Bouw van mijn nieuwe werkplaats

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Goedenavond medeforummers.

Sinds begin februari ben ik samen met mijn vader en mijn broer bezig aan de bouw van mijn nieuwe werkplaats. En omdat we op het forum houden van fotoverslagen ( ik wel iig :eek: ) zal ik hier een verslag proberen bij te houden. Het heeft tijdens de bouw niet altijd te maken met houtbewerking, maar hopelijk voegt het iets toe aan het forum en kan ik leren van jullie op en aanmerkingen.

Eerst een beetje voorbereiding. Op dit moment klus ik op zolder van ons hoekhuis. Een grote draaibank, werkbank en een lintzaag vullen de ruimte waar ik kan staan en de ruimte waar het afschot van het dak te laag is ( 2/3 van het opp) ligt hout opgeslagen. Nu we het huis gekocht hebben, is er mogelijkheid om van de zolder een extra slaapkamer te maken en voor mijzelf een mooie, maar bescheiden hobbyruimte te creëren.
In onze achtertuin stond tot afgelopen februari een schuur. De schuur had een afmeting van 5 meter diep en 2 meter breed. Net groot genoeg voor een fietsenschuur en voor , hoe kan het ook anders, wat houtopslag.

20160806_130300.jpg
De achtertuin voor het begin van het project. Rechts is de oude fietsenschuur te zien.

Om de bouw goed voor te bereiden heb ik een aantal tekeningen gemaakt. Je ziet dat tekenen niet helemaal mijn ding is, maar het geeft weer wat de bedoeling is. Met deze tekeningen ben ik bij de gemeente geweest en heb al mijn plannen doorgenomen. Omdat ik mij ingelezen heb in de eisen van een vergunningsvrije bouw en de plannen hierop heb afgestemd, vallen alle plannen binnen het vergunningsvrije gebied.

20170411_201122_resized.jpg
Op de linker tekening is de oude situatie geschetst. Op de rechter schets is de toekomstige situatie weergegeven. Ook zijn hier de toekomstige leidingen aangegeven.

20170411_200859_resized.jpg
En zo moet het gebouw er uit komen te zien vanuit ons huis gezien. Het gebouw wordt 7.76m breed (maat dakpannen) en 5.00m diep. De hoogte van het gebouw zal in de punt 5.00 meter boven 0-peil zijn.
Ik heb gekozen voor twee deuren en een raam. De linker deur zal toegang bieden tot een met een muur afgescheiden deel wat zal dienen als fietsenschuur. De rechterdeur biedt toegang tot mijn werkplaats. Er zal een zolder op het gebouw geplaatst worden, waar ik mijn hout kan opslaan. De zolder zal het gehele oppervlak van het gebouw beslaan.

20170411_201002_resized.jpg
Hier een ruwe schets van een dwarsdoorsnede van het gebouw. Dit is een tekening die gemaakt is voorafgaand aan de bouw, hier staat niet alles helemaal juist afgebeeld, maar het geeft een indruk van de plannen.

Bouwmaterialen:
De schuur zal opgetrokken worden uit baksteen met een spouwmuur. Voor de binnenmuur gebruik ik waalformaat kalkzandstenen, voor de buitenmuur waalformaat metselstenen. De spouw is 12 cm breed, waar ik tien centimeter dik Rockwool in zal plaatsen voor isolatie. De vloerbalken zullen c24 vuren zijn met een kopmaat 250*75mm. Voor het dak zal ik gebruik maken van Isobouw platen en het geheel zal een pannendak krijgen.

Dat waren in het heel kort de voorbereidingen. Ik ben wel benieuwd of dit interessant gevonden wordt op dit forum.
Volgende keer zal ik verslag doen van de sloop van de schuur en het grondwerk.

Bouwgroet, René
 
P

Pel

Guest
Dit is zeker interessant, zo te zien gebruik je de volle breedte van de tuin, en aan een kant fietsenhok omdat ik twee deuren zie getekend, stippellijn voor het scheidingsmuurtje?

