Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Welke beitel

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Welke beitel

Welke beitel raden jullie aan om de binnenkant van een vinger-ring weg te steken? De houtnerf loopt hierbij haaks op de draaibank.
    Kan je daar iets specifieks voor kopen, of pas ik een bestaande beitel aan? Met een Robert Sorby afsteekbeitel van 3mm, is dit bvb al moeilijk omdat deze te breed is (te hoog dus eigenlijk).
    Ik zou graag loodrecht vooruit kunnen gaan. Mss met een bedane waarvan de onderkant is weggeslepen vooraan zodat deze iets minder hoog wordt?
    Alvast bedankt!

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Welke beitel

bram

ik begrijp niet goed wat je bedoelt. kan je een schetsje maken oid?

rick

Er zijn speciale mini-houtdraaibeiteltjes, o.a. voor pennen en ander klein grut.
    Als dat niet werkt, kun je altijd nog klein rond stuk hss of desnoods een schroevedraaier bijslijpen.

David Ellsworth deed het ook. Ook inbussleutels gebruikt hij om om te slijpen.

Succes!

Heb enige jaren geleden twee dergelijke beiteltjes zelf vervaardigd uit oude schroevendraaiers van Facom, prima staal.
    Om er de juiste vorm aan te geven heb ik het staal eerst ontlaten, daarna in de juiste vorm gebracht en voorlopig aangeslepen. Als laatste bewerking het staal terug gehard en de snede aangescherpt.
    Wanneer ze stomp worden moet ik er enkel eens met een diamantsteen overeen om ze terug scherp te krijgen.
    Over de standtijd heb ik niet te klagen

Mvg,

André

Attached files

Forum Rechten