Douglas overkapping voor IT-er

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
zoek Jellema boek 3 - Draagstructuur
hier kun je heel wat basics uit ophalen. ze zijn digitaal op het vrij www

Balklaag:
hoogte balklaag 1/20 van de overspanning, (175mm)
breedte balk is 1/3 van de hoogte (58 mm)
hoh 400 mm (let op underlayment is 122x244) dus je hoh maat afstemmen op je plaatmateriaal.

Uiteraard zoek je de dichtstbijzijnde standaard houtmaat op.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
en...

pak gewoon regeldragers, dan laat je 75mm hoogte van je balk doorsteken voor je overstekje, 18 mm underlayment er bovenop en een opstand van 75. dan heb je een knap boeideel van 180mm (steek je er dus even onderdoor, regel 1 bij bouwen, gelijk is ongelijk)
http://www.techdeli.nl/m/h/regeldrager/regeldrager-63-sv-100-stuks.html even als voorbeeld
overstek niet groter maken dan 40 a 50cm anders moeten we daar ook weer hoogte voor gaan berekenen zodat je erop kan staan...
ipv de regeldrager zou je ook een houten klosje als oplegging kunnen vastbouten aan de 200x200, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

dus je balklaag ligt 100mm verdiept in je 200x200 op de balkschoenen. daardoor kun je de 200x200 ff hoger leggen. dan krijg je ook niet zo'n benauwd gevoel als je eronderdoor loopt.
de balkschoenen doe ik omdat je anders teveel hout weg haal en de verbinding kritisch wordt. weten we zeker dat dat een goede oplegging heeft.
 

Knuppel

Nieuw lid
4 apr 2017
20
0
zoek Jellema boek 3 - Draagstructuur
hier kun je heel wat basics uit ophalen. ze zijn digitaal op het vrij www

Balklaag:
hoogte balklaag 1/20 van de overspanning, (175mm)
breedte balk is 1/3 van de hoogte (58 mm)
hoh 400 mm (let op underlayment is 122x244) dus je hoh maat afstemmen op je plaatmateriaal.

Uiteraard zoek je de dichtstbijzijnde standaard houtmaat op.
Wat is eigenlijk de minimale dakopstand? Als het aan de dakdekker ligt 12cm, maar kijkende naar afbeeldingen van verschillende overkappingen kan ik me dit bijna niet voorstellen.

Als ik het dak 0,5cm afschot meegeef in de korte richting, moet ik de balken 2cm aan de voorzijde, en 5cm aan de achterzijde inkepen. Dan heb ik met een boeiboord van 25cm, respectievelijk 6 en 10cm dakopstand.
Dat is toch redelijk? Of is 5cm inkepen op een balk van 175mm teveel?
 
Laatst bewerkt:

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
de 12 cm heb je in principe nodig om een knappe verbinding te kunnen maken. deze komt niet uit de lucht vallen.

maar met meer tijd en wil kun je dit ook knap krijgen als de opstand minder is.

de balken keep je aan 2 kanten in. de één echter 3 cm dieper dan de andere.
wel dan aan de binnenkant die balkschoenen gebruiken. deze doen in feite het dragende werk.
als je de schoenen lelijk vindt kun je ook de 200x200 kepen. of een leuke klos maken welke je onder de balklaag doet en welke dus de balk draagt.

maar je begon met makkelijk dus ik denk dat je weinig bezwaar hebt tegen de balkschoen...

leuk hé dat bouwjargon!
 

Knuppel

Nieuw lid
4 apr 2017
20
0
Tja. Ik ben dan wel weer het soort dat maar blijft opschalen. M'n vrouw heeft ter nauwernood eiken uit m'n hoofd kunnen praten... Die balkschoentjes is het dan net niet. Een klos zou nog kunnen. Kan dit een smalle lat zijn? Hoef niet veel oplegging te hebben toch?

En bouwjargon. Ik ben IT-er in een afbouwbedrijf. Wordt weinig over bits en bytes gesproken aan de eettafel. Dus dat helpt ;-)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Voor een dergelijke overkapping zou ik dan minder afschot toepassen, 2 of 3 cm op de daklengte, maar er wel voor zorgen dat de afvoer ingelaten wordt in de underlaymentplaat, dwz de underlayment plaat dunner maken ter plekke van de afvoer, om daar zo min mogelijk verdikking te krijgen. Een balk van 17,5 cm hoog kan je volgens mij best 5 cm inkepen bij dergelijke overspanningen, en de balken dan van bovenaf schroeven met een tellerkopschroef.

Houd er wel rekening mee dat bij onbehandeld underlayment het risico op schimmel bij de onderkant van de overkapping groot is.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Tja. Ik ben dan wel weer het soort dat maar blijft opschalen. M'n vrouw heeft ter nauwernood eiken uit m'n hoofd kunnen praten... Die balkschoentjes is het dan net niet. Een klos zou nog kunnen. Kan dit een smalle lat zijn? Hoef niet veel oplegging te hebben toch?

En bouwjargon. Ik ben IT-er in een afbouwbedrijf. Wordt weinig over bits en bytes gesproken aan de eettafel. Dus dat helpt ;-)

Je dagjob zegt weinig over je ;-)

Ik ben IT-er in allerhande sectoren (consultant) maar nog nooit wat in bouw of hout. En al bij elke klant is er wel iémand in z'n vrije tijd met hout bezig, naast mijzelf.

