Zelf kist maken voor electrisch gereedschap

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Een deel van mijn powettools is zonder doos geleverd en iik wil dus een viertal dozen maken zodat ik alles netjest opgeborgen heb. Vanavond in het vliegtug uitslagen lopen schetsen en de stukken zo slim mogelijk uit 61x122 platen multiplex gehaald.
Ik vraag me echrter nu af of de 6,5mm plex die ik heb gehaald niet net te licht is. De hoeken zal ik inwendig al versterken met 18x18 multiplex en waar de scharnieren komen zal ik ook tweede laag moetten aanbrengen anders hebben de schroeven te weinig vlees om zch vast te bijten. Idem voor handvaten.
Iemand nog tips?
Ik was niet van plan om een houten systainer te gaan bouwen, maar een rechrt toe rechtaan houten kist.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
ik weet wel niet hoe groot je dozen zijn maar als je de hoeken in zwaluwstaart of vinger verlijmd heb je geen versterking nodig volgens mij
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Globale maten zijn: voor de grote dozen 30x30x25 en de kleine zijn 30/40x12x12. Ik heb gekeken naar een zwaluwstaart mal, maar met 6mm heb je niet heel veel dikte, door die 18x18 blokken hoop ik schranken ook tegen te gaan.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
IMG_7072.jpgIMG_7073.jpg

Ja, lang geleden begonnen als werkvoorbereider:) en heb me de vijf P's goed ingepeperd gekregen. Proper Preparation Prevents Poor Performance

Heb uurtje lopen schetsen en zag dat ik bij de dikte van het hout nog een beetje moet aanpassen omdat de nominale dikte 6.5 is en geen 6mm:)
Met deze schetsen kan ik het hout ook nog makkelijk grof op maat laten zagen bij de bouwmarkt.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Ik sluit mij bij Fons aan.
Als je de randen en hoeken verstevigd moet dat sterk genoeg zijn.
Als het niet zo blijkt te zijn, kan je altijd nog stevigere dozen maken.
6,5mm dik multiplex is niet zo duur en de scharnieren en sluiting kan je over zetten.

Ben benieuwd naar het eind resultaat
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Waarom zou je eigenlijk 18mm multiplex in de hoeken doen, en niet bijvoorbeeld een afgeschuind 18mm vuren latje?
als je multiplex in een hoek doet heb je een gladde en een kopse kant die minder goed verlijmt, denk ik.
Aangezien de koffer vrij klein is vermoed ik dat 4mm ook makkelijk te doen is trouwens.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
@Charel90: Dat zijn handige kistjes, vergelijkbaar met wat ik will maken. Alleen will ik ze kunnen afsluiten om mee te kunnen nemen en om te zorgen dat onze zoon er nu en later niet makkelijk bij kan.
Vorige week was het een hamer tegen zijn voorhoofd en dat vind ik wel genoeg.

Waarom zou je eigenlijk 18mm multiplex in de hoeken doen, en niet bijvoorbeeld een afgeschuind 18mm vuren latje?
als je multiplex in een hoek doet heb je een gladde en een kopse kant die minder goed verlijmt, denk ik.
Aangezien de koffer vrij klein is vermoed ik dat 4mm ook makkelijk te doen is trouwens.

Ik heb nog twee stroken 18mm multiplex liggen waar ik vierkante strips van wilde zagen. Ik kan de cirkelzaag ook gewoon onder 45graden zetten en dan zo met afgeschuinde latten de hoeken verstevigen.
Een stuk vuren kan natuurlijk ook worden verzaagd, waarschijnlijk zelfs bij de bouwmarkt of gewoon zo kopen.
Een voordeel van een blok is wel dat je daar (van twee kanten) een langere spijker of schroef kunt plaatsen.

@kclemen: ik heb A) geen tafelcirkelzaag, freestafel etc om alles mooi op maat te krijgen B) door de weeks geen tijd en C) in de weekeinden heb ik nog een gezin waar ik tijd mee door breng:)
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
@kclemen: ik heb A) geen tafelcirkelzaag, freestafel etc om alles mooi op maat te krijgen B) door de weeks geen tijd en C) in de weekeinden heb ik nog een gezin waar ik tijd mee door breng:)

Kon het toch proberen om een mooi fotoverslag van jouw hand te kunnen verkrijgen ;) Maar begrijp je standpunten.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Kon het toch proberen om een mooi fotoverslag van jouw hand te kunnen verkrijgen ;) Maar begrijp je standpunten.

Als ik het niet vergeet zal ik van het maken wel wat foto's maken. Ben de Systainer Video al meermaals tegengekomen op YT, het maken van een simpel kistje voor je gereedschap daarentagen is waarschijnlijk niet zo interessant als een systainer of zaagmallen.

