Restauratie Kity 635

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Invoertafel schoon en harsvrij gemaakt? Geen roest etc?
Inspuiten met siliconen vrij glijmiddel (Bison) en de veerspanning op de invoeren iets verhogen.
Een gladde tafel doet hout goed glijden en de rollen het hout makkelijker meenemen. Combi van twee factoren.
Succes!

Thanks. Ik ga eens naar die veersoanning kijken. Geen roest gelukkig. Ik heb een pot Gleitleicht staan. Dat zal ook wel goed zijn toch?
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Schoon en gesmeerd, siliconen vrij is in je voordeel. Gleileicht is best Ok. Invoertafel en schoon?
Geen slip op de aandrijving bij de invoerrollen? Anders wordt het bij voorbaat niks....
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik ben sinds vandaag ook eigenaar van een Kity 635. De machine lijkt in goede staat, het meeste is wel gangbaar. Maar ik heb o mijn twijfels bij het messenblok. Dat ziet er anders uit dan alle Kity's die ik zie. En er steken dus draadeinden uit boven het afvoerblad. 3 van de 4 bouten steken uit. Tot één mm aan toe. De beitelas zelf lijkt er wel recht in te zitten. Iemand een idee:

IMG_3625.jpg

Het zijn drie bouten en aan de buitenzijden twee draadeinden met een moer er op.

EDIT: wat wijzer: de bouten steken dwars door de beitelas heen. Zou het kunnen dat de vorige eigenaar domweg te lange bouten heeft gebruikt?
 

Bijlagen

  • download.jpg
    download.jpg
    10,1 KB · Weergaven: 123
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Bouten zijn origineel, vermoed ik. Het lijkt er op dat er ringetjes onder moeten. Dan komt de kop van de bout wat hoger en zakt de andere zijde een anderhalve mm. Met een wigje de afstand tot de tafel gecheckt. Die is gelukkig bijna overal goed. Alleen een klein hoekje heeft schade opgelopen. Vorige eigenaar is niet heel zuinig geweest.
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Super Kees, maar deze Kity is verre van super.
Gezien op MP, ik heb hem laten lopen, is een heel erg oudje en ik dacht ook niet compleet.
Staat er nog één op, hetzelfde model en weinig beter. Kortom te duur voor de waar.
Zag geen geleider en schaafmes beveiliging
De latere modellen hebben klemblokken met kortere stel bouten. Deze is wellicht één van de voorgangers met andere meshouders, messen wijken ook af.
Prijs was er ook naar, om hem echt mooi en goed te krijgen heb je nog een deftige klus voor de boeg.
Een mooi leertraject/ project, veel succes.
Gr. Jos
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Geleider zit er wel bij, schaafmes beveiliging niet. Mooi hoeft die niet te worden. Bladen hebben een klein beetje aandacht nodig, en dan gewoon gebruiken. Roest valt heel erg mee. Alleen oppervlakkig wat. Er zit een andere motor onder, vermoedelijk van Scheppach. En het was enigszins in de buurt voor mij. Ik heb er 250- euro voor betaald. Wat ik tot nog toe gezien heb start bij zo’n 350- euro.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.