GroetPel.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Erg leuk, hou ik in de gaten. De scheidingsmuur maak je die van steen of een houte, verplaatsbare, wand. Het laatste lijkt me handig als er minder fietsen zijn en een grotere klus:)
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Altijd leuk, ga ik met plezier volgen :)
Zo is dat.

Rene, hoe geraak je nog tussen tuinhuis en achterzijde perceel? (Als ik het plan goed lees zit daar nog een strook(je), en dat moet ook denk ik, anders zou je dakgoot over de perceelsgrens hangen. In B zou dat niet mogen, voor NL weet ik het uiteraard niet :) ).

Wat betreft de fietsenstalling: weet je al hoe je de fietsen gaat stallen? (Wat een domme vraag stelt die Jimbo nu weer!?). De ruimte wordt nl 2 bij 5, en je moet binnen langs de korte zijde. Ga je de fietsen dan schuin parkeren in de linkerzijde vh hok? Of met haken aan het plafond? Hoe veel fietsen moeten er uberhaupt in passen?

Ik zal mss toelichten waarom ik dit zo belangrijk vind :D (los vh gegeven dat je wel al eens moet nadenken over de praktische kant van fietsen binnen/buiten krijgen): ik zie dat je de deur "naast" de rechtermuur hebt ontworpen. Dat betekent naar de toekomst toe dat je aan de rechterwand nooit een kast/schap zal kunnen zetten (of toch niet tot tegen de "voorgevel"). Je verliest ruim een vierkante meter aan circulatieruimte. Met de deur gecentreerd heb je links en rechts 50cm tot tegen de voorgevel, maar dat wordt dan mss weer moeilijk(er) met de fietsen.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Leuk al die enthousiaste berichten! Ik zal jullie op hoogte houden van de vorderingen.

@ Pel. Inderdaad, die stippellijn is de plek waar de scheiding zal komen tussen fietsenschuur en werkplaats. Maar stiekem heb ik de muur al iets verplaatst naar de linker deur toe ;-)

@ Walters. Ik weet nog niet helemaal waar ik de muur van zal maken. Al zal ik echt streven naar minder fietsen en meer ruimte voor de werkplaats ;-)

@ Jimbo. Leuk dat je mee wilt denken! De linker en rechter strook op de tekeningen op de tweede foto is een pad die we in eigendom hebben, maar waar recht van overpad op rust voor een aantal omwonenden. Deze stroken vallen nog onder ons eigendom, en na vraag bij de gemeente, weet ik dat ik de dakgoot daar boven uit mag laten steken, op voorwaarde dat de buren er gemakkelijk langs kunnen.
Die vraag over de plek van de fietsen vind ik helemaal niet dom! Domme vragen bestaat niet en stiekum heb ik al een spelletje tetris gespeeld met de fietsen en de kliko's, die er ook in komen te staan. De kliko's komen, vanuit de deur gezien, tegen de achterwand, de fietsen komen er voor te staan, naast elkaar. Op dit moment hebben we twee fietsen en de fiets van onze dochter zal er op termijn ook bij komen te staan. Deze indeling is niet helemaal optimaal, maar na lang nadenken hebben we toch hiervoor gekozen. De deur uit het midden van de ruimte tussen de linker zijwand en de tussenmuur is ook met reden gedaan. Ik zou graag in de toekomst de mogelijkheid hebben om in deze fietsenschuur een (gezaagde) boom te laten drogen. Die zou dan mooi links van de deur kunnen liggen.

Ik zal de volgende update straks plaatsen.

Groet, René
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Sloop van de oude schuur.

