Restauratie Kity 635

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Na een tijd veel topics over restauraties van oude machines gelezen te hebben op dit forum begin ik het virus ook te pakken te krijgen :)
Deze week heb ik een oude Kity 635 vlak vandiktebank in huis gehaald. Mooi klein model en volgens mij een goeie machine om met een dergelijke restauratie/opknapbeurt te starten.
IMG_20170406_072029.jpg
Constructief ziet het er allemaal wel goed uit, de tafels zijn mooi vlak, scharnieren zijn niet verroest, het verstellen van de aanvoertafel werkt, de motor doet het en de beitels draaien.
Toen ik het bankje ging bekijken bij de verkoper heb ik hem uiteraard gevraag hem even op te starten, het eerste wat je test bij zo'n aankoop. En hij liep als een zonnetje.
Totdat ik thuis kwam en merkte dat de aandrijfriem voor de rollers van de vandikte ontbrak... Daar zal dus een nieuwe voor moeten komen. Gelijk een vraag aan de (ervarings-) deskundigen hier: welk type/maat riem moet ik hiervoor hebben? Na wat onderzoek kom ik zelf uit om een 710*6 mm band.
IMG_20170406_072013.jpgIMG_20170406_072007.jpg

Ik heb het aanvoerblad verwijderd en dan is goed zichtbaar hoeveel vuil en roest er aan de binnenkant aanwezig is. Het vandikte blad is niet te verstellen, deze zit vastgeroest :) Ook de hendel om deze te verstellen ontbreek. Hier valt met een torx dop oid vast wel wat van te maken.
IMG_20170406_071957.jpgIMG_20170406_071950.jpg
Vooralsnog lijkt het allemaal oppervlakteroest, dus vanavond/morgenavond ga ik alles demonteren en plaats ik het voor een aantal dagen in een badje van schoonmaakazijn, met uitzondering van de aluminium delen.
Zodra alles mooi schoon is, even goed afborstelen en insmeren. Waar kan ik het het beste daarna mee insmeren? Gewoon WD40?

Ik ga aan de slag met het demonteren en azijnbadje :)

Mochten jullie in de tussentijd nog tips voor me hebben dan graag!

Wordt zeker vervolgd...
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Gisteravond heb ik nog een en ander kunnen demonteren maar ik kwam er niet uit met de tandwielen en poelies die er af moeten. De borgpennen heb ik wel kunnen verwijderen. Werkt een kleine polietrekker voor beiden of moet ik de oplossing in zwaarder gereedschap zoeken? Op het forum hier heb ik een en ander kunnen vinden maar heb niet echt een antwoord op m'n vraag kunnen krijgen.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Nou tandwielen wellicht niet per se, die kunnen ook met as en al in de schoonmaakazijn. Alleen is de poelie van aluminium en dat lijkt me dan weer minder slim om in het azijn​ te leggen. Tenminste dat is wat ik het en der lees. Maar als ik het mis heb hoor ik het graag, want zoals je terecht aangeeft; het moet er ook allemaal weer op ;)
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Het vandikteblad is niet te verstellen,zeg je, ik merk bij de mijne ook dat het een heel stofgevoelig systeem is. Toen ik mijn exemplaar kreeg zag het er veel beter uit dan de jouwe, maar die kettingverstelling, daar heb ik toch ook wa tijd in gestoken om ze weer gangbaar te maken. En aan het handvatje omdie verstelling te doen mis je weinig, het is redelijk klein en daardoor moeilijk te gebruiken. Ik betrap me erop dat ik voor grote verstellingen zelfs de accuboormachine erop zet. Een systeem met een ratel zou misschien nog het beste werken.

Kris
 
Laatst bewerkt:

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Een nachtje in de wd40 heeft z'n werk wel gedaan want nu heb ik alles los kunnen krijgen, incl het blad van het vandikte gedeelte.IMG_20170407_164741.jpg
IMG_20170407_164753.jpg

Nu vooral een kwestie van sorteren en categoriseren van de onderdelen voordat ik het overzicht kwijt raak ;)

Een aantal onderdelen zijn al schoon dus wellicht kan ik een en ander alweer deels in elkaar zetten en dan de volgende delen laten weken.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
@KrisG: wat ik bij demonteren van dit ding al wel heb gemerkt is dat het heel belangrijk is om het blad van de vandikte parallel en in hetzelfde vlak te hebben lopen. Eigenlijk heel logisch anders gaat een en ander wringen. Dat wordt straks veel aandacht bij het afstellen.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Het moeilijk draaien is volgens mij ook een beetje logisch, een klein wieltje, een lange as en een kettingoverdracht van 1 naar 4 assen.
Die 4 assen staan dan nog eens 100% bloot aan het stof en de krullen, niet invetten is moeilijk lopen, wel invetten is plakkend stof...

