Restauratie Kity 635

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Dan verdwijnt de poelie helemaal onder de tafel als ik hem goed aandraai. Maar goed, ik ga maar eens een poging wagen en kijken hoe de uitlijning dan is.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Heb mijn buurman automonteur even naar de poelie laten kijken en die zegt ook dat de poelie veel verder op de as moet zitten. De poelie komt dan helemaal onder de tafel. Er kunnen twee dingen aan de hand zijn: of de motor is niet origineel, of de poelie niet.
Ik zal de sleuven boven op de tafel moeten vergroten om de motor naar voren te kunnen plaatsen.
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Pulley wissel Kity.jpg Je moet wellicht bijgaande motor hebben. zoals je ziet zit de grote pulley (125 mm) aan de waaier zijde en die steek verder uit over de montagevoet.
 

Bijlagen

  • DSC_0005_61.jpg
    DSC_0005_61.jpg
    38 KB · Weergaven: 437

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Daar was ik al bang voor inderdaad. Aan mijn motor zit maar aan 1 kant een as. Aan de andere kant zit een hele korte as met een ventilator erop.
Dan ga ik maar de sleuven verruimen en de motor naar voren schuiven.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Zo, de sleuven heb ik vandaag aangepast, motor naar voren gezet en daarna de platte riem uitgelijnd met de motor en de beitelas. Dat was nog wel een klusje waar ik al mijn geduld voor nodig had. Maar uiteindelijk is dit goed goed gelukt.
Vol spanning mijn eerste vurenhouten (had geen andere houtsoorten meer voorhanden) balkje gevlakt en daarna door de vandikte gehaald. Alles perfect haaks en prachtig glad geschaafd! Ik was serieus onder de indruk van dit apparaat.
Nu alles aan het ontroesten en van het weekend de tafels even schuren en polijsten.
Mijn eerste succesje op dit forum is een feit, mede dankzij jullie hulp! Mijn handen jeuken om de Kity te onderwerpen aan een grondige revisie, vooral het onderstel moet opnieuw gespoten worden.
Nog even wachten op mijn nieuwe werkplek, die is in november klaar. Dan kan ik helemaal los gaan!
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Een beetje laat, maar beter laat dan nooit! Toevallig kwam ik op dit Franse forum een mooie handleiding met foto 's tegen hoe de tafels van de Kity parallel aan elkaar af te stellen. Als je de op de website bent, even Google laten vertalen. Je krijgt dan wel raar Nederlands maar je komt er aardig wijs uit met wat die Fransen bedoelen. Het wordt een aardige handleiding zo, dit forum!

http://www.metabricoleur.com/t3211p75-un-service-une-revision-completepour-ma-kity-635

Die zal ik nog eens doornemen! Wie weet wat handige info voor een volgende afstelling. Bedankt voor de tip!
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de resultaten van Zky? Alles klaar en mooie machine verkregen?
Ik moet mijn verhaal nog maken en plaatsen, maar ik ben de 635 al kwijt.
Eindresultaat overtrof mijn eigen verwachtingen, maar er waren ook geen kosten of moeite gespaard.
Nu alweer in bezit van een 636, maar dit project wordt minder groot. Schoonmaken, smeren en afstellen. Op termijn een keer op de kop.

Ik moet nog steeds iets maken om de geschaafde krullen een beetje te begeleiden richting de afzuiger :) de afgelopen tijd komt er heel weinig van, de volgende baby kamer krijgt voorrang :)
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Zo, de sleuven heb ik vandaag aangepast, motor naar voren gezet en daarna de platte riem uitgelijnd met de motor en de beitelas. Dat was nog wel een klusje waar ik al mijn geduld voor nodig had. Maar uiteindelijk is dit goed goed gelukt.
Vol spanning mijn eerste vurenhouten (had geen andere houtsoorten meer voorhanden) balkje gevlakt en daarna door de vandikte gehaald. Alles perfect haaks en prachtig glad geschaafd! Ik was serieus onder de indruk van dit apparaat.
Nu alles aan het ontroesten en van het weekend de tafels even schuren en polijsten.
Mijn eerste succesje op dit forum is een feit, mede dankzij jullie hulp! Mijn handen jeuken om de Kity te onderwerpen aan een grondige revisie, vooral het onderstel moet opnieuw gespoten worden.
Nog even wachten op mijn nieuwe werkplek, die is in november klaar. Dan kan ik helemaal los gaan!

Mooi dat het is gelukt met de motor! Zou het niet zo kunnen zijn dat het een motor is, bedoeld als aandrijving voor een enkele machine (vandaar 1 poelie), gemonteerd op een tafel bedoel voor aandrijving van meerdere machines? Ah fijn, het probleem is al opgelost :)
Het is heel fijn werken met dit soort machientjes. Aan het geluid alleen al hoor je dat je hiermee veel beter af bent dan een hedendaagse Chinese broodtrommel (welke ik voor deze had).