Om ruimte te creëren voor de bouwplannen is het nodig de oude schuur te slopen. Deze schuur is geschakeld met de schuur van de buren, die hun huis huren van de woningbouwvereniging. Ik heb contact opgenomen met de woningbouwvereniging en na overleg is toestemming verleent om onze schuur er af te slijpen en te slopen. Dat hebben we dan ook maar gedaan ;-)

Meteen de tuin ook maar gesloopt en een begin gemaakt met de schuur. Hier is ook te zien dat de schuur van de buren er tegenaan staat.
IMG-20170209-WA0010.jpg

Omdat niemand mij kon vertellen of de golfplaten asbest bevatten, heb ik een testje laten doen. Geen asbest gevonden, dus maar met de slijptol er tegenaan.
IMG-20170211-WA0007.jpg

Na het dak volgde de muur, wat ik wel weer leuk vond om te doen.
IMG-20170211-WA0005.jpg

Voor zo'n klein enkelsteens schuurtje zat er een flinke betonplaat onder. Door een gehuurde boorhamer konden we een heel eind komen, maar de laatste vorstrand kregen we niet kapot. Toen maar het idee opgevat om er naast een diepe sleuf te graven en de vorstrand daar in te laten vallen. Zo zijn we daar ook weer mooi vanaf ;-) (op het moment van sloop, wist ik al hoe diep de vorstrand moest zakken om er later geen last mee te krijgen)
IMG-20170211-WA0011.jpg

Na de sloop en de opruimwerkzaamheden ziet het geheel er als volgt uit.
IMG-20170218-WA0001.jpg

Volgende keer het grondwerk.

Groet, René
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Bouwmaterialen:
De schuur zal opgetrokken worden uit baksteen met een spouwmuur. Voor de binnenmuur gebruik ik waalformaat kalkzandstenen, voor de buitenmuur waalformaat metselstenen.

Waarom gebruik je voor de binnenmuur waalformaat stenen?
Het werkt veel makkelijker en sneller om met kalkzandsteen lijmblokken te werken. Heb je gelijk een redelijk nette gladde muur, die je maar met een dun laagje gips hoeft af te smeren om 'm gelijk strak te hebben.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dank voor je bericht. Ik heb er wel naar gekeken en over nagedacht. Het gemak is inderdaad groter, maar ze waren voor mij duurder dan waalformaat kalkzandstenen. Daarbij komt de lintvoeg van deze stenen overeen met de lintvoegen van de buitenmuur, waardoor ik gebruik kan maken van simpele spouwankers die ik tijdens het metselen van de binnenmuur gewoon kan neerleggen in de specie.

De binnenmuur zal ik net zoals de buitenmuur voegen, waardoor deze muur ook prima oogt.

Groet, René
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Grondwerk en Beton

Nadat de sloop was afgerond kon ik verder met de voorbereidingen voor de bouw en werd het tijd voor het grondwerk. Iets waar ik heel erg naar heb uitgekeken. :rolleyes:

Om de kwaliteit van de bodem te kunnen beoordelen heb ik een gat gegraven totdat ik een laag gele grond zou tegenkomen. Maar na 150 cm diep te hebben gegraven en niets dan zachte grond en klei te zijn tegengekomen, heb ik het maar opgegeven. Nu heb ik niet veel verstand van grondlagen, maar ik weet wel dat je op klei niet zomaar kan bouwen. Dat was dus een flinke tegenvaller. Voor advies heb ik een constructeursbedrijf in de arm genomen.

Zij hebben een handsondering uitgevoerd om de kwaliteit van de bodem te beoordelen. Helaas bleek de bodem inderdaad niet heel stabiel en werd mij geadviseerd om de vorstrand en de betonvloer in 1 keer te storten. De betonvloer dient 15 cm dik te worden en de vorstrand zou een maat moeten hebben van 65 cm hoog en 30 cm breed. De 65 cm hoog is inclusief de 15 centimeter van de betonvloer. Verder dient er onder de betonvloer 20 cm grondverbetering toegepast te worden en onder de vorstrand 70 centimeter grondverbetering. Dit houdt in dat de zwarte grond verwijderd wordt en op die plek ophoogzand wordt geplaatst. Dit wordt vervolgens aangetrild in meerdere lagen zodat een stevige basis voor het beton wordt gevormd. Verder heeft de constructeur een ontwerp voor het betonstaal gemaakt.