Het puzzelen vond ik bijna net zo leuk als het maken van de kist:)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Als ik het niet vergeet zal ik van het maken wel wat foto's maken. Ben de Systainer Video al meermaals tegengekomen op YT, het maken van een simpel kistje voor je gereedschap daarentagen is waarschijnlijk niet zo interessant als een systainer of zaagmallen.
?
Het puzzelen vond ik bijna net zo leuk als het maken van de kist:)


- - - Updated - - -

Als ik het niet vergeet zal ik van het maken wel wat foto's maken. Ben de Systainer Video al meermaals tegengekomen op YT, het maken van een simpel kistje voor je gereedschap daarentagen is waarschijnlijk niet zo interessant als een systainer of zaagmallen.
?
Het puzzelen vond ik bijna net zo leuk als het maken van de kist:)

Eerste fotos
1 - eerste geleider gemaakt voor cirkelzaag
2 - hout gezaagd, viel me nee
20170415_074053436_iOS.jpg20170402_180404289_iOS.jpg20170415_195855582_iOS.jpg20170415_201454284_iOS.jpg

3 - zijkanten in elkaar gelijmd
Eerste bevindingen
- 6mm is lastig werken
- hoekstaal met spanband gaat goed
- hoekje met klemmen werkt niet lekker
- op maat zagen is lastig met cirkelzaag. Tafelcirkelzaag of bouwmarkt is waarschijnlijk betere keuze

Update volgt volgende week, hoop ik����
 
Laatst bewerkt:

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ziet er al zeer netjes uit. Gebruiken wat je voor handen hebt komt me bekend voor.
Kleine tip indien je met spanbanden werkt om een vierkant object te spannen: Zaag je een cirkel uit van diameter 20-25cm. zaag in het midden een vierkant uit van 8 op 8 cm. Deel het overgebleven deel nu op in 4 gelijke stukken. Op deze manier kan je mooi een spanband rond je werkstuk spannen.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ziet er al zeer netjes uit. Gebruiken wat je voor handen hebt komt me bekend voor.
Kleine tip indien je met spanbanden werkt om een vierkant object te spannen: Zaag je een cirkel uit van diameter 20-25cm. zaag in het midden een vierkant uit van 8 op 8 cm. Deel het overgebleven deel nu op in 4 gelijke stukken. Op deze manier kan je mooi een spanband rond je werkstuk spannen.
Mooie tip
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ziet er al zeer netjes uit. Gebruiken wat je voor handen hebt komt me bekend voor.
Kleine tip indien je met spanbanden werkt om een vierkant object te spannen: Zaag je een cirkel uit van diameter 20-25cm. zaag in het midden een vierkant uit van 8 op 8 cm. Deel het overgebleven deel nu op in 4 gelijke stukken. Op deze manier kan je mooi een spanband rond je werkstuk spannen.

Dank je voor je tip, ben vanmiddag zelf met iets anders aan de slag gegaan

20170416_blokjes.jpg

Ik heb een stuk afval 18mm multiplex in stroken gezaagd en daar deze hoekstukken van gemaakt. Misschien nog een inkeping erin frezen zodat de spanband niet weg glijdt, Maar het werkt:

20170416_201028173_iOS.jpg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dit is de eerste geworden. Nog geen idee wat ik ermee ga doen:) bodem en deksel zitten er nu op en het past nog aardig ook.
Ik heb met de bodem als referentie van de bovenkant 2cm afgezaag zodat dat boven en onderkant recht zijn.

20170416_201237428_iOS.jpg


20170416_201244783_iOS.jpg

De bruislijm heb ik weg kunnen schuren en waarom het multiplex daar zo uitgebroken is? Geen idee. Ik dacht dat het blad beschadigd was omdat ik net de bovenkant van het frame van de workmate had geraakt, maar bij alle andere stukken is het goed gegaan.
Volgende vraag is hoe ik het deksel ga bevestigen. Zelfs met een tweede strook 6,5mm plex heb ik maar 13mm dikte om een piano Scharnier o.i.d. te bevestigen en ik will ook iets van een sluiting erop maken.

Volgende kistje wordt wat rechthoekige zodat mijn cirkelzaag erin past.
 

Bijlagen

  • 20170415_201454284_iOS.jpg
    20170415_201454284_iOS.jpg
    102,5 KB · Weergaven: 467

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Vanavond had ik wat Me time nodig:) Dus toen onze zoon eindelijk op bed was ben ik de Garage in gedoken en heb een tweede kist met aangepast ontwerp gemaakt.
Na mijn geknoei met maten heb ik het dit keer simpeler gehouden. Niet alleen maatvoering maar ook beter in elkaar te zetten omdat ik nu tegen de bodem liet klemmen. In twee uurtjes alles gezaagd en gelijmd. Was heerlijk ontspannend om te doen.


03.jpg
06.jpg
08.jpg
eind.jpg

Het eerste kistje heb ik ook open gezaagd en de zaagsnedes kwamen elkaar tegen:)
Morgen hopelijk alles doorzagen en twee stroken inlijmen zodat de (piano)scharnieren beter vast geschroefd kunnen worden.
 

Bijlagen

  • begin.jpg
    begin.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 378

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.