gebruiken.

Groet, René
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Neem een schuifladder, die kan je verticaal opbergen tegen de muur en toch heb je aan de bovenzijde voldoende uitsteek om goed te kunnen overstappen.
Gewoon zelf maken van hout.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dak

Tjongejonge, alweer bijna twee maanden geleden dat ik een update heb geplaatst. :(
Er gaat toch erg veel vrije tijd zitten in het bouwen van zo'n gebouw merk ik :rolleyes:

Maar bij deze een nieuwe update. Nadat de dakconstructie klaar was hebben we even moeten wachten op de dakplaten. Helaas viel de productie net in de bouwvak, waardoor deze een langere levertijd hadden dan gehoopt. In de tussentijd hebben we ons wel kunnen vermaken met voegen en andere werkzaamheden, maar dekzeilen zijn toch niet optimaal en de dag nadat de dakplaten waren gearriveerd, hebben we ze op hun plek gelegd.

IMG-20170822-WA0000.jpg
Netjes op de stoep voor ons huis afgeleverd.

IMG-20170824-WA0000.jpg
We zijn begonnen met het plaatsen van de platen aan de achterzijde. Gezien de beperkte ruimte is het daar ook lastig foto's nemen, vandaar de eerste foto met de hele achterzijde al voorzien van dakplaten.

IMG-20170824-WA0001.jpg
Een begin gemaakt met de voorzijde. Door het makkelijke plaatsen van de panelen gaat het bijzonder snel.

IMG-20170824-WA0002.jpg

IMG-20170824-WA0003.jpg
Isobouw platen worden met een houten plank aan de kopse kant geleverd vanaf 3.64m. Helaas is het dak van de werkplaats ongeveer 3.40m en wilde ik toch graag de uitvoering met hout aan de kopse kant. Dus alle platen met de hand op maat gemaakt.

20170824_164523.jpg
Dan is het dak dicht en kan er een begin gemaakt worden met het plaatsen van de panlatten.

IMG-20170825-WA0003.jpg
En als die allemaal geplaatst zijn, kan er een begin gemaakt worden met de dakpannen.

IMG-20170902-WA0020.jpg

IMG-20170902-WA0018.jpg

Het dak ligt nog niet helemaal dicht in verband met voegen en het plaatsen van de dakgoten.

Grt. René
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Voegen en Afwerking

De klussen beginnen nu een beetje door elkaar te lopen. Doordat het dak er op zit, kan ik buiten werken als het mooi weer is en binnen werken wanneer het regent.

Het voegen is veel tijd in gaan zitten, maar is nu zowel buiten als binnen helemaal klaar.

20170923_161446.jpg

20170923_161506.jpg

20171014_154641.jpg

IMG-20170831-WA0000.jpg

Ook zijn we bezig geweest met het plaatsen van de zinken dakgoten.

20171012_184751.jpg
Nu de dakgoten zijn geplaatst en de muren zijn gevoegd, kunnen ook de laatste dakpannen worden geplaatst.

20171014_153647.jpg
Alles netjes aangesloten, laat het nu maar regenen :rolleyes:


Inmiddels is ook de tussenwand geplaatst. Ik heb heel lang gedacht dit te maken van 4*7's en underlayment, maar ik kon hier in de buurt reststukken overnemen van een energieneutrale woning. Het gaat om platen verlijmd scandinavisch vuren van 90 mm dik in verschillende afmetingen. Ik heb de platen bij de koop naast elkaar gelegd om tot de gewenste totale afmeting te komen.

20170505_102603.jpg

Het plaatsen van deze tussenwand was nog wel een dingetje, aangezien ze loeizwaar zijn. Om de platen onderling te koppelen hebben we er groeven in gezaagd/gefreesd en gebruik gemaakt van veren van steigenplanken. Om de platen aan de vloer te bevestigen hebben we een regel op de vloer gemaakt en een sponning in de wandpanelen.

IMG-20170916-WA0002.jpg

De panelen waren helaas niet lang genoeg om de gehele hoogte te overspannen. We hebben gekozen om er een paneel liggend op te monteren en deze te verbinden met de vloerbalken dmv draadeind en bruislijm. Op deze wijze is de tussenwand ook een dragende wand geworden en kan ik zwaar materiaal gerust op de verdiepingsvloer leggen.

IMG-20170928-WA0000.jpg

Toch nog een beetje houtbewerking in dit project ;-)

Nu dit klaar is wordt het tijd voor verder afwerking en schilderen..... veeel schilderen..... :rolleyes:

Grt. René
 
P

Pel

Guest
Prachtige werkplaats René, het is allemaal vakwerk wat je geleverd hebt, ook het voegwerk had een beroepsmatige voeger m.i. echt niet beter gedaan. Ik moest er wel om lachen dat je typte "veren van steigerplanken" maar als de platen 9 dik zijn heb je die wel nodig.:D

Groet Pel.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dank voor de reacties!

Ik moet er wel bij zeggen dat het beste voegwerk aan onze zichtzijde zit ;-)

Die veren van 3 cm dik waren zeker nodig :)

Ik ben nu steeds over de verlichting van de werkplaats aan het brainstormen. Ik denk dat ik ga voor ledpanelen met een afmeting van 30*120 cm. Ik kan alleen niet goed bepalen voor welke lichtkleur ik zal gaan; 4000 of 6000. Ik heb al veel gelezen op het forum, maar kan er niet goed achter komen welke kleur het beste zal zijn voor houtbewerking. Ik neig zelf naar 6000.
Heeft iemand van jullie misschien ook 6000 hangen? En wat zijn jullie bevindingen?

Groet, René
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.