Hittebestendige witte of overschilderbare kit

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Hallo allen,

Ik had deze vraag ook op klusidee gezet, omdat het niet echt hout gerelateerd is, maar gezien daar nog geen reactie op is gekomen, en ik hier al vaker geholpen ben (ook off-topic), vraag ik hier om hulp:

Ik heb onlangs een ombouw gemaakt voor mijn gashaard. Nu is deze inmiddels gestuct, en kan deze bijna geschilderd gaan worden. De randen moeten echter nog afgekit worden, en afhankelijk van of er overschilderbare kit bestaat die aan de eisen voldoet moet dat misschien voor het schilderen gebeuren.

De situatie: Het betreft een kachel met katalysator, zonder rookgasafvoer dus. Uit de spleet aan de bovenkant van de ombouw komt dus de 'rook'. Dit maakt ook dat de kachel aardig wat warmte uitstoot aan de bovenkant, gezien er geen warmte verloren gaat door een rookgasafvoer.

Nu kan ik lastig inschatten hoe warm dit geheel nu eigenlijk echt wordt, maar ik heb de kachel nog gestookt toen de vuurvaste platen er al opzaten (voor het stuct werd), en bovenaan kon ik mijn handen niet op de platen houden. Ik ben nu ook niet in de gelegenheid om te meten, omdat het stucwerk nog uit moet harden voor ik kan stoken.

Ik ben dus opzoek naar advies over welke kit ik kan gebruiken. De acrylaatkit (wel overschilderbaar, dus voor het schilderen aanbrengen) die ik nog in huis heb is temperatuurbestendig tot ±75 graden celcius, en ik denk dat dat niet voldoet. De standaard siliconenkit (niet overschilderbaar) is tegen ±120/±150 graden celcius bestand. Geen idee of dat voldoet. Ik weet echter niet of deze snel vergeelt? Ik heb ook wel hittebestendige kit gevonden, maar deze is niet overschilderbaar en vaak zwart of rood. Ik ben op zoek naar een oplossing die wit is, of die ik zelf wit kan maken.

Zie onderstaande foto voor verduidelijking. Het gaat om het kitten van de aansluitingen met de muur. alleen bovenop en de bovenste stukken van de zijkanten worden daar enigszins warm.

Bij voorbaat dank voor de hulp!
IMG_1937.jpg
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik heb voor de montage van een uitlaatspruitstuk aan een motor wel siliconenkit gebruikt. Dat was easygasket van innotec. Dit is bestand tegen temperaturen van max 270 graden. Een spruitstuk wordt heter, maar anders dan dat het hard wordt gebeurde er niks. Volgens de garage had sanitair siliconenkit ook gekund.
Er bestaat overigens ook kachelkit dat wordt gebruikt in houtkachels. Dat kan meer dan 1000 graden hebben.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Bedankt voor je reactie Bernard. Het probleem is juist dat het ook wat flexibel moet blijven, omdat het door temperatuurschommelingen wat moet kunnen werken zonder dat het helemaal kapot scheurt. Dan is hard worden niet gewenst. en kachelkit heb ik ook gezien, maar die heb ik niet in een witte of overschilderbare variant gevonden...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Steenwol (of het daarop lijkend witte materiaal dat ik wel eens in ovenbouw-filmpjes gezien heb) uitpluizen en met vuurvaste mortel vermengd in de naden drukken. Als je de nodige kalk in de mortel hebt is dat al heel licht van kleur.

Scheurtjes zijn volgens mij onvermijdelijk. Je kunt ze periodiek dichtsmeren en bijwerken, dan wordt het op den duur beter.
 

nemacon

Nieuw lid
6 apr 2017
1
0
zeker wel 25 % flexibel zeggen de specs. Ik denk dat Wilco het goede product gevonden heeft.

Echter verkoopt Den Braven dit als een brandwerende kit. en niet als een hitte bestendige kit.
Ik zou eerst even een proefje doen, 2 gipsplaatjes en een kitje... dan even in de oven op 200 graden. Brandwerende producten schuimen vaak op als ze heet worden. (dat is om een extra barrière tussen de brandhaard en de achtergrond te creëren)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.