De hoeveelheid grond die verzet diende te worden was een flinke tegenvaller. In totaal ging het om het afvoeren van 45 m3 zwarte grond en het aanvoeren van 20 m3 ophoogzand. Ik zag mij dit nog niet doen met een kruiwagentje en het plaatsen van een container in de achtertuin was geen optie vanwege de beperkte toegang tot de achtertuin, dus heb ik deze klus uitbesteedt.

Begin februari zijn de grondwerkers begonnen met de klus.

IMG-20170211-WA0003.jpg

IMG-20170211-WA0002.jpg

IMG-20170211-WA0005.jpg

IMG-20170211-WA0007.jpg

De mannen zouden de klus in twee dagen klaren, maar door het verschrikkelijk slechte weer is er meer tijd in gaan zitten. Wel is de klus naar tevredenheid afgerond en was het tijd om te beginnen met de bekisting

IMG-20170225-WA0011.jpg

De bekisting is uitgevoerd in steigerplanken en 4*7 balken als piketten. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om pvc, kabels en leidingen te leggen voor drinkwater toevoer, waterafvoer, 220v, 380v en gas.

20170304_145537.jpg

Mijn broer kan goed lassen en heeft het maken van de betonstaal korven op zich genomen. Een grote klus, maar het is goed gelukt.

20170304_145539.jpg

Met alle staal (700 kilo) op zijn plek zag het geheel er zo uit:

IMG-20170307-WA0000.jpg

IMG-20170311-WA0004.jpg

Het beton (10m3) is gestort door middel van een betonpomp.

IMG-20170315-WA0003.jpg

IMG-20170315-WA0015.jpg

En al snel was de betonvloer gereed

IMG-20170315-WA0028.jpg

Volgende keer het begin van de opbouw!

Groet, René
 
P

Pel

Guest
Tjonge tjonge, dan hebben wij het hier in Limburg toch een stuk makkelijker, en een stuk goedkoper uit. Als we hier op de meeste plaatsen ± 30 cm die de grond in gaan, zit je al op de gele vaste grond.

Groet Pel.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
@ Pel. Jaloers! ;) Het was even een tegenvaller inderdaad, maar we gaan met goeie moed verder met de bouw, eindelijk de grond uit !
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Eerste Opbouw.

Wellicht een beetje vreemd, maar de opbouw van dit project begint bij het maken van kozijnen voor de twee buitendeuren. Via marktplaats ben ik terecht gekomen bij een zaak in de buurt waar ze tweedehands bouwmaterialen verhandelen. Voor niet te veel geld heb ik daar twee hardhouten, loeizware voordeuren kunnen ophalen. Door de wat incourante maat, 1,02m bij 2,10 waren de deuren zo goedkoop. Mijn vader heeft de kozijnen voor deze deuren gemaakt en geverfd.

20170114_104138.jpg
De stukken hout waar het de kozijnen van worden gemaakt; oa Iroko en Meranti.

Ook een iets ouder stukje hout:
20170114_113333.jpg
20170114_113337.jpg

Tijdens het zagen kwamen we de spanning van het hout tegen
20170114_110519.jpg

Helaas van het maken zelf niet veel foto's, maar het eindresultaat mag er zijn
20170303_203113.jpg

Omdat ik mij moet houden aan de max 5m hoogte boven peil van het gebouw, heb ik er voor gekozen om het hele gebouw 15 centimeter te laten zakken. Hier heb ik uiteraard al rekening mee gehouden bij het storten van het beton. Gevolg is wel dat de kozijnen van de deuren op een gemetselde rollaag geplaatst zullen worden. Hier zijn wij dan ook mee begonnen, uiteraard na het stellen van de metselprofielen.

IMG-20170405-WA0000.jpg

Daarna het plaatsen van de kozijnen

IMG-20170406-WA0002.jpg

en daarna begint het metselen. Alhoewel ik nog nooit gemetseld heb, ben ik vol goede moed begonnen.

IMG-20170316-WA0013.jpg

20170406_182230.jpg

20170408_172053.jpg

De laatste foto is de stand van zaken op 8-4. We zijn inmiddels verder, maar dat bewaar ik voor de volgende update ;-)

Groet, René
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.