Maar het is een fijn machientje voor de rest, proper houden helpt :)
Kris
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
De onderkant gaat sowieso zo volledig mogelijk afgedekt worden heb ik al gezien :)

Inmiddels heeft flink wat ellebogen zweet z'n vruchten afgeworpen.
IMG_20170407_231307.jpg
IMG_20170407_233750.jpg

Dit blad wordt nog even flink poetsen:
IMG_20170407_220906.jpg
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Die onderkant zit inderdaad onder de kap, maar daar zitten wel wat gaten in, ik ondervind wel dat er stof onder komt.
Wat zichtbaar is, de 4 assen waar dat plateau op staat, die zit je zo vol stoffen, af en toe proper maken is aan te raden.

Bij het vandikte schaven zit er een kap op de bovenkant om de krullen af te voeren, daar wil ik op termijn een afzuigkap op zetten, die heeft ook origineel bestaan geloof ik. Aan de onderkant hopen de krullen zich ook op bij het vlakschaven, daar denk ik nog na over de afvoer ervan. Moest jij daar een goede oplossing voor hebben, dan lees ik het graag :)

In elk geval een topic dat ik met aandacht volg.

Kris
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Het zijn een tweetal sleuven, om het apparaat ergens op te bevestigen, en een sleuf onder het vliegwiel waardoor stof en vuil er onder kan komen. Wanneer hij weer in elkaar zit zullen we hier eens wat voor bedenken.

Vanavond weer flink lopen poetsen:IMG_20170410_215103.jpg

Een tweetal onafgedekte kogellagers moeten vervangen worden. Deze zitten behoorlijk vast (geperst?) en zijn natuurlijk omgeven door roest. Dus eerst even weken in de wd40 en dan eens kijken of we ze er uit krijgen. Desnoods kan ik ook nog terecht bij een lokale autogarage. Daar hebben ze voor dit soort klusjes toch wat beter gereedschap liggen :)
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Wie kan mij vertellen hoe dit soort ringen/klemmen precies heten:
scale.jpg
Voor de vlakbank houden ze lagers op hun plek. Als ik zoek op borgveer/zekeringsring kom ik uit op:
68604-640x480.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Een tweetal onafgedekte kogellagers moeten vervangen worden. Deze zitten behoorlijk vast (geperst?) en zijn natuurlijk omgeven door roest.

Welke bedoel je? Bij die van mij heb ik geen enkele kogellager vervangen. Na veel smeren liepen ze weer soepel genoeg. Een beetje speling is op de meeste lagers geen probleem.

De twee kleine tandwielen zijn er bij mij een aantal keer af geweest. Weet niet precies meer waarvoor, maar ze zaten telkens in de weg om iets anders te (de)monteren of af te stellen. Ik heb alleen de grotere aandrijfwielen laten zitten. Die kreeg ik niet makkelijk gedemonteerd, en was ook niet echt nodig.

Jouw machine ziet er nog wat slechter uit dan de mijne :rolleyes:
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
@Spaander/Chevy66: Bedankt!

@Bijtel: Als je de kogellager laat draaien en je hoort hier vuil in zitten (lijkt alsof er iets schuurt/ratelt) dan is hij aan vervanging toe. Wellicht niet direct maar als je hem toch open hebt liggen... Het gaat bij de mijne met name om de lager waarop het wieltje zit, welke de riem voor de aanvoerrol van het vandikte-gedeelte in- of uitschakelt (als dat een beetje een heldere omschrijving is :) )
Nu is dit wel een onderdeel welke ik eventueel later makkelijk kan vervangen omdat ik er makkelijk bij kan. Ik kijk het dus nog even aan voorlopig.

Waar ik nu even over twijfel is of ik de behuizing ook ga voorzien van een nieuwe laag hamerslag. Er zijn aardig wat roestplekken zichtbaar en nu heb ik hem toch los liggen. Aan de andere kant; hij is niet bedoeld als museumstuk en moet hoofdzakelijk goed functioneren.
Dan is het denk ik meer de vraag of ik de levensduur van het apparaat er mee verleng..
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.