Dit is bijvoorbeeld wat een IT'er kan doen met wat gezond verstand en google ;-) : http://www.woodworking.nl/showthread.php?19413-Mijn-werkplaats-tuinhuis-van-A-tot-Z
 

Knuppel

Nieuw lid
4 apr 2017
20
0
[SUB]Begint al ergens op te lijken. Ben bijna in het stadium bestellen.

2 vragen over de boeiboorden:
- hoe bevestig ik het boeiboord blind? Ik zou hiervoor de opstand boven het dakbeschot kunnen gebruiken, maar dan heb ik alleen bovenaan bevestiging.
- als ik de balkenlaag en dakbeschot op afschot leg liggen de opstand en de balken scheef. Boeiboorden moeten natuurlijk recht. Hoe gaat men hier normaal mee om?


3d_overkapping2.jpg

Naamloos3.jpg[/SUB]
 
Laatst bewerkt:

Knuppel

Nieuw lid
4 apr 2017
20
0
Ok updatetje. Heb het grootste deel inmiddels staan. Ben nu aanbeland bij de sponningplanken, boeidelen, en epdm.
Paar vragen hierover, hopelijk kunnen jullie me helpen:
- ik ben van plan 1 a 2mm ruimte tussen de sponningplanken te houden. Doe ik hier goed aan?
- de boeidelen bestaan uit 1 stuk, 4 planken dus. Het liefst monteer ik die op de hoeken strak tegen elkaar. Ik weet eigenlijk het antwoord al maar misschien hebben jullie een idee. Ik ga ze tegen de balken kitten.
- opstanden ga ik maken met balken op de sponningplanken. Is dit gebruikelijk?

IMG_4709.jpg
 

Knuppel

Nieuw lid
4 apr 2017
20
0
Ok updatetje. Heeft allemaal wat langer geduurd door de stratenmaker, en gebrek aan tijd van mijzelf. Maar het grootste deel staat inmiddels. Net op tijd om bij de heater te zitten ;)

Ben nu aanbeland bij de sponningplanken, boeidelen, en epdm. Paar vragen hierover, hopelijk kunnen jullie me helpen:

- ik ben van plan 1 a 2mm ruimte tussen de sponningplanken te houden. Doe ik hier goed aan?
- de boeidelen bestaan uit 1 stuk, 4 planken dus. Het liefst monteer ik die op de hoeken strak tegen elkaar. Ik weet eigenlijk het antwoord al maar misschien hebben jullie een idee. Ik ga ze tegen de balken kitten.
- opstanden ga ik maken met balken op de sponningplanken. Is dit gebruikelijk?

VBrD9cv.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Wat speling laten tussen de planken is prima, zonder speling willen de planken zich wel eens los trekken van de constructie.

Wat je tweede vraag betreft, kan uit je beschrijving niet afleiden wat je juist bedoeld. Plaats eens een schetsje met wat je van plan bent.
 

Knuppel

Nieuw lid
4 apr 2017
20
0
Wat speling laten tussen de planken is prima, zonder speling willen de planken zich wel eens los trekken van de constructie.
Wat je tweede vraag betreft, kan uit je beschrijving niet afleiden wat je juist bedoeld. Plaats eens een schetsje met wat je van plan bent.

Er komt nog een 2e plank op als sierlijst. Misschien moet ik de boeidelen toch schroeven.
Vertrouw dat kitten nooit zo, maar vind schroeven zo zonde... :(

NezCFSD.jpg
 
Laatst bewerkt:

Vrij

Nieuw lid
3 sep 2017
22
0
Vertrouw dat kitten nooit zo, maar vind schroeven zo zonde... :(

Als je een UV bestendige constructiekit (en dan bedoel ik natuurlijk geen goedkope meuk) gebruikt heb ik daar veel meer vertrouwen in dan een schroef. Ik werk in de campertechniek en wij lijmen alles vast. van luifels tot zonnepanelen en schotels. Dit heeft omdat het een veel groter contact oppervlak heeft veel meer draag vermogen die slechts op 1 punt alles draagt.
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien worden boeiselplanken gewoon vastgespijkerd met spijkers zonder kop, deze worden nadien met een drevel wat verzonken.
De hoeken worden in verstek gezaagd en kruislings gespijkerd, eventueel een soepele kit ertussen tegen het inwateren en klaar.
Inplaats van een extra balk op de constructie te timmeren om de tweede boeiselplank te kunnen vastzetten worden er gewoonlijk zware winkelhaken gebruikt voor dit doel. Deze worden zowel in de balk als in het boeisel verzonken. De winkelhaak word dan met korte schroeven vastgezet aan beide onderdelen. De dikte van de winkelhaken is meestal 5mm en die dingen zijn een 25 à 30mm breed.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb de boeidelen op onze aanbouw 'zwevend' geplaatst (verticale latjes van een 4mm tussen aanbouw en boeideel) en een paar mm ruimte gelaten tussen de kopse kanten. Dit zodat het spul mooi droog blijft door ventilatie en mijn ervaring is dat boeidelen toch altijd dermate werken dat je ze nooit (op langere termijn) echt strak krijgt/houdt op de hoeken als je die tegen elkaar vast zet.
 

Knuppel

Nieuw lid
4 apr 2017
20
0
Zal jullie het resultaat niet onthouden. Ben er wel trots op!
Uiteindelijk de boeidelen gekit, sierrand met bruislijm. Daarna heb ik het geheel nog een keer vanaf de opstanden geschroefd.
(lijmklemmen houden de warmtelamp omhoog, moesten de ideale positie nog bepalen)

IMG_4752.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.