Restauratie Kity 635

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je hebt natuurlijk alles gespoten dus je hebt geen enkele referentie meer nu je het bed monteert.
Je hebt in ieder geval een meetklok nodig om te zorgen dat je bed over de hele breedte gelijk ligt met je as.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Goed bezig!

Wat ook wat extra aandacht vraagt is het plastic vliegwiel. Doordat de 2 aanvoer assen van de vandikte iets heen en weer kunnen bewegen, kan het gebeuren dat de ketting tegen dit vliegwiel aanloopt.

Ik heb het idee dat het heen en weer bewegen niet de bedoeling is. Is daar niet iets verkeerd gemonteerd?

Het afstellen van de vandiktebed ben ik ook in geinteresseerd. Bij mij zit er een ietsiepietsie verschil in. Hoe meet je dat (met een meetklok) en hoe stel je de draadeindpoten in?
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Met heen en weer bewegen bedoel ik dat de 2 rollen zich parallel aan de beitel as heen en weer bewegen. Dus niet naar de beitels toe maar naar links en rechts (als je haaks er op kijkt).
Volgens mij is dat geen probleem maar ik denk ook dat dat wel minder wordt wanneer er meer onderdelen gemonteerd zijn. Dan wordt het geheel veel stijver. Wellicht is de beweging er dan helemaal uit. Ik heb in ieder geval niet de indruk dat in tijdens de montage van dit gedeelte iets ben vergeten.
Ik hoop dat, als alles gemonteerd is, ook die speling minder/weg is, zodat de ketting niet meer tegen het vliegwiel aan komt.

Zodra ik met het afstellen van alles begin zal ik dat ook hier posten :) Daar zullen geheid van mijn kant vragen over komen!
 
Laatst bewerkt:

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Vanochtend heb ik alle onderdelen weer er op gezet. De dingen die nog versteld moeten worden zitten nog niet vast, zoals oa de tafels. Ik kon het ook niet laten een test opstelling te maken (met het in acht nemen van de nodige veiligheidsmaatregelen natuurlijk) :p gelukkig draait alles soepel!
IMG_20170427_112045.jpg
IMG_20170427_112053.jpg
IMG_20170427_112101.jpg
IMG_20170427_112821.jpg
IMG_20170427_115015.jpg

Alleen de aandrijfriem van de motor naar de beitel as heeft denk ik ook z'n beste tijd gehad.
Daarnaast is het probleem dat de ketting tegen het plastic vliegwiel aanloopt ook niet meer aanwezig wanneer alle onderdelen gemonteerd zijn. Ten aanzien van de speling van de aanvoer- en uitvoer rollen van het vandikte gedeelte moet ik nog even kijken hoe zich dit houdt. Is er iemand die ook een kity heeft en eens wil kijken in hoeverre dat gedeelte bij hen beweegbaar is?
 
Laatst bewerkt:

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
tip: als je alleen de schaaf hebt van Kity kan je ook je motor ondersteboven onder de tafel zetten en een langere riem nemen. (ik heb die van de zaagtafel genomen) dan win je een heel pak in de breedte van de opstelling.
Kris
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Op dit filmpje kun je zien wat ik bedoel

Mijn toezegging "Oh ik kijk wel even bij mijn machine", was te snel. Ik heb geen zicht op dat deel. Misschien zou ik hem achter een aantal andere grote bullen weg moeten halen en gedeeltelijk demonteren. (zoals ik al zei is het een 2de hands oudje die ooit opgeknapt moet worden maar ondertussen al drie jaar ""weggestopt""staat. Bovendien zag ik nu dat het een 636 is ofschoon dat op dit punt misschien geen verschil maakt.

Jammer.

mvg
Klaas0639
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Bedankt iig voor het meedenken. Ik denk dat de constructie niet veel zal afwijken tussen de 635 en 636 en ook dat de speling waar we het over hebben geen issue zal zijn.
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Dag Zky, Ik heb de eerder genoemde 635 aangekocht en een algehele revisie gestart.
Inmiddels maar direct geheel gedemonteerd en volop met de revisie bezig. alle delen gedemonteerd en gereinigd, alle plaatwerkdelen gestraald en gereinigd, alles staat nu in de primer.
Ik loop tegen hetzelfde feit als jij aan, welke kleur en merk verf voor de groene hamerslag delen.
Jij noemde Motip colorworks hamerslag groen? heb je daar een code of nummer van? fotootje van de spuitbus? gezien jouw resultaten, ga ik hiervoor!

Als ik je verhaal over je speling lees, heb ik het vermoeden dat je afstand tussen de lagers op de hoofdas niet correct is, heb je de lagers vervangen?
Aan de overzijde van de aandrijving wordt het lager opgesloten in het huis, middels de eindkappen, let op want de kapjes met de asgaten zijn verschillend vanwege het "borstje" aan de lagerzijde (tenminste bij mij wel) aan de aandrijfzijde moet het lager licht kunnen schuiven in het huis om verklemming bij warmte/uitzetting tegen te gaan, hiervoor dan ook andere eindkapjes waarin in de speling voorzien is.
Klopt je lagerafstand niet, gaat je behuizing naar buiten en liggen de wals-assen los... hetgeen de speling kan verklaren.
Het moet kunnen bewegen maar wel met een fractie speling, maar niet zoveel als jij laat zien. Nazicht is mijn advies.

Groeten, Jos
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik had het al bekeken bij mijn machine. Geen zijdelingse speling aanwezig.

Bij mij staat de motor naast de tafel. De tafel staat iets hoger zodat het hout over de motor kan. Als ik ooit nog eens een werkplaats krijg/maak wil ik dit veranderen zodat de motor er onder komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.