Olie of beits eiken hout donker maken

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hallo allemaal,

ik heb een mooie oude naaimachine op de kop getikt en heb hier bovenop een bureauplank gemaakt van eiken hout. Zie fotos originele naaimachine en met eikenhouten blad erop.

Ik wil het eiken hout op een bepaalde manier beitsen/olieen dat het dezelfde donkere look krijgt als het bovenstel van de originele naaimachine, weet niet of dit ook eiken hout is maar hoop dat ik het voor elkaar krijg dat het dezelfde soort kleur krijgt.

Heeft iemand ideeen om dit te bewerkstelligen?

Foto originele naaimachine:


Foto met eikenhouten blad dat ik donkerder wil(zodat het mooi aansluit op de nog zichtbare laatjes van het originele bovenblad):
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Waterbeits donker eiken, daarna olie of vernis, ik zou wel eerst even een proefstukje maken.

Groet Pel.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Zoals hier al aangegeven inderdaad - clou waterbeits - machtig mooi product.
kleur zou donker eiken zijn. Maar het mooie is wel dat je verschillende poeders met elkaar kunt mengen en/of verdunnen zodat je de beste match krijgt.
Mocht je het gaan gebruiken moet je wel snel doorwerken, trekt ontzettend snel het hout in en dan krijg je aanzetten.
Hij droogt nogal dof op, hier heb ik het afgewerkt met Deense olie.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Waar haal ik dat spul?? Is het een kwestie van met een roller opzetten?
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Is op internet wel veel te bestellen, zelf heb ik het bij een speciaal verfzaak gehaald hier in het dorp.
Eerst geprobeerd met een doek op te brengen maar dat duurde me te lang toen met een kwast opgebracht en nadroegen met een doek.

Dit is trouwens het resultaat op vuren (kleur walnoot)

IMG_0557.jpg
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ziet er fantastisch uit mannen. Echter heb zojuist bij de speciaalzaak "donker eiken" gehaald van CLOU, na het mixen van het zakje met 1/4e liter water zoals op de verpakking staat en het opbrengen valt de donkerheid tegen. Het valt een beetje tussen licht en donker in, en ik haal nog niet het beoogde resultaat.. om te mixen moet ik dan meer poeder erbij doen om het donkerder te krijgen? Heb nog een zakje namelijk. Of toch een paar keer erover heen gaan?

hierbij een foto:

hosting image

nog lang niet donker genoeg om het meubel te matchen..
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
En als ik er nog een zakje donker eiken doorheen gooi? Zou dat uitmaken?
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Weet niet of het verhogen van de concentratie helpt om de kleur donkerder te krijgen, zou eerder denken dat je hem dan een paar keer extra moet proberen te beitsen, is binnen 10 minuten droog toch?
Als ik op de kleuren lijst kijk ziet de donker eiken er toch een stuk donkerder uit. Het is natuurlijk een harde houtsoort waar de beits niet direct zo erg pakt.

Ben benieuwd naar het resultaat :D
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik heb net noten gehaald is donkerder heb toch het gevoel dat dit net de verkeerde tint was. Jullie horen :)
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ok ik ben tevreden, hier kan de nieuwe iMac mooi contrasteren met oudere tijden:









strak toch? Heerlijk werken trouwens met eikenhout als je steigerhout gewend bent haha..
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Eerst een massief eiken paneel van 18mm verzaagd op maat voor de hoek (hoek was zelfs niet helemaal haaks, dus goed opgemeten en met de cirkelzaag erdoorheen. Omdat het oorspronkelijke meubel een verdikking heeft voor het opbergen van de naaimachine en ik deze intact wilde houden de rand eromheen net dik genoeg gemaakt zodat de verdikking gedekt blijft en de lades van het oorspronkelijke meubel nog open kunnen:


ik heb de randen met lijm en pocketholes bevestigd. Daarna bijgeschuurd waar nodig voor strak resultaat.

Daarna de randen gefreesd van de hoek aan de zichtbare zijdes buro:


Daarna een gat gemaakt (helaas had ik geen 80 maar 73 voor het rubberen kabelrondding, waardoor ik na veel bijschuren het rubber heb kunnen plaatsen maar waardoor het nu zo strak zit dat ik het binnending er niet inkrijg, maar zo vind ik het voorlopig ook prima, hoop dat het hout niet gaat scheuren erdoor) en gebeitst tot ik in de juiste richting kwam. Ik merkte telkens na het beitsen dat het na een uur veel doffer en lichter werd, zelfs na een combinatie donker eiken en noten, dus heb het geheel na de derde keer beitsen na afdoen met een doek direct vernist zonder veel droogtijd, heb het gevoel dat het hierdoor donkerder is gebleven.



De vernis is overigens wel waterbasis zag ik, en ik las hier dat dat eigenlijk niet mocht, waarom weet ik niet, maar het is mooi uitgepakt :)
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
@klusserklaas ik vind trouwens dat het bij jou mooi uitgepakt heeft op vuren hoor, lijkt net hardhout zo.. en bizar dat jij het zo donker hebt gekregen, ik had er echt moeite mee het donkerder te krijgen.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Is een mooie tafel geworden, De verstekken zien er super strak uit. Heb je dat uit de hand gedaan met een cirkelzaag? :cool:
Vind dat persoonlijk niet storen dat het binnenstuk ontbreekt, sterker nog - het viel niet eens op..
Volgens mij kun je de waterbeits met elk gewenste vernis afwerken water of terpentijn.

Hij is hier mooi donker geworden inderdaad, valt ook extra op door het contrast. Vuren is veel zachter en trekt erg hard het hout in tov eiken. Hebben hem daarna afgewerkt 2x Deense olie en moet zeggen dat de kleur toen veel intenser werd.

Groet Klaas
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Niet uit de hand, heb een cirkelzaaggeleider/lineaal van DeWalt, werkt aardig precies..
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Da's een mooie tafel Bas.
Die gaat nu nog langer mee dan de Singer eronder.
Ik had vroeger van Clou verschillende kleuren en maakte van allemaal een (hak)potje met water aan want het blijft tig jaar goed.
Als ik dan hout wilde kleuren dan nam ik een plankje van het hout wat ik gebruikte en maakte een mix in een potje en veegde dat op het plankje.
Als het droog was keek ik hoe het eruit zag en deed dan naar behoefte nog wat noten, mahonie, donker eiken of wat dan ook erbij en kwam zo op de kleur die ik nodig had.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.