A/V Meubel met lades

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo Allemaal,

Ben weer aan het meubelmaken geslagen.
Wil nu een A/V meubel maken om naast A/V installatie ook de CD en DVD verzameling in op te slaan.

Ik heb de ladebakken [6 stuks] gemaakt van 18 mm multiplex, met vlakke bodem.
Nu is de vraag, hoe bevestig ik aan de voorzijde een eiken plank. Alleen lijmen genoeg?
MOet dan de eiken plank [20cm hoogte] ook in twee delen uitgevoerd worden [omgekeerd gelijmd?]
En hoe zit het met het verhaal dat je de achterzijde een paar sleufjes moet frezen om kromtrekken te voorkomen?
Het eikenhout is redelijk droog, 9-18% vocht nog. Wordt helemaal afgelakt met zijdeglans vernis.

Graag jullie ervaringen/tips.

IMG_3707.jpgIMG_3706.jpg
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
550
157
Zutphen
Eiken fineer? Misschien zelf gezaagd 2-3mm.? Ik zou me geen zorgen maken als je dunne planken gebruikt.
2 delen op elkaar is onnodig.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wat je vaak ziet als je de eiken front nog een beetje wil kunnen na-stellen, is dat je in de lade twee gaten boord die wat groter zijn dan de schroef die je gebruikt. Met een platte kop schroef met grote kop kun je dan de front nog iets stellen binnen de ruimte van dat gat.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je kan geen eiken planken op multiplex verlijmen ivm het kunnen werken van het hout.
Je klemt eerst met twee houtklemmen, zachtjes zodat je geen afdrukken krijgt je eiken planken op de lade en je stelt de plank af op de lade.
Let op, het eiken zet uit in de breedte van de plank vooral dus niet de gaten verticaal onder elkaar maar horizontaal naast elkaar zodat het eiken in de breedte kan werken.
Je boort gewoon de plaatsen waar handvaten/grepen komen in het eiken en die boor je ook door je multiplex heen, eventueel een plaatje hout erachter ivm uitbreken.
Dan neem je de schroeven die op de grepen horen en van achteraf schroeven erdoor en schroef je op die manier je handvaten vast op je eiken voorkanten waardoor ze meteen ook aan het multiplex vastzitten.
Ik heb wel 'ns met twee knoppen per lade zoiets gedaan, dan is het makkelijk, je tekent de plekken van de knoppen af en boren maar en dan de knoppen erop met schroeven erin van de achterkant.
Da's misschien nog beter want dan zitten je ladefronten over een grotere lengte vastgeschroefd.
Zorg dat ze ook iets verzinken in je multiplex en dan als je de la opent heb je geen last dat je met je hand langs de schroef gaat.
Gebruik je geen grepen/handvaten dan schroef je van binnenuit horizontaal naast elkaar twee schroeven op zekere afstand. (wel even voorboren ivm het eiken)
Als je het met eiken fineer afkan is dat ook een goed idee, aanbrengen met warme dierenlijm of als je het fineer niet wil hergebruiken gewoon met witte houtlijm.
Wil je ook eventuele reparaties kunnen doen dan is het beter met dierenlijm.
Sleufjes frezen aan de achterkant is normaal gesproken niet nodig met één plank.
Wat Thom zegt is op zich niet zo gek als je later nog wat wilt kunnen stellen.
 
Laatst bewerkt:

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo, hartelijk dank voor de reacties. Inderdaad, dit gaat helpen. Ik ga het uitvoeren met schroeven. Wel worden de fronten 'greeploos', dus ik moet even een goede schroef hebben om door het multiplex dan in het eiken te schroeven.
De eiken planken die ik hier voor wil gebruiken zijn 23mm dik, en de fronten worden ongeveer 20cm hoog, 48 cm breed. Wellicht toch 2 plankjes van 10cm omgekeerd op elkaar lijmen?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Bedoel je met greeploos dat je ze aan de onderkant of bovenkant open kan trekken?
In dat geval zou ik het volgende doen:
- In het midden, horizontaal de twee schroeven die het front aan het multiplex vast zet. Omdat je met deze het front uitlijnt moeten deze niet teveel speling hebben.
- Dan bij de 'greep kant' twee 'lange' sleuven maken in het multiplex. En daar het front extra vast zetten met twee bolkop schroeven.
Deze hoeven niet heel vast te zitten. Het gaat er meer om, om de kracht bij het open trekken van de lade op te vangen.
Door de sleuven hebben deze twee schroeven genoeg ruimte om het hout te laten werken zonder dat je daar problemen mee krijgt.
Maar let op: niet te vast draaien. De koppen mogen zich niet in het multiplex bijten.
De sleuven hoeven ook maar max 2 cm lang te zijn.

Wat bedoel je met omgekeerd lijmen? De jaarringen tegengesteld? Ja, dat is altijd verstandig.
Maar hoe zijn je planken gezaagd? Dosse of kwartiers? Want als het kwartiers eiken is, dan hoef het niet.
Zie hier meer uitleg over hoe het gezaagd is: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/kwartiers_gezaagd.htm

Voor het design zijn planken uit 1 stuk toch vaak mooier dan twee gelijmde. Vind ik.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
als je platte ringetjes gebruikt met je schroeven dan kunnen de schroeven makkelijker blijven schuiven want je trekt ze niet het hout in.
Maar da's alleen nodig als je de schroeven verticaal onder elkaar plaatst.
Als je ze horizontaal in één lijn plaatst krijg je geen last want in de lengte heeft hout gemiddeld een uitzettingscoëfficiënt van 1 promille.
De ouderwetse regel is 1 procent in de breedte en 1 promille in de lengte.
Let op, da's gemiddeld dus neem voor werking in de breedte altijd een wat ruime marge.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Voor het bevestigen van ladefronten heb ik een accessoire van Blum gebruikt. In het Duits heet het Frontverstellbeschlag en het artikelnummer is 295.1000. Het is een kunststofschif met wat wat metalen delen erin. Je hebt er ook nog een soort deuvelprik-ding (Körner heet dat - artikelnr 65.2950) bij nodig.
Hoe het werkt:
Je boort in de achterzijde van het front twee gaten, doorsnede 20 mm, iets van 10, 11 mm diep. Dus niet doorboren!
Vervolgens plaats je in beide gaten een Körner.
Dan plaats je het front op de goede plek en drukt het tegen de lade.
De Körners laten een dimpeltje achter, dat je gebruikt als centreerpunt voor een doorgeboord gat, doorsnede 4 mm.
Je haalt die Körners uit het front, klopt in de gaten elke een Frontverstell-ding. Dat moet net ietsje terugliggen.
Met M4 schroeven bevestig je vervolgens het front handvast.
Er is iets van 2 mm verstel-mogelijkheid naar alle kanten. Je pusht het front dus tot het perfect zit.
Vervolgens draai je de schroeven stevig aan.

Ik vond het reuze handig. Met een beetje Gorgelen vind je verkoopadressen. In Duitsland zijn ze trouwens een stuk goedkoper, maar enkel als je bestelling in verhouding tot de verzendkosten staat.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb nog een tekening gemaakt om mijn verhaal te verduidelijken.

Lade ivm Woodworking.jpg

Links het front van eikenhout.
Rechts de voorkant van de lade.
De gefixeerde schroeven zijn de twee (of meer) schroeven die horizontaal zitten en het front uitgelijnd en goed vast houden.
De extra schroef is om de trekkracht op het front op te vangen.
Deze schroeven hebben ruimte nodig om te werken, dus een sleuf in de voorkant van de lade.

Anders heb je kans dat het front net boven de gefixeerde schroeven afbreekt. Zeker omdat de nerf van het hout met de kracht richting mee loopt, en daarmee een zwak punt maakt.
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo Heren,

Nogmaals bedankt voor de gedetailleerde reacties.
@SunRayes: Ik zal je advies volgen mbt tot bevestigen frontje aan de lade.
Mijn ladegeleiders [Hettich Quadro Pro V6] zijn push-to-open, dus qua afbreken ben ik niet zo bang. Ik zal inderdaad een quartier gezaagde plank zoeken voor de frontjes. Mee eens: een deel is veel mooier dan twee omgekeerde [met tegengestelde jaarringen].

@Bert Vanderveen & Willem1958: ik vind de suggestie van Bert wel heel goed. Ik ga dit eens uitproberen.

Zodra ik verder ben plaats ik weer wat foto's.

Groeten,
Rob
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo, ik zou nog terugmelden als ik het A/V kastje klaar had. Bij deze dus.
Ik heb inderdaad gebruik gemaakt van het frontverstelbeslag om de paneeltjes op de lades te monteren.
Gaat prima - ze komen dan dus precies op de plek waar je ze wil hebben.
Ondanks dat, is het plaatsen van de panelen nog een heel precisiewerk...regelmatig nog een mm hier of daar moeten afzagen om het goed te krijgen.
Maar ben tevreden over het resultaat. DVD's en CD"s passen er in...of er nog veel bijkomen met de huidige mogelijkheden tot streaming, netflix e.d., weet ik niet.
So far so good.
 

Bijlagen

  • IMG_3928.jpg
    IMG_3928.jpg
    73,6 KB · Weergaven: 180
  • IMG_3929.jpg
    IMG_3929.jpg
    73,7 KB · Weergaven: 179
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt, alhoewel ik me wel afvraag waarom je op het bovenblad de houtdraad verschillende richtingen op hebt laat lopen?

Groet Pel.
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo Pel, als ik je goed begrijp mbt 'houtdraad', bedoel je het stuk in het driehoekje boven het midden van het kastje. Dit is eigenlijk toevallig zogekomen. Inderdaad, op deze foto valt het meteen op. In mijn woonkamer niet echt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.