Zelf kist maken voor electrisch gereedschap

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ja, van de totaal drie kistjes die ik heb gemaakt is de laatste het best gelukt, maar de laatste plaat 6mm multiplex van KARWEI was niet voor niets licht gewicht; er zaten grote legen plekken tussen de deklagen, die ik zo goed mogelijk heb gevuld.
Ik moet even kijken of ik nog wat meer fotos kan viinden.
Ik heb al wel gemerkt dat ze handgrepen die ik had gemonteerd niet werken, omdat de kistje niet kunnen worden gestapeld. De de sluitin van een uieinkistje die ik heb aangepast werkt, maar misschien was een ander model beter geweest.
De versteviging van de hoeken met een vierkant houtje en het inlijmen van een strook voor het scharnier maken het geheel stijver.


Maar ik ben onder de streep tevreden en maak en misschien nog twee.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Nog even een paar fotos en wat opmerkingen
- waar pianoscharnier zitten heb ik e.e.a achteraf / na doorzagen versterkt met stroken multiplex. Is iets meer werk, maar minder gevoelig voor fouten.
- versteviging van de hoeken lijm ik er waarschijnlijk vooraf in, en niet achteraf
- sluiting werkt alleen met splitpen ter borging, anders gaat de sluiting steeds open;
- inslagmoeren werken goed, misschien ga ik alleen een stuk touw gebruiken. Zoals de maten nu zijn past er precies de kartonnen insert van de GKS190 in. In twee zitten de haakse slijper en multitool en de derde heeft mijn zoontje in gebruik:)
- voor de netheid moeten ze aan de buintenkant nog blauw worden.WP_20170804_12_19_34_Pro.jpgWP_20170804_12_20_38_Pro.jpgWP_20170804_12_20_47_Pro.jpgWP_20170804_12_20_54_Pro.jpgWP_20170804_12_20_57_Pro.jpg

Kistjes hebben compleet net 10E gekost voor hout en ijzerwaren.
 

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
Was er geen andere mogelijkheid om de piano scharnier weg te werken? Een dubbele lat oid aan de binnenkant? wordt de afwerking altijd net wat mooier van ;)
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Was er geen andere mogelijkheid om de piano scharnier weg te werken? Een dubbele lat oid aan de binnenkant? wordt de afwerking altijd net wat mooier van ;)

Om die scharnier netjes weg te werken had ik inderdaad niet voldoende dikte, in plaats van een dubbele lat had ik ook een strook 18mm multiplex kunnen gebruiken. Dan had de kartonnen binnendoos van de cirkelzaag waarschijnlijk niet goed gepast.
Al doende leert men zal ik maar zeggen:) Alledrie de kistjes zijn verschillend en elke keer weer een beetje beter

Uiteindelijk niet gedaan bij deze, maar is het overwegen waard bij een volgende kist, ik heb nog genoeg Scharnier liggen:)
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Handige kist mk23 :)


Was er geen andere mogelijkheid om de piano scharnier weg te werken? Een dubbele lat oid aan de binnenkant? wordt de afwerking altijd net wat mooier van ;)

Hoe werkt dat precies dan? Kan dat scharnier dan nog goed scharnieren? Ik bedoel: het scharnierpunt moet toch altijd buiten de kist liggen? Tenzij je met scheve (45 graden) randen gaat werken natuurlijk...
Of bedoel je het anders dan ik het begrijp? :p

Met vr gr,

Atmoz
 

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
Aan de binnenkant een dubbele lat om voldoende vlees te krijgen om t scharnier te monteren, uiteraard zelfde bij de deksel, welke ook even +- 2 mm ingezaagt dient te worden.


MK23 snapt m :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.