Ik hoop gauw wat aan die stofafzuiging te kunnen doen. Daarna zal ik hem ook meer gaan gebruiken, want nu vliegen de krullen me om de oren! ;)
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Dat probleem heb ik ook ja. De originele stofafzuigkap zat er bij mij ook niet bij. Op die Franse website staat ook een foto van een zelfgefabriceerd ding voor de stofafzuiging dacht ik. Nou ja, we pakken het tzt wel weer op!
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Kijk aan, mooi dat het gelukt is. Ik zei het al, je inspanningen worden beloond! Je hebt nu alsnog een originele machine en ook geld bespaard. Als alle omstandigheden gied zijn, functioneerd de Kity top. Bedankt voor het vettrouwen. Ik ga binnenkort mijn nieuwe 636 ook geheel renoveren, zal via forum getoond worden.
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Ok, fijn dat je nog wat op je verlanglijst hebt staan. Natuurlijk gaat de kleine voor en moet je ff parkeren. We spreken elkaar gauw weer op het forum. Succes met de komst van de kleine!
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Gisteravond en vandaag nog even wat uurtjes vrij kunnen maken om toch eens wat aan die stofafzuiging te doen. Het apparaat moet immers ook goed ingezet kunnen worden bij het opknappen van de babykamer en andere ruimtes in huis ;)

Als eerste heb ik van een stukje 9mm multiplex een vorm uitgetekend welke mij het best leek passen.
IMG_20170818_204140.jpg
Die op de lintzaag uitgezaagd en vervolgens gekopieerd op een ander stuk multiplex.
Omdat ik een opvangbak wilde welke zowel voor het vlakken als voor vandikte gebruikt kon worden, is de breedte gebaseerd op het vandikte deel van de Kity.
IMG_20170818_205527.jpg
Vervolgens alles in elkaar gezet, de bovenkant afgedekt met wat hardboard wat ik nog had liggen en alles enigszins vlak geschuurd.
IMG_20170818_212422.jpg
Na een eerste testrit heb ik nog een "lip" aan toegevoegd omdat bij gebruik van de vandikte er nogal wat langs vloog.
IMG_20170819_132049.jpg
Eenmaal op/in de Kity ziet het er als volgt uit:
IMG_20170819_132852.jpg
IMG_20170819_132449.jpg
IMG_20170819_132453.jpg

Daarna een test met een eiken planken van ongeveer een meter.
IMG_20170819_132857.jpg
Voor de test:
IMG_20170819_132848.jpg
Na de test:
IMG_20170819_133316.jpg
IMG_20170819_133342.jpg
IMG_20170819_133301.jpg

Al met al een resultaat waar ik tevreden mee ben. Brandschoon moet je ook niet verwachten met zo'n apparaat :p

Nu alleen nog een goeie manier bedenken om de bak te bevestigen wanneer ik de vandikte gebruik.
En een stofzuiger met wat meer zuigkracht :p
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
91
2
wolvega
bij de 636 zit de kap origineel vast waar de langs geleider vast zit. zit een staaf aan de zijkant daar zou je hem nu ook met een bout aan kunnen bevestigen
verder een mooi project om te volgen
mvg wilco
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Mooi en handig gemaakt, 1 hulpstuk voor twee toepassingen!
Ik heb een soortgelijke gemaakt. Maak op foto 8 aan de onderkant een "aanslag" waarmee de positie bepaald en geborgd wordt. Draai de vandikte tafel op tot hij klemt onder blad. Pijp vergroten naar 100 mm en in de bak een v-vorm maken naar de afvoerpijp (pvc100) dit voorkomt ophoping in de dode hoeken.
Neem een grote afzuiger met een cycloon, dan loopt je afzuiger niet vol.
Bij flink schaven komt er nogal wat aan krullen vrij.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
@kiefww, dat is inderdaad wat ik heb gedaan:
IMG_20170820_143116.jpg
IMG_20170820_143102.jpg

@grenslandservice: de cycloon heb ik al, alleen is de bouwstofzuiger niet echt krachtig genoeg. Wellicht in de toekomst weer een houtmot afzuiger erbij icm een cycloon.
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Leuke thread! Aangezien jij dit beestje van binnen. En van buiten hebt gezien... een vraagje. Mijn 636 doet alles prima behalve 1 ding. Hij trekt het hout niet lekker door de vandiktebank. Al neem ik maar een halve mm af, ik moet het hout er echt doorheen duwen. Enig idee in welke richting ik moet gaan zoeken ?
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Invoertafel schoon en harsvrij gemaakt? Geen roest etc?
Inspuiten met siliconen vrij glijmiddel (Bison) en de veerspanning op de invoeren iets verhogen.
Een gladde tafel doet hout goed glijden en de rollen het hout makkelijker meenemen. Combi van twee factoren.
Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.