Welke beitel

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Welke beitel raden jullie aan om de binnenkant van een vinger-ring weg te steken? De houtnerf loopt hierbij haaks op de draaibank.
Kan je daar iets specifieks voor kopen, of pas ik een bestaande beitel aan? Met een Robert Sorby afsteekbeitel van 3mm, is dit bvb al moeilijk omdat deze te breed is (te hoog dus eigenlijk).
Ik zou graag loodrecht vooruit kunnen gaan. Mss met een bedane waarvan de onderkant is weggeslepen vooraan zodat deze iets minder hoog wordt?
Alvast bedankt!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er zijn speciale mini-houtdraaibeiteltjes, o.a. voor pennen en ander klein grut.
Als dat niet werkt, kun je altijd nog klein rond stuk hss of desnoods een schroevedraaier bijslijpen.

David Ellsworth deed het ook. Ook inbussleutels gebruikt hij om om te slijpen.

Succes!
 

tuoh

Oud hout
Heb enige jaren geleden twee dergelijke beiteltjes zelf vervaardigd uit oude schroevendraaiers van Facom, prima staal.
Om er de juiste vorm aan te geven heb ik het staal eerst ontlaten, daarna in de juiste vorm gebracht en voorlopig aangeslepen. Als laatste bewerking het staal terug gehard en de snede aangescherpt.
Wanneer ze stomp worden moet ik er enkel eens met een diamantsteen overeen om ze terug scherp te krijgen.
Over de standtijd heb ik niet te klagen :D :D

Mvg,